;
coinex

کشف یک جرم مرموز و ناشناس در فضا که قوانین فیزیک را زیر سوال برده است!

کشف یک جرم مرموز و ناشناس در فضا که قوانین فیزیک را زیر سؤال برده است موجب شگفتی دانشمندان و علاقه‌مندان نجوم شده است.

کشف یک جرم مرموز و ناشناس در فضا که 10 میلییون بار از خورشید درخشان‌تر است و قوانین فیزیک را نقض می‌کند، موجب شگفتی و تعجب دانشمندان و اهالی نجوم شده است. دانشمندان وقتی با یک منبع نور جدید مواجه می‌شوند، نامی جالب برای همه آنها درنظر می‌گیرند (ULX یا منبع پرتو ایکس بسیار روشن). براساس اطلاع اخترشناسان، این جرم مرموز با این میزان از درخشندگی ممکن است منفجر شود.

بیشتر بخوانید: طرح اولیه اقامتگاه فضانوردان ناسا در مریخ رونمایی شد [+فیلم]

کشف یک جرم مرموز و ناشناس در فضا با ویژگی‌های حیرت‌انگیز

اخترشناسان در حال بررسی ستاره‌‌های مختلف بودند که ناگهان با یک جرم فضایی فوق‌العاده درخشان‌تر از خورشید مواجه شدند. میزان درخشندگی این جرم آنقدر زیاد است که قانون حد ادینگتون را زیر سوال می‌برد. بر اساس این قانون اجرام با اندازه مشخص می‌توانند درخشندگی محدودی داشته‌ باشند. اگر درخشندگی جرمی از این حد فراتر رود، انتظار می‌رود که هر لحظه منفجر شود. اما این جرم مرموز چیست و چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟

کشف یک جرم مرموز و ناشناس در فضا با ویژگی‌های حیرت‌انگیز

دانشمندان وقتی با یک منبع فوق‌العاده درخشان مواجه می‌شوند آن را منبع پرتو ایکس بسیار روشن یا ULX می‌نامند. این منابع نجومی از هر فرایند ستاره‌ای درخشان‌تر هستند و معمولا حد ادینگتون را به‌مقدار ۱۰۰ تا ۵۰۰ برابر رد می‌کنند. همین نیز باعث سردرگمی دانشمندان و سوال پیرامون ماهیت آنها شده است.

جالب اینجاست که در بازه‌ای اخترشناسان این میزان درخشندگی زیاد را نوعی خطای اپتیکال قلمداد می‌کردند و حدس می‌زدند که وجود خارجی نداشته باشد. هرچند یافته‌های تلسکوپ فضایی پرتو ایکس ناسا (نیوستار) نیز از یک جرم فضایی بسیار درخشان‌تر از خورشید خبر می‌دهد. دانشمندان این جرم جدید را M82 X-2 نام نهاده‌اند.

برخی از اخترشناسان گمان می‌‌کردند که منابع پرتو ایکس بسیار روشن سیاه‌چاله‌‌هایی فعال باشند. هرچند که M82 X-2 یک ستاره نوترونی است. این ستاره‌ها هسته‌های فروپاشیده و مرده ستاره‌هایی همچون خورشید هستند و از نظر میزان فشردگی تنها سیاه‌‌چاله از آنها پیشی می‌گیرد. به‌بیانی دیگر یک قاشق از ستاره نوترونی یک میلیارد تن جرم دارد.

کشف یک جرم مرموز و ناشناس در فضا با ویژگی‌های حیرت‌انگیز

این جرم عجیب نه تنها از خورشید ۱۰ میلیون بار درخشان تر است، بلکه جاذبه آن نیز از زمین ۱۰۰ تریلیون برابر فراتر می‌رود. این جاذبه وحشتناک باعث می‌شود که اگر هر ماده‌ای به سمت سطح ستاره کشیده شود، حالت انفجاری فوق‌العاده شدیدی داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر یک شیرینی پفکی را روی سطح ستاره نوترونی بیندازید، اثری همچون هزاران بمب هیدروژنی خواهد داشت.

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که این جرم مرموز درخشان‌تر از خورشید هر روز حدود ۱.۵ برابر کل زمین ماده مصرف می‌کند و آن را نیز از ستاره همسایه خود به‌دست می‌آورد. وقتی این حجم از ماده به سطح ستاره می‌خورد، انفجارهای شدیدی رخ می‌دهند که باعث می‌شود حد ادینگون زیر پا گذاشته شود. اما چه‌چیزی باعث شده که این ستاره نوترونی در چنین وضعیت عجیبی پایدار باقی بماند؟

دانشمندان گمان می‌کنند که پاسخ در میدان مغناطیسی قوی این ستاره نهفته است. قدرت این میدان در حدی است که می‌تواند شکل اتم‌ها را تغییر دهد. همین نیز به ستاره اجازه می‌دهد همزمان با درخشان‌تر شدن، دچار فروپاشی نشود. در حال حاضر بشر قادر نیست چنین میدان مغناطیسی قدرتمندی را حتی در مقیاس فوق‌العاده کوچک در کره زمین ایجاد کند. هرچند که اعماق فضا امکان بررسی آن را برای ما فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف یک جرم مرموز و ناشناس در فضا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر