;
coinex

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی و چالش‌های آن [+روش پرداخت]

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی چالش‌هایی را پیش‌روی مالکین وسیله نقلیه قرار داده است که شاید حل کردنشان مشکل باشد.

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی از سال 97 به‌منظور سهولت در انجام کار و عدم توقف راننده در گیت‌های دریافت عوارض انجام گرفت. عدم پرداخت این نوع عوارض نیز مانند عدم پرداخت خلافی مشمول جریمه می‌شود و رانندگان اغلب از این موضوع اطلاعاتی ندارند. حال این نوع پرداخت چالش‌هایی را برای مالکین وسایل نقلیه بوجود آورده است که شاید بهتر باشد مراحل و روش پرداخت آن را یاد بگیرید. از این‌رو برآن شدیم تا مراحل کامل پرداخت عوارض آزادراهی را آموزش دهیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: سرانه خودرو در ایران ؛ 143 خودرو به ازای هر هزار نفر!

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی مشمول جریمه می‌شود

از سال 1397، برنامه الکترونیکی کردن پرداخت عوارض در آزادراه‌های کشور آغاز شده است. بر این اساس رانندگان دیگر نیازی به توقف در باجه‌های پرداخت عوارض ندارند. آن‌ها می‌توانند مسیر خود را ادامه دهند و سپس طی 2 هفته بعدی، عوارض را پرداخت کنند. با این حال همانند پرداخت عوارض آزادراهی در حالت فیزیکی، عدم پرداخت عوارض الکترونیکی نیز مشمول جریمه می‌شود.

با وجود وعده‌های اولیه در خصوص الکترونیکی شدن دریافت عوارض در تمامی آزادراه‌ها، این مورد هنوز به حقیقت نپیوسته است. علت این موضوع را می‌توان در تحریم‌های اقتصادی – صنعتی و کاهش بودجه مرتبط با نگهداری و نوسازی راه‌ها جستجو کرد. با این حال مسئولان مربوطه عدم اجرای این طرح را به بد حسابی رانندگان نسبت می‌دهند.

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی مشمول جریمه می‌شود

بنابر ادعای عباس بیات سرمدی مدیر کل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور:

در حال حاضر 15 آزادراه از 28 آزادراه کشور به سیستم پرداخت الکترونیکی مجهز شده‌اند. بنابر گفته‌های او، تعلل زیرمجموعه‌های بیمه‌ای موجب شده است تا پرداخت عوارض در تمامی آزادراه‌ها به حالت الکترونیکی تبدیل نشود.

مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی

البته طبق بودجه ۱۴۰۲، وزارت راه و شهرسازی مکلف است در تعیین نرخ عوارض جاده‌ای به‌صورت پلکانی عمل کند تا حقوق کاربرانی که به‌ موقع نسبت به پرداخت عوارض اقدام می‌کنند، رعایت و انگیزه لازم برای پرداخت به ‌موقع عوارض حفظ شود؛ این بدان معناست که در صورت پرداخت نکردن عوارض در موعد مقرر، مبلغ جریمه با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

همان‌طور که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، رانندگان به مدت 2 هفته زمان دارند تا عوارض آزادراهی الکترونیکی را پرداخت نمایند. با این حال در صورت عدم پرداخت جرائم، جریمه‌ای برای خودرو صادر خواهد شد. مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض برای خودروهای سواری، وانت، مینی‌بوس و کامیونت معادل 40 هزار تومان است. این مبلغ برای اتوبوس و کامیون‌های دو محور 50 هزار تومان خواهد بود. مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض کامیون‌های 3 محور، تریلر و نفتکش نیز 90 هزار تومان است.

چگونه عوارض آزادراهی را به صورت الکترونیکی پرداخت کنیم؟

هم‌اکنون در برخی اتوبان‌های کشور، گیت‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی تعبیه شده است. شما می‌توانید از این لاین‌ها عبور کنید و بدون توقف به مسیر خود ادامه دهید. پرداخت عوارض الکترونیکی با استفاده از تلفن همراه امکان پذیر است.

راحت‌ترین روش برای پرداخت عوارض آزادراهی به صورت الکترونیکی، استفاده از برچسب‌های مخصوص است. این برچسب‌ها توسط کاربر شارژ می‌شوند و با هر بار عبور از گیت‌های عوارض، مبلغی از حساب شما کسر خواهد شد.

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی مشمول جریمه می‌شود

راه دیگر استفاده از سامانه‌های پرداخت غیرحضوری است. این سامانه‌ها مختلف هستند و شما می‌توانید با حضور در آن‌ها، نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنید. در نهایت آخرین راه برای پرداخت این عوارض مراجعه به عابربانک‌ها است. شما می‌توانید شناسه قبض و شناسه پرداخت خود را از طریق لینک استعلام عوارض آزادراهی دریافت کرده و با حضور در یکی از خودپردازها، عوارضی خود را پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی و چالش‌های آن چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر