;
coinex

یافتن سلاح‌های هسته‌ای ناشناس با استفاده از هوش مصنوعی ؛ پلن جدید آمریکا

محققان آزمایشگاه America’s Pacific Northwest National Laboratory (PNNL) قصد دارند با استفاده از هوش مصنوعی سلاح‌های هسته‌ای ناشناس را پیدا کنند.

آزمایشگاه PNNL در حال ساخت یک سری تکنیک‌های یادگیری ماشینی بوده که قرار است سلاح‌های هسته‌ای ناشناس را شناسایی کند. در واقع، مالکیت سلاح هسته‌ای برای افراد غیرقانونی و شاید غیرممکن باشد؛ با این حال، ممکن است جز آنچه به طور رسمی گزارش می‌شود، برخی افراد به صورت مخفیانه سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: چت بات الیزا یک نفر را به کشتن داد؛ تشویق به خودکشی توسط هوش مصنوعی

یافتن سلاح‌های هسته‌ای ناشناس با استفاده از هوش مصنوعی

برای شناسایی فعالیت هسته‌ای باید به دقت مواد شیمیایی و زیرساخت مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای را بررسی کرد. استیو اشبی، مدیر PNNL، می‌گوید این آزمایشگاه که از پشتوانه وزارت انرژی آمریکا برخوردار است، تصمیم گرفته برای شناسایی تهدید‌های هسته‌ای از یادگیری ماشینی استفاده کند.

البته که مساله تنها شناسایی این سلاح‌ها نیست؛ این تکنیک‌های یادگیری ماشینی «سریع‌تر و آسان‌تر » تهدید‌های هسته‌ای را شناسایی می‌کنند.

در یکی از روش‌ها که از مدل کدگذاری خودکار استفاده می‌کند، تصاویر مواد رادیواکتیو برای پیدا کردن منشا و نحوه ساخت آن بررسی می‌شوند. این نرم‌افزار ردپا یا اثرانگشتی از نمونه ارائه شده را تولید کرده و آن را با پایگاه داده‌ای از تصاویر میکروسکپی گرفته شده در دانشگاه‌ها و دیگر آزمایشگاه‌ها مقایسه می‌کند.

یافتن سلاح‌های هسته‌ای ناشناس با استفاده از هوش مصنوعی ؛ پلن جدید آمریکا

با توجه به شباهت تصاویر، تحلیلگران می‌توانند منشا ماده ناشناخته را حدس زده و آزمایشگاه سازنده آن محصول هسته‌ای را مشخص کنند. این راهکار برای شناخت کیفیت مواد و البته سازنده آن کاربرد دارد. اشبی می‌گوید PNNL به نیروهای امنیتی در شناسایی اهداف و سرعت بخشیدن به تفحص‌ها کمک کرده است.

محققان این آزمایشگاه ادعا می‌کنندکه مواد رادیواکتیو با توجه به شرایط محیطی یا خلوص موادی که در تاسیسات تولید کننده به کار رفته ساختار میکروسکپی خاصی دارند. بنابراین با کمک نرم‌افزار می‌توان با توجه به این ساختار خاص آزمایشگاه یا تاسیسات تولید کننده مواد رادیواکتیو را شناسایی کرد.

در روش دیگری که PNNL آن را ابداع کرده است نرم‌افزاری به صورت مستقیم آزمایشگاه‌ها را در نظر گرفته و فعالیت مشکوک را شناسایی می‌کند.

در مرحله اول مدلی شبیه‌سازی شده از آزمایشگاه هسته‌ای ساخته می‌شود. براساس این داده‌ها «الگوهای دمایی مهم» شناسایی و مدل‌سازی می‌شود. راهکار PNNL الگویی را برای استفاده صلح‌آمیز آزمایشگاه مشخص می‌کند و در صورتی که الگوی واقعی با الگوی پیش‌بینی شده برای استفاده صلح‌آمیز همخوانی نداشته باشد، مقامات مطلع می‌شوند.

با این حال متخصصان می‌گویند الگو‌های یادگیری ماشینی حتی در صورت اجرایی شدن نیز همچنان به نظارت انسانی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی یافتن سلاح‌های هسته‌ای ناشناس با استفاده از هوش مصنوعی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر