;
coinex

کشف اولین میدان مغناطیسی در سیاره‌های فراخورشیدی ؛ احتمال وجود حیات در این سیاره چقدر است؟

کشف یک سیگنال عجیب از یک جهان بیگانه خبر از اولین میدان مغناطیسی در سیاره‌های فراخورشیدی می‌دهد که اهمیت فراوانی برای وجود حیات در آن جهان دارد.

اخیراً اخترشناسان سیگنال رادیویی تکرارشونده‌ای را از یک سیاره فراخورشیدی و ستاره‌ای که این سیاره در حال گردش به دور آن است، کشف کرده‌اند که هر دو در فاصله 12 سال نوری زمین قرار گرفته‌اند. این سیگنال حاکی از اولین میدان مغناطیسی در سیاره‌های فراخورشیدی و حتی شاید در اتمسفر آن بوده است.

«جو پشی»، محقق ارشد این پژوهش اعلام کرده است: «جستجو به‌دنبال جهان‌های سکونت‌پذیر یا دارای حیات در سایر سامانه‌های ستاره‌ای تا حدی وابسته به این است که این سیارات فراخورشیدیِ سنگی میدان مغناطیسی داشته باشند.» درواقع بدون وجود این میدان‌ها، ذرات پرانرژی از ستاره‌ها وارد سطح سیاره خواهند شد و جلوی ایجاد حیات را خواهند گرفت.

درحال‌حاضر بررسی‌های اخیر تلسکوپ رادیویی آرایه بسیار بزرگ (VLA) در نیومکزیکو شواهدی از وجود یک میدان مغناطیسی روی سیاره سنگی YZ Ceti b را به‌دست آورده که به دور ستاره‌ای در فاصله 12 سال نوری از زمین در حال چرخش است. این درحقیقت اولین‌باری بوده که شواهد وجود اولین میدان مغناطیسی در سیاره‌های فراخورشیدی را به شدت تقویت می‌کند.

بیشتر بخوانید: تخت ترین انفجار در فضا رخ داد؛ اتفاقی نادر در فاصله 180 میلیون سال نوری

کشف سیگنالی از اولین میدان مغناطیسی در سیاره‌های فراخورشیدی

با وجود این شواهد، اعلام شده که YZ Ceti b یک سیاره سکونت‌پذیر نخواهد بود. این سیاره فاصله بسیار کمی با ستاره‌ خود داشته و این فاصله اندک باعث عدم وجود ظرفیت مطلوب برای میزبانی از حیات خواهد بود. افزون‌براین، YZ Ceti b با چنان سرعتی به دور ستاره خود می‌چرخد که یک سال آن درواقع برابر دو روز زمین است.

فاصله نزدیک این سیاره و ستاره آن منجر به برخورد میدان مغناطیسی YZ Ceti b با مواد حاصل از این ستاره شده و در تماس با میدان مغناطیسی ستاره فلش‌های درخشانی از انرژی را به نمایش در می‌آیند. به ادعای محققان امواجی که آن‌ها دیده‌اند، شفق‌هایی روی ستاره بوده‌اند که احتمالاً بر اثر تعامل با سیاره حاصل شده‌اند.

اولین میدان مغناطیسی در سیاره‌های فراخورشیدی

به باور پژوهشگران این اکتشاف اطلاعات جدیدی را در مورد محیط پیرامون ستاره‌ها در اختیار ما می‌گذارد. البته محققان صددردرصد درباره ایجاد این شفق ستاره‌ای تنها تحت تأثیر YZ Ceti b اطمینان ندارند. به‌هرحال بررسی‌های بیشتری مورد نیاز است تا این موضوع به‌طور دقیق‌تر تأیید شود.

بااین‌وجود، دانشمندان خوش‌بینی فراوانی نسبت به این اکتشاف دارند تا نتایج آن بتواند به مطالعات بیشتر پیرامون سیاره‌های سکونت‌پذیر در سایر نقاط فضا بیانجامد. نتایج این پژوهش در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اولین میدان مغناطیسی در سیاره‌های فراخورشیدی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر