;
coinex

استانداردهای جدید خودرویی در سال 1402 توسط وزارت صمت اعلام شد

استانداردهای جدید خودرویی در سال 1402 اعلام شد. اما استانداردهای اعلامی وزارت صمت شامل چه مواردی می‌شود؟

بر اساس گزارشی که هرساله توسط وزارت صمت از صنعت خودرو و استانداردهای آن اعلام می‌شود، این وزارت‌خانه استانداردهای جدید خودرویی در سال 1402 را نیز اعلام کرده است. در گزارش منتشر شده وزارت صمت مهم‌ترین قسمتی که به آن اشاره شده برنامه زمانی استانداردهای اجباری جدید است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: قیمت جدید خودروهای داخلی اعلام شد ؛ از 10 تا 40 درصد افزایش در مدل‌های مختلف

استانداردهای جدید خودرویی در سال 1402 کدامند؟

براساس جدولی که در گزارش سالانه وزارت صنعت معدن و تجارت دیده می شود، استانداردهای جدیدی برای گروه خودرویی M1، که شامل خودروهای سواری می شود، در نظر گرفته شده است. براساس زمان‌بندی‌ای که در این جدول می بینیم، زمان اجباری شدن تمام آیتم های جدید تا پایان تیر ماه است.

براساس این گزارش چراغ روز، یا همان دی‌لایت، باید تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ برای تمام خودروها استانداردسازی می‌شد. این یعنی از آغاز سال جدید عملاً تمام خودروهای جدید باید این استاندارد را داشته باشند. همچنین چراغ اتوماتیک یا همان سنسور نور هم تا پایان سال قبل باید برای خودروهای تولیدی جدید استانداردسازی می شدند.

خودروهای جدید همه این آیتم را در استانداردهای خود دارند، اما برای خودروهایی که طراحی و جای‌گذاری این آیتم زمان بر است، پوزیشن لایت استانداردسازی شده و بعداً آپشن سنسور نور اضافه خواهد شد.

استانداردهای جدید خودرویی در سال 1402 کدامند؟

علاوه بر دو آیتم فوق، آیتم‌های نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، سیستم کنترل پایداری و استاندارد حفاظت از عابر پیاده باید تا پایان تیرماه برای تمام خودروها استانداردسازی شوند. به همین دلیل است که تمامی خودروهای جدید مثل ری را، سایپا آریا، TF21 و… همگی این استانداردها را خواهند داشت. در طرح فروش خودروها در سامانه یکپارچه، برای برخی خودروها عرضه تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ عنوان شده بود که دلیل آن هم قرارگیری همین استانداردهای جدید تا آن زمان است. این یعنی خودروهای مذکور یا تا آن زمان استانداردسازی می شوند و یا به ایستگاه توقف تولید می‌رسند.

دلیل این که در پایان سال خودروهای جدید ایران خودرو با امکانات جدید معرفی شدند، در واقع، همین اجباری شدن آیتم‌های استاندارد بود و ایران خودرو مجبور به اضافه کردن بسیاری از آیتم های جدید روی محصولات خودش بود. از آن جا که اضافه شدن سیستم کنترل پایداری به برخی خودروها می‌توان هزینه سربار زیادی داشته باشد و عملاً اقتصادی نباشد، پس احتمال این که خودرویی مثل پژو پارس از خط تولید ایران خودرو خارج شود زیاد است. البته پژو پارس بازوی قدرتمند ایران خودرو در عرضه است و میزان تولید بسیار بالایی برای این شرکت دارد. باید دید ایران خودرو برای استانداردسازی این خودرو چه می‌کند و آیا امسال با پارس پرطرف‌دار خداحافظی می‌کنیم یا نه.

لازم به ذکر است که برای خودروهای مونتاژی تمام آیتم های فوق پیش از این استانداردسازی شده بودند و بر همین اساس، چالش و یا تغییری برای استاندارد مونتاژی های بازار ایران نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص استانداردهای جدید خودرویی در سال 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر