;
coinex

جزئیات پروژه کنترل تاکسی‌های تهران با هوش مصنوعی اعلام شد

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران طی اظهاراتی از حدود 40 پروژه برای تحول این سازمان از جمله پروژه کنترل تاکسی‌های تهران با هوش مصنوعی خبر داده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، « مهدی وحدت‌کار»، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران ضمن اشاره به طرح کنترل تاکسی‌های تهران با هوش مصنوعی در حدود 80 هزار دستگاه، بیان داشت: «قرار است که 40 پروژه تحولی در سازمان تاکسیرانی برای ارتقای بهره‌وری رانندگان و بهبود خدمت‌رسانی اجرا شود.»

وی همچنین ضمن اشاره به سخت بودن نظارت بر تعداد 78 هزار و 784 تاکسی در تهران، اعلام کرد: «قرار است که تاکسی‌ها را نظارت کنیم. به عنوان مثال یک تاکسی گردشی داریم که شاید هر جایی دیدیم بگوید در حال جابجایی مسافر هستم یا به منزل می‌روم و … ما باید ابزار‌هایی داشته باشیم که تاکسی‌ها خدمت‌رسانی به مردم کنند به همین دلیل می‌خواهیم از روش‌های اینترنتی استفاده کنیم تا بدانیم تاکسی کجاست.»

وحدت‌کار در ادامه اضافه کرد: «40 پروژه کوچک و بزرگ برای سازمان تاکسیرانی تعریف شده است تا بتوانیم نحوه نظارت را تغییر دهیم. باید از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم. می‌خواهیم نرم‌افزار‌هایی روی گوشی‌های رانندگان تاکسی نصب کنیم یا تجهیزاتی بر روی تاکسی‌ها نصب شود تا براساس این مدل نظارت بر تاکسیرانی فراهم شود.»

بیشتر بخوانید: افزوده شدن ChatGPT به تپسی ؛ چت بات OpenAl در تاکسی اینترنتی ایرانی چه نقشی ایفا می‌کند؟

پروژه کنترل تاکسی‌های تهران با هوش مصنوعی

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در ادامه درباره طرح هوشمندسازی تاکسی‌ها اظهار داشت: «ما بحث شاتل سرویس را داریم. مبدأ و مقصد مشخص است و این مبدأ و مقصد براساس نیاز مسافر صورت می‌گیرد. مثلا ما چند نقطه اضطراری را مشخص می‌کنیم و در ساعات پیک تعدادی ون را به آن نقطه اضافه می‌کنیم. این ون‌ها به مرکز کنترل تاکسیرانی متصل هستند. به ون‌ها اعلام می‌شود که به فلان مرکز ازدحام برود و مسافر را جابجا کند. سناریو چیده می‌شود و در ون‌ها به صورت هوشمند به محل‌های پرازدحام اعزام می‌شوند و ما می‌توانیم با این کار مشکل را برطرف کنیم.»

وی در ادامه گفته‌های خود افزود: «مثلا به یک ون اعلام می‌شود که به میدان ونک برود و مسافران را به مقصد سیدخندان برساند و به ون بعدی مقصد دیگری می‌دهد. در اصل یک هوش مصنوعی است و ما این کار را توسط شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهیم. ون‌ها به زودی به تهران می‌آیند و این کار را اجرایی خواهیم کرد.»

کنترل تاکسی‌های تهران با هوش مصنوعی

وحدت‌کار همچنین درباره وجود برخی دارندگان تاکسی که وظیفه اصلی خود یعنی جابه جایی مسافران را انجام نمی‌دهند نیز بیان داشت: «تعدادی تاکسی در تهران وجود دارد که در خدمت مردم نیست. پدیده‌ای که سالهاست با آن مواجه بوده‌ایم. برخی افراد تاکسیران نیستند، اما تاکسی را گرفتند و از مزایای آن استفاده می‌کنند. با این روش نظارت دیگر تاکسیران واقعی مشخص خواهد شد.»

وی همچنین ضمن اشاره به راه‌اندازی تاکسی بانوان به‌صورت 24 ساعته و دائمی، از انجام پیگیری‌های لازم برای اجرای این طرح خبر داد: «تعاملاتی نیز  با تاکسی‌های اینترنتی داشته‌ایم. جلسات مفصلی گذاشته‌ایم. تصور اینکه بر روی یک مسافر دو نفر بجنگند درست نیست. ما جلساتی گذاشته‌ایم و مدل‌های تعاملی استخراج شده است.»

مهدی وحدت‌کار در پایان خاطرنشان کرد: «احتمالا به زودی امکان واگذاری سهام برخی از تاکسی‌های اینترنتی به راننده‌های تاکسی فراهم می‌شود. تاکسیران می‌تواند با سرویس‌دهی بخشی از سهام شرکت را داشته باشد البته به هر میزانی که توانایی دارد. تعاملات اولیه صورت گرفته، اما هنوز نهایی نشده است. ما همچنین بر روی مدل کسب و کار برنامه ریزی کنیم.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص پروژه کنترل تاکسی‌های تهران با هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر