;
coinex

موقعیت یابی گوشی خاموش در اندروید 14 ؛ پایانی بر سرقت گوشی‌های اندرویدی؟

نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید به یک قابلیت بسیار کاربردی مجهز خواهد شد. ویژگی موقعیت یابی گوشی خاموش در اندروید 14 یک ویژگی فوق امنیتی کاربردی است.

موقعیت یابی گوشی خاموش در اندروید 14 جدیدترین ویژگی سیستم‌عامل معرفی نشده گوگل است که ردیابی گوشی سرقت شده را ممکن می‌سازد. با این ویژگی، می‌توان گفت که دیگر سرقت گوشی موبایل در گوشی‌های اندرویدی معنایی ندارد. باید ذکر کرد که این قابلیت در برنامه امنیتی “Find My Device” گوگل نهاده خواهد شد که سالهاست منتظر یک آپدیت ویژه و کاربردی بوده است.

بیشتر بخوانید: دومین نسخه پیش نمایش اندروید 14 برای توسعه دهندگان منتشر شد

موقعیت یابی گوشی خاموش در اندروید 14 ممکن می‌شود

گوگل قصد دارد قابلیت Find My Device در سیستم عامل اندروید را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد تا بتوان به صورت دقیق محل دستگاه‌های مجهز به آن را حتی در صورتی که خاموش هستند شناسایی کرد. این قابلیت که سال‌هاست در گوشی‌های آیفون حضور دارد به کاربران اجازه می‌دهد محل دقیق دستگاه‌ گم‌شده یا به سرقت رفته خود را پیدا کنند.

اگرچه سیستم عامل اندروید در سال‌های اخیر با پیشرفت خوبی همراه شده است اما بازهم باید اعتراف کرد که دستگاه‌های اپل در بخشی از قابلیت‌ها همچنان عملکرد بهتری نسبت به آن دارند. به عنوان مثال می‌توان محل قرارگیری گوشی‌های اپل را حتی هنگامی که در وضعیت خاموش هستند نیز مشاهده کرد. این در حالی است که سیستم عامل اندروید برای ردیابی دستگاه‌ها حتماً به روشن بودن آن‌ها نیاز دارد. اما به نظر می‌رسد که گوگل در تلاش است در سیستم عامل جدید خود این عیب را برطرف کند.

موقعیت یابی گوشی خاموش در اندروید 14 ممکن می‌شود

براساس گزارش جدید سایت Wccftech، گوگل قصد دارد در سیستم عامل اندروید 14، قابلیت Find My Device خود را به‌گونه‌ای ارتقا دهد که کاربران بتوانند محل حضور دستگاه‌ها خود را حتی در صورتی که آن‌ها خاموش هستند نیز ردیابی کنند. این قابلیت شبیه به برنامه Find My در دستگاه‌های اپل خواهد بود و گزارش‌های جدید منتشر شده نشان می‌دهد که گوگل قصد دارد در گوشی‌های خود آن را با عنوان Pixel Power-off Finder معرفی کند.

این گزارش اعلام کرده است که گوگل هم اکنون مشغول کار بر روی یک شبکه اختصاصی است که تمامی دستگاه‌های اندرویدی را به یکدیگر متصل می‌کند. سورس کد اندروید 14 که به تازگی در دسترس شرکای تجاری گوگل قرار گرفته است نشان می‌دهد که این سیستم عامل دارای یک لایه جدید با عنوان Hardware Abstraction Layer یا HAL است که با عنوان «hardware.google. Bluetooth.power_off_finder» معرفی شده است.

این لایه از سیستم عامل اندروید 14 سبب می‌شود که اطلاعاتی مهم و حیاتی در بخش تراشه بلوتوث دستگاه‌های هوشمند ذخیره شود و حتی در صورتی که دستگاه‌ خاموش شد نیز در آن‌ جا باقی بماند. به لطف این شبکه جدید گوگل و همچنین این قابلیت، دستگاه‌های مختلف می‌توانند از طریق بلوتوث به دیگر دستگاه‌های اطراف خود متصل شوند و به این ترتیب محل دقیق حضور خود را اعلام کنند. اپل سال‌هاست که از قابلیتی مشابه برای شناسایی محل دقیق دستگاه‌های هوشمند خود استفاده می‌کند و به نظر می‌رسد گوگل بالاخره قصد دارد با چند سال تاخیر آن را به سیستم عامل خود بیاورد.

هنوز مشخص نیست که کدام یک از دستگاه‌های هوشمند می‌توانند پس از ارتقا به اندروید 14 از این قابلیت بهره ببرند. انتظار می‌رود این قابلیت در ابتدا در گوشی‌های پیکسل 8 و همچنین تگ‌های هوشمند گوگل در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد. مشخص نیست که آیا گوگل این قابلیت را به دیگر دستگاه‌های پیکسل خود می‌آورد یا خیر. با توجه به اینکه این لایه جدید از سیستم عامل اندروید 14 در کدهای سورس آن مشاهده شده و همچنین گوگل این کدها را با دیگر شرکای تجاری خود به اشتراک گذاشته است انتظار می‌رود در آینده نزدیک تمامی گوشی‌های هوشمند بتوانند از این قابلیت جذاب استفاده کنند.

موقعیت یابی گوشی خاموش در اندروید 14 ممکن می‌شود

با توجه به اینکه باید در این قابلیت تراشه بلوتوث همیشه در وضعیت فعال باقی بماند و اطلاعات موردنیاز را ذخیره‌ کند نیاز است تا تغییرات سخت افزاری در ساختار گوشی‌های اندرویدی صورت بگیرد. با توجه به این موضوع، بعید به نظر‌ می‌رسد که دستگاه‌های کنونی و نسل قبل بتوانند از این قابلیت بهره ببرند.

قرار است نسخه نهایی از سیستم عامل اندروید 14 تا چند ماه دیگر به صورت رسمی منتشر شود و برای نخستین بار از طریق گوشی‌های پیکسل 8 در دسترس قرار بگیرد. انتظار می‌رود این قابلیت جذاب تا آن زمان آماده شده باشد و بتوان نخستین تست‌ها از عملکرد آن را مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره موقعیت یابی گوشی خاموش در اندروید 14 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر