;
coinex

بزرگترین ضرر تاریخ اینتل ثبت شد؛ غول آمریکایی ورشکست می‌شود؟

بزرگترین ضرر تاریخ اینتل به ثبت رسید. غول تراشه‌سازی آمریکایی در 5 فصل اخیر دچار افت شدید درآمد شده است. آیا احتمال ورشکستگی اینتل وجود دارد؟

غول صنعت تراشه‌سازی جهان و بزرگترین شرکت ساخت CPU دسکتاپ، گزارش مالی سه ماهه اول سال 2023 میلادی خود را منتشر کرد. طبق این گزارش بزرگترین ضرر تاریخ اینتل به ثبت رسیده است که یک اتفاق نگران‌کننده برای این کمپانی صاحب‌نام محسوب می‌شود. براساس این گزارش، اینتل نسبت‌به مدت مشابه در سال گذشته 133 درصد کاهش سود و درآمد را تجربه کرده است.

شاید اصلی‌ترین علت این کاهش سودبلندپروازی رقیبان اینتل باشد که با تکنولوژی‌های روز سعی دارند پایه‌های اینتل را به لرزه درآوردند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین رقیب این شرکت قطعاً شرکت AMD است که رده دوم را در ساخت پردازنده‌های دسکتاپ ازآن خود کرده است. این شرکت از چند ماه پیش مدام در تلاش برای کاهش سهم اینتل و افزایش درآمد بوده و ظاهراً در این مهم نیز پیروز شده است.

بیشتر بخوانید: شوک به بازار رمزارزها: توقف توسعه تراشه اختصاصی استخراج بیت کوین اینتل رسما اعلام شد

بزرگترین ضرر تاریخ اینتل ثبت شد

اینتل گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۳ را منتشر و اعلام کرد که سود هر سهمش در مقایسه‌ با بازه‌ زمانی مشابه سال ۲۰۲۲ به‌میزان ۱۳۳ درصد کاهش یافته است. درآمد اینتل تقریباً ۳۶ درصد نسبت‌ به فصل اول ۲۰۲۲ افت کرد و از ۱۸٫۴ میلیارد دلار به ۱۱٫۷ میلیارد دلار رسید.

با وجود عملکرد ضعیف اینتل، ضرر هر سهم و درآمد این شرکت کمی بهتر از آن چیزی بود که تحلیلگران وال‌استریت پیش‌بینی کرده بودند.

سهام اینتل در واکنش به گزارش مالی جدید این شرکت به‌صورت اولیه رشد کرد اما بعد از آن در نوسان بود.

آن‌طور که CNBC می‌نویسد، ضرر هر سهم اینتل در سه‌ماهه‌ نخست ۲۰۲۳ به چهار سنت رسید، درحالی‌که تحلیلگران ضرر ۱۵ سنتی را پیش‌بینی کرده بودند. درآمد ۱۱٫۷ میلیارد دلاری اینتل بیشتر از درآمد پیش‌بینی‌شده‌ ۱۱٫۰۴ میلیارد دلار بود.

اینتل انتظار دارد که در فصل دوم ۲۰۲۳ مجموعاً ۱۲ میلیارد دلار درآمد و ضرر هر سهم چهار سنت ثبت کند. تحلیلگران ضرر هر سهم را یک سنت و درآمد را ۱۱٫۷۵ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

اینتل در سه‌ماهه‌ نخست ۲۰۲۳ ضرر خالص ۲٫۸ میلیارد دلار (۶۶ سنت به‌ ازای هر سهم) ثبت کرد. در سه‌ماهه‌ نخست ۲۰۲۲ تیم آبی موفق به کسب سود خالص ۸٫۱ میلیارد دلار (۱٫۹۸ دلار به‌ ازای هر سهم) شده بود.

بزرگترین ضرر تاریخ اینتل ثبت شد

این پنجمین فصل متوالی است که فروش محصولات اینتل کاهش می‌یابد و دومین فصل متوالی است که این شرکت ضرر مالی ثبت می‌کند. مطابق آمار، ضرر اینتل در فصل اول ۲۰۲۳ بالاتر از فصل چهارم ۲۰۱۷ بزرگ‌ترین ضرر فصلی تاریخ این شرکت محسوب می‌شود. اینتل در فصل چهارم ۲۰۱۷ اعلام کرد که ۶۸۷ میلیون دلار ضرر کرده است.

درآمد کسب‌و‌کار Client Computing اینتل که شامل پردازنده‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ می‌شود با افت سالانه‌ ۳۸ درصدی، در فصل اول ۲۰۲۳ به ۵٫۸ میلیارد دلار رسید. به گفته‌ مؤسسه‌های تحقیقاتی، فروش کامپیوتر در یک سال اخیر افت محسوسی داشته است. پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، می‌گوید که بازار کامپیوتر در حال بازگشت به شرایط باثبات است.

درآمد کسب‌و‌کار سرور اینتل ۳۹ درصد کاهش یافت و به ۳٫۷ میلیارد دلار رسید. درآمد واحد Network and Edge به‌میزان ۳۰ درصد افت کرد و به ۱٫۵ میلیارد دلار رسید. از طرفی درآمد شرکت Mobileye که نرم‌افزار و سیستم‌ خودروهای خودران را می‌سازد ۱۶ درصد افزایش یافت و به ۴۵۸ میلیون دلار رسید.

اینتل می‌گوید اقدامات اخیر نظیر تعدیل نیرو که برای کاهش هزینه‌ها انجام شده‌اند، جواب داده‌اند. این شرکت انتظار دارد که در سال جاری میلادی هزینه‌هایش را سه میلیارد دلار کاهش دهد و این مقدار تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰ میلیارد دلار در سال برسد.

ارزش سهام اینتل از آغاز ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۹ درصد رشد کرده، اما در مقایسه‌ با زمان مشابه در سال ۲۰۲۲ به‌میزان ۳۵ درصد کمتر است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص بزرگترین ضرر تاریخ اینتل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر