;
coinex

افزایش قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر است ؛ قیمت کارخانه خودرو چند درصد افزایش می‌یابد؟

با وجود وعده چندین و چندباره مسئولین در خصوص کنترل و عدم افزایش قیمت خودرو در سال 1402، به نظر می‌رسد این موضوع کاملا اجتناب‌ناپذیر است!

معاون وزارت صمت از افزایش قیمت خودرو در سال 1402 خبر داد و اعلام کرد تا پایان فروردین ماه قیمت کارخانه‌ای تمامی خودروهای ساخت داخل با افزایش همراه خواهند شد. طبق گفته وی، به طور میانگین خودروها بسته به نوع خود، با افزایش 30 تا 70 درصدی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: عرضه خودرو در بورس کالا برای همیشه متنفی شد

افزایش قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر است

معاون وزارت صمت اعلام کرد تا پایان فروردین ماه قیمت کارخانه‌ای خودرو اعلام خواهد شد. در همین راستا کارشناسان بر این باورند یک سونامی افزایش قیمت خودرو در راه خواهد بود.

افزایش قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر است
افزایش قیمت خودرو

بازار خودرو پس از اینکه یک دوره روند افزایشی قیمت‌ها را پشت‌سر گذاشته بود، به تازگی روند نزولی را تجربه کرد؛ اما با این وجود شورای رقابت برای تغییر قیمت‌ها برنامه جدیدی را در نظر گرفته است. در همین راستا معاون خودرویی وزارت صمت اخیرا اعلام کرد:

با توجه به عدم تغییر قیمت کارخانه‌ای خودروها از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ و با در نظر گرفتن تورم فعلی، قیمت محصولات خودروسازان در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا خواهند کرد. اما در بعضی خودرو‌ها این عدد می‌تواند کمتر از 30 درصد و در برخی از خودرو‌ها نیز می‌تواند بیشتر از 70 درصد باشد لذا در واقع میانگین افزایش قیمت می‌تواند درست باشد، اما دقیق نیست.

همچنین معاون وزارت صمت اعلام کرد تا پایان فروردین ۱۴۰۲ محاسبات لازم به انجام خواهد رسید و قیمت‌های جدید نیز اعلام خواهد شد. از این رو کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت کارخانه محصولات خودروسازان به زودی یک سونامی یا زلزله چند ریشتری را در بازار به وجود خواهد آورد.

وقتی هیچکس مسئولیت اعلام قیمت جدید خودرو را نمی‌پذیرد!

به گزارش تکراتو و به نقل از تسنیم، با وجود اینکه شورای رقابت روز گذشته با تعللی چندماه مجوز افزایش قیمت انواع محصولات را صادر کرد، اما از همان ساعات نخست صدور مجوز، شورای رقابت از اعلام جزئیات تغییرات قیمت خودداری کرد و مسئولیت اعلام قیمت جدید خودروها را با وزارت صمت دانست. به نحوی که توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد که مصوبه افزایش قیمت برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌شود تا روند پیاده‌سازی آن تسوط سازمان حمایت انجام شود.

البته بعد از اعلام این خبر گمانه زنی‌های مختلفی در خصوص میزان تغییرات قیمتی خودروها مطرح شد اما دستگاه‌های متولی بیشتر ترجیح دادند سکوت کنند و اعلام جزئیات بیشتر این موضوع را متوجه دیگری بدانند. از یک طرف شورای رقابت خود را مسئول تعیین دستور العمل عنوان می‌کرد و از طرف دیگر وزارت صنعت نیز در مقام اجرا خود را متولی اعلام جزئیات صورت جلسه شورای رقابت در تغییرات قیمت انواع خودروهای داخلی نمی‌دانست.

نکته قابل توجه اینجاست از روز گذشته ارقام مختلفی از افزایش قیمت ها مطرح شده است به نحوی که شجاعی سخنگوی شورای رقابت اعلام کرده “متوسط افزایش قیمت ها حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد خواهد بود البته ما هیچ عددی را اعلام نمی کنیم و وزارت صمت باید اعداد را اعلام کند”.

جالب تر اینجاست دودانگه نایب رئیس شورای رقابت نیز در گفتگویی اعلام کرد میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا ۳۵ درصدو محصولات ایران خودرو کمی بیشتر از ۳۵ درصد خواهد بود این موضوع در جلسه شورای رقابت به اتفاق آرا تصویب و فرایند ابلاغ وزارت صمت و خودروسازان در حال انجام است.

سوال اینجاست در نهایت خودرو چقدر گران شده است ؟ چرا وقتی به صورت رسمی مجوز افزایش قیمت ها صادر شده دستگاه‌های متولی از اعلام اعداد ممانعت می‌کنند؟ سیاست بازی در میدان اقتصاد تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد؟ آیا این نهادها می‌خواهند خبر افزایش قیمت‌ها به نام آنها تمام نشود؟

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص افزایش قیمت خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (37 نظر)

    تورو خدا لغو کنید این بخشنامه رو مردم توان ندارن من ماشین کهنمو فروختم الان ۲۲۰ ملیون دیگه از کجا بیارم خدا لعنتتون کنه اگر گرون میکنین این مالیات دیگه چیه واقعا متاسفام براتون میسپارمتون به خدا فقط اسم امسالتون مهار تورم بود اینجوری مهارش میکنین با کشتن مردم .

    پاسخ

    یعنی میخوام بدونم چطور سازنده های اون ور خودرو های با کیفیت رو به بالا تولید میکنن با نسبت هزینه کم برای مصرف کننده ولی اینجا ما همه چیز داریم فولاد پیروشمی و. .. داخل کشور ولی این وضعیت خودرو ها و قیمت ها دولت، خودرو ساز رحم کنین فقط از افغانستان یاد بگیرین با این فقر در اونجا یاخدا به جوانیمون رحم کن فقط

    پاسخ

    توروخدا قیمت زیاد نکنید آخر سکته می‌زنیم هرروز داریم به قیمت فکر می‌کنیم خواهش می‌کنم من نمیدونستم ماشین دنا زدم الان چجوری ۷۰ درصد جور کنم توروخدا ۱۰ درصد اضافه کنید

    پاسخ

    توروخدا قیمت زیاد نکنید آخر سکته می‌زنیم هرروز داریم به قیمت فکر می‌کنیم خواهش می‌کنم من نمیدونستم ماشین دنا زدم الان چجوری ۷۰ درصد جور کنم

    پاسخ

    وای بحال شما مسئول نادان پول پرست که معلوم نیست کی و کجا باید جواب این آه و ناله مردم رو پس بدین. حتی شما بی لیاقتا از رهبری هم حمایت و اطاعت نمیکنید.اون مسئولی که میگه باید گرونی بشه داره ضد نظام کار میکنا و باعث آشوب و ناآرامی میشه. لعنت خدا بر شما

    پاسخ

    سلام علیک؛
    من یک جوان ۳۰ ساله هستم که از سال ۹۹ دارم قرعه کشی ایرانخودرو ثبت نام میکنم و تا الان حتی یکبار هم اسمم درنیومده…باهزار بدبختی و مکافات تونستم ۱۰۰میلیون تهیه کنم که تو طرح یکپارچه خودرو پژوپارس ثبت نام کنم.
    توسال مهار تورم که حضرت آقا فرمودند که گفته ایشان ۲۰ روز هم نشده،میخوان ۳۰ تا ۷۰درصد قیمت خودرو افزایش بدن…
    به خداقسم درجا انصراف میدم با همون پول و برای همیشه این کشور ترک میکنم و هیچوقت پامو توایران نمیزارم.
    دیگه واقعا خسته شدم که بخاطر یه ماشین اینقدر عذاب بکشم‌‌‌.

    پاسخ

    بابا یعنی چی توروخدا نگید این حرف رو با هزار بدبختی یه تارا پارسال ثبت نام کردیم یه خونه فروختم بخاطرش 200 ملیون الان خونه شده یک میلیارد این ماشین تازه شده 800 اونم اگه بخرن تازه 200 ملیون اینجا ضرر کردم خودمم شدم مستاجر تازه گرونم میخوان بکنن به والله قسم کل شیشه های ایران خودرو رو میریزم پایین یکسال پول منو نگه داشتن سر ماه که میخوان تحویل بدن ماشین رو میگن افزایش قیمت اگه واقعا راست میگن بیان بگن اونایی که 3 ماه مونده به تحویل ماشینشون افزایش نمیخورن یک سال از پولمون بدون سود استفاده کردن بعدشم اینن بعد هزار بار ثبت نام یدونه ماشین اومدیم داشته باشیم چرا اینهمه اذیت میکنن آخه بابا این مردم گناه دارن بخدا نکنید اینکارو

    پاسخ

    خودتون مافیا خودرو راه انداختین ، بازار هم که دست خودتونه ، ملت هم که گذاشتین از روی اجبار خرج کنن وگر نه هیچ کس واسه این آشغالا پول نمیداد،
    اگر مثل بقیه دنیا میشد خودرو وارد کرد کسی نکاه به این ماشینا نمیکرد،
    با هزار بدبختی و کارگری تو شرجی های عسلویه و قرض تونستم صد تومن پول جور کنم با امید اینکه یه وام صد تومنی هم بگیرم بتونم با خانواده یه ماشین سوار بشیم الان صحبت از چی میکنید که ته دل مارو خالی میکنید، جای اینکه تولید رو ببرین بالا که بازار رو پر کنید از ماشین که قیمت رو برسونید به کارخانه اومدین میخواین کارخونه برسونید به بازار

    پاسخ

    باسلام. مگه رهبر بزرگوارمان نفرموده که امسال سال مبارز با تورم اقتصادی است. چرا خودروسازان وشورای رقابت با افزایش قیمت باعث تورم میشوند و نمی خواهند مردم نفس بکشند. با افزایش قیمت که شورای رقابت وخودروسازان تصمیم گرفته اند باعث فقیر شدن فقیران و ثروتمند کردم مافیا ودلان خواهد شد ومصرف کننده واقعی را طرد خواهند کرد. خواهشمندیم این را نشر دهید که پیام ودستور رهبر عزیز را در دستور کار قرار دهند وباعث ایجاد تورم نشوند

    پاسخ

    با عقل و منطق حساب که کنید مردم هم میفهمند الان تو سایت مدال وضعیت 9ماهه که با حساب و کتاب خودشون و هر جور دلشون خواسته حساب کردن خانواده پژو با 41میلیون تومان ضرر بوده خانواده دنا با 13/5 میلیون تومان و رانت با 8/5 میلیون پس با چند درصد سود میخواهید ملت بی زبان و بدبخت را بچاپید

    پاسخ

    افزایش قیمت کارخانه ای خودرو بر خلاف شعار امسال یعنی رشد تولید و مهار تورم می باشد. در صورت چنین اشتباه نابخردانه ای از سوی مسؤلین چالش جدید در جامعه فراگیری خواهد شد. به علاوه چنین افزایش قیمتی وحشتناکی به هیچ عنوان در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست و نخواهد بود. لذا قبل ایجاد بی اعتمادی فزاینده در جامعه و خیانت چندباره به مردم مظلوم ایران، از ترویج این گونه خبرهای نامعقول در جامعه جدا پرهیز کنید. کمتر از مردم سواستفاده کنید، صبر مردم هم حدی دارد.

    پاسخ

    با سلام
    تو سال گذشته چند بار خودرو را گرون کردند دیگه خجالت نمیکشند حرف از 30-70 درصد میزنند. مگه افزایش حقوق امسال گقدر اعلام شده؟
    امیدوارم با توجه به شعار سال تصمیم عاقلانه ای برای افزایش خودرو در نظر بگیرند.

    پاسخ

    با سلام
    تو سال گذشته چند بار خودرو را گرون کردند دیگه خجالت نمیکشند حرف از 30-70 درصد میزنند.
    امیدوارم با توجه به شعار سال تصمیم عاقلانه ای برای افزایش خودرو در نظر بگیرند.

    پاسخ

    سلام
    امسال سال
    رشد تورم
    مهار تولید
    اصلاح شده
    در جریان نیستید ؟
    افزایش قیمت ۳۰ تا ۷۰ درصدی باید انجام بشود و مردم شریف ایران همواره نشان داده اند که هر چه گرانتر صف ها طولانی تر.
    پس چه ظلمی ؟
    شما به ما خودرو سازها ظلم نکنید
    امید قالیباف را از خبرنگاری به سخنگویی وزارت صمت ارتقا دادیم برای چی پس؟
    شما مردم شریف بارها ثابت کردید که خوب خرج می کنید
    رستوران های نوروز مملو از شما مردم شریف بود
    یک نهار خانوادگی را چظور سه میلیون تومان کارت کشیدید ؟
    برای ما هم داشته باشید
    اتفاقی نمی افتد
    لطفا غر نزنید
    علی برکه الله

    خودرو ساز دوست داشتنی تون

    پاسخ

    بابا دمت گرم
    همینه

    پاسخ

    لطفا خواهشا اینطور نکنید بخدا مردم پول ندارن من خودمو میگم هرررز تو اینترنتم که چقده از استرس مردیم ما همه انسانیم چرا در حق هم ظلم کنیم ما چرا باید اصلا اینقد اقتصادمون وابسته به دلار باشه پول خودمون هیچ شده اونا که سه میلیون کارت کشیدن رستوران از همین دولت بالا دستها هستن حقوقشون خیلیه ما مردم عادی چی کنیم

    پاسخ

    سلام
    یه بنده خدایی دزدی کرده بود، قاضی حکم کرد 500 ضربه شلاق بهش بزنند. دزده به قاضی اعتراض کرد و گفت، آقای قاضی یا شمردن بلد نیستی، یا از درد شلاق خبر نداری.
    این مسولین ما هم یا نمیدونن 70 درصد یعنی چه، یا این پولا براشون چیزی نیست فکر میکنن پرداختنش چیزی نیست.

    پاسخ

    تو رو به امام حسین و ابوالفضل گرون نکنید. آخه ما که کارگر هستیم و بعد از چند سال اسم نوشتن و ختم گذاشتن تو پیش فروش اسممون دراومده. اگر گرون بکنید از کجا بیاریم. بقیه پول رو بدیم. پس چی شد شعار حضرت آقا که گفتن سال مهار تورم.. عیدمون رو زهر کردید از بس گفتید شورای رقابت مجوز داده گرون کنند. خدا ازتون نگذره که اینقدر مردم رو دل نگرون می کنید. خواب و آرامش رو از مون گرفتید.

    درست زمانی که قیمت طلا و دلار اومد پایین بخاطر حساب وکالتی 100 میلیونی گوشی و طلا و پلی استیشن رو فروختم با تقریبا 40 میلیون ضرر
    گفتم باقیش رو یه وام می گیرم و ماشین نوشتم
    الان میگن پژو پارس 165 تومنی قراره بشه 370 تومن بیشتر از 100 درصد
    دیگ شما خودتون حدس بزنید چه بلایی سر بازار ازاد میاد
    صمت هم گفته قیمتا که اعلام شد اگه نخواستین انصراف بدید
    به همین راحتی
    فقط میتونم بگم خدا ازتون نگذره

    پاسخ

    این ملت بدبخت ازکجابیارن بااین قیمت کارخانه مردم ندارن میخواهید۷۰درصدافزایش قیمت بکنیدرحم کنیدبه این ملت شریف ایران بدادمردم برسید

    پاسخ

    با سلام خدمت مسئولین محترم و دولت کریمه حضرت آیت الله رئیسی
    شما رو بخدا افزایش قیمت ندهید چون اگه افزایش قیمت دهید عملا با نامگذاری سال ۱۴۰۲ سال مهار تورم و رشد تولید منافات و مغایرت دارد .همانطوری که دولت کریمه حضرت آیت الله رئیسی ، رئیس جمهور محبوب ما دندون رو جگر گذاشته و قیمت بنزین را تاکنون افزایش نداده است درخواست داریم که در مورد قیمت خودروهای ساخت داخل هم حداقل در سال ۱۴۰۲ افزایش قیمت ندهند که به فرموده مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی، شعار مهار تورم و رشد تولید محقق شود و دشمن شاد نشویم .شما اگه در ماه اول یا ماههای دوم و سوم سال ۱۴۰۲ افزایش قیمت بدهید تورم غوغا می‌کند و سر کش می‌شود. امیدواریم که آنچه ملت می‌خواهند بشود نه آنچه دشمنان می‌خواهند بشود.صلاح مملکت خویش خسروان دانند. ولی شعار سال فراموش نگردد.
    مهار تورم توسط دولت مردم جوش….هر گز نشه فراموش.ارادتمندم علیزاده هلالی

    پاسخ

    دم کریم آقا گرم .الحق والانصاف صادقانه فرمودید. بخدای احد واحد قسم هر کس میخواد مسئول بشه میگه من اِل میکنم بِل میکنم وقتی سوار که شد میخواد عملاً کاری انجام بده چنان با یک وسیله لب و دهنشان را مهر و موم میکنن که این مسئول انگار چولاق شده ویا جادو شده و به قول ما مازندرنیها به او زِبون وَن دعا میدن یعنی یک دعای زبان بند به او می‌خورانند حالا حکایت رئیس جمهور ما شده حضرت آیت الله رئیسی اولش خیلی با صدای بلند مسئولین خودروسازان را سیاست کرد و بعد از گذشت زمان صدا اومده پائین که هیچ ولی الآن که اصلا صدایی در نمیاد انگار هر کی میخواد یه اعتراض به خودروسازان بکنه انگاری پشت سر مسئولین خودرو ساز یه شیر با دهن باز شده و با دندان‌های تیز خودش به اعتراض کننده چنگال پنجه هایش را هم نشون میده و میگه حرف اضافه بزنی تو رو میخورم فکر میکنم که یک نفر بعنوان مسئول نامرئی بالاتر از رهبری عزیز ما و رئیس جمهور محبوب ما هست که این خودروسازان را حمایت میکند . خدایا تو بداد ما برس .رهبری عزیز ما که وظایف قانونی معظم اله اینها نیست که در اینجور مسائل ورود کنند اصلاً در شان رهبری حفظه الله نیست که در این جور مسائل وردود کنند چون اگه ورود کنن دشمنان میگن مسئولین توان اجرای این کارهای کوچک را ندارن رهبرشان باید ورود کند.آقای رئیسی صداقت شما بر همه ما ایرانی‌ها پوشیده نیست ولی ما چکار باید بکنیم که از دست این مسئولین بی درد خودروسازان خلاص بشیم پس ما باز نشسته ها کی باید برای خود وعیال خود یک مرکب {ماشین }بخریم و کمی استراحت بکنیم و در پایان عمری اینجور معلومه با غصه خوردن برای مهیا نشدن در تهیه ماشین ، سکته میزنیم و چولاق میشیم و میشیم گرفتار همسرمون و باید تا توان دارد از ما نگهداری کند آقای رئیسی ما باز نشسته ها را که در طرح فروش یکپارچه خودروها ثبت نام کردیم و علی الحساب مبلغ ۱۰۰ میلیون تومن تو حساب ما مسدود و وکالتی شده است را در اولویت ماه‌های اول تحویل خودرو قرار دهید تا از دولت جنابعالی یک یادگاری خدمتی داشته باشیم . {{دعاگوی شما بازنشستگان سازمان بیمه تامین اجتماعی}}
    و من الله التوفیق

    پاسخ

    سلام خواهشمندم مساعدت کنید قیمت کم ببرید بالا به همان خداوند متعال ما تازه میخیم ماشین بگیریم بدبخت هستیم از کجا بیاریم یکسال پول دادیم نصفش تو را خدا هوای فقیران را دریابید ممنونم

    پاسخ

    سلام . ما که حدود ۸ ماهه نصف پول خودرو رو واریز کردیم چکار کنیم. اون موقع اصلا خبری از افزایش قیمت به این مقدار نبود. اگه اون موقع یه ماشین میگرفتم تو این چند ماه چند برابر شده بود.
    افزایش قیمت نباید شامل کسایی که پیش فروش ثبت نام کردن بشه .

    پاسخ

    متاسفانه برای همس من ببخت به هزار بدبختی پول جور کردم الان نمیتونم بخرمش 😭😞

    پاسخ

    الی برکت الله..واسه من ماشین در اومده قراره برج ۴.۱۴۰۲تحویل بدن خدایش فکرم خراب ک چقدر افزایش میدن با کلی مصیبت پول رو جور کردم دارم خدا خدا میکنم ک چقدر می‌ره بالا..

    پاسخ

    تکلیف حواله داران که یک ساله پولشونو خوابوندن چیه

    پاسخ

    وقتی قیمت درب کارخانه 70 درصد یا 30 درصد گرون بشه بدون شک بازار 700 برابر گرون میشه،،، چرا شماها سواد جلوگیری از تورم ندارید،، مردم بدبخت چه گناهی کردن که باید چوب بی سوادی و طمعع شما رو بخورن

    پاسخ

    من فقط میتونم بگم خدا ازتون نگذره،، با هزار بدبختی 100 میلیون جور کردیم،،، گفتیم اون 70 تا 80 تومن هم جور میکنم،، از خدا بی خبرها 30 تا 70 درصد گرون کنید آیا میدونید چه بلایی سر زن و بچه مردم میاد،،

    پاسخ

    مگه مردم رو گنج خوابیده که ۳۰ تا ۷۰ درصد قیمت خودرو را ببرین بالا اونم در کارخانه بعد در بازار هم ۱۰۰۰ درصد بالا میره فکر بازار و مردم را نمیکنین شماها یا مردم را احمق فرض میکنین خدا به این مردم ایران رحم کنه که با این مسئولینی که داریم.مگه رهبر محترم امسال را مهار تورم نام گذاری نکرده یا فقط حرفه در عمل مسئولان باید نشان بدهند و مردم هم مهار کردن تورم را ببینند نه این که ۷۰ در صد قیمت کارخانه را ببرن بالا این خودش تورم اوره بعد نام گذاری سال عملی هم نمیشه

    پاسخ

    خودرو هیوندا اکسنت که باد تو لاستیک ها و اب برف پاک‌کنش رو هم با دلار حساب میکنند همراه با سود کارخانه ۱۴ هزار دلار فروش میره‌که به دلار حدود۵۰‌تومن هم حتی حسابش کنیم کل مبلغ میشه ۷۰۰ میلیون حالا هزینه تواید و سود این خودرو با این کیفیت که همه مواد اولیه اش درجه یکه و حتی حقوق کارگرشم به دلاره میشه ۱۴ هزار دلار اونوقت هزینه تولید ۲۰۷ که به قول تولیدکننده ۸۰درصدقطعاتش داخل تولیدمیشه به ریاله وخیلی حمایت هاداره و شاید اون ۲۰ درصد هم ارز دولتی استفاده کنه با این کیفیت ضعیف ۸۰۰۰دلاره!بعدم میگن ضرر میدیم!خب دارید چیکار میکنید‌ واقعا که نمیتونید؟

    پاسخ

    سلام این مسولین چرا گوش به حرف رهبری نمیدن شعار سال مگه مهار تورم نیست چخبره این همه افزایش شمارو به خون شهدا این قدر این ملت رو ازیت نکنید یک ماه آزگار پولمون رو بلوکه کردید بعد اگه بخواهید بیش از حد گرون کنید انصراف بدیم بخدا ظلمه اگه به خدا اعتقاد دارید به این ملت که از همه جا رونده شدن رحم کنید. مسولین لطفا به حرف رهبری احترام بگذارید

    پاسخ

    افزایش قیمت حداکثر می‌بایست ۲۱٪ برابر افزایش حقوق کارگران باشد نه بیشتر

    پاسخ

    با سیاست اشتباه دلار رو گرون کردن با دلار گرون مردم رو بیچاره .آخه به کی بگی خونه ها میلیاردی یه 207یک میلیارد تومن اونوقت حقوق 8میلیون تومن . آخه لعنت بر اون دین تون

    پاسخ

    خدا کنه قیمت بازار آزاد گرون نشه

    پاسخ

    بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ میلیون افزایش ظلم در حق این ملت بدبخت و بینوا هستش

    پاسخ

    سلام اینطور باشه کسانیکه ثبت‌نام کردن برای خودرو توانایی خرید را نخواهند داشت این همه گرفتاری و پول بحساب وکالتی کردن ولا غیر

    پاسخ