;
coinex

برنامه بانک مرکزی برای اصلاح نظام کارمزد و ابلاغ مدل جدید کارمزد

بانک مرکزی قصد اجرای اصلاح نظام کارمزد را دارد. در همین راستا، مدل جدید کارمزد بعد از حدود یک دهه به تایید هیات عامل بانک مرکزی رسیده است.

نظام کارمزدی حدود یک دهه است که با تغییری روبرو نشده است. در سال 1393 بانک مرکزی دست به اصلاح نظام کارمزد خرید زد. بااین‌حال این طرح با توجه به ضوابطی که از سوی اصناف مطرح شد، به مرحله اجرا نرسید و تا به امروز کارمزد چه از نظر مبلغی و چه از نظر ساختاری هیچ تحولی نداشته است. اما درحال‌حاضر، بانک مرکزی قدم دیگر در راستای اصلاح نظام کارمزد برداشته و پذیرندگان کارت (اصناف) را طی این طرح شامل پرداخت کارمزد دانسته است.

البته هنوز مدل جدید کارمزد ابلاغ نشده‌ و بانک مرکزی قصد دارد در این زمینه نظام جدید کارمزد را پس از تقریبا یک دهه اجرا کند. در این مدل، پذیرندگان کارت (اصناف) طی مشارکت با بانک پذیرنده تحت عنوان ذی‌نفع در سهم انجام تراکنش، شامل نظام کارمزدستانی خواهند شد.

بنابراین، تمامی اصناف کشور تحت شمول کارمزدستانی و به صورت مرحله‌ای در نظام کارمزدی قرار خواهند گرفت. با این حال، طبق تصمیم بانک مرکزی تا اطلاع ثانوی، سوپرمارکت‌ها، بقالی‌های سنتی و نانوایی‌ها به صورت عمومی از پرداخت کارمزد از سمت پذیرنده‌ها مستثنی می‌شوند و فعلاً هزینه تمام شده تراکنش‌ آن‌ها بر عهده بانک پذیرنده قرار خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: افزایش مبلغ یارانه برای این اقشار تایید شد؛‌ کدام افراد یارانه بیشتری می‌گیرند؟

اصلاح نظام کارمزد بعد از حدود یک دهه

مطابق با اطلاعات به‌دست آمده درباره نظام کارمزدی جدید قرار است در آینده نزدیک با ابلاغ نهایی هیات عامل بانک مرکزی و مجوزی که شورای پول و اعتبار جهت اصلاح کارمزدها به هیات عامل اعطا می‌کند نظام جدید کارمزد اجرایی خواهد شد.

اصلاح نظام کارمزد

در نظام جدید کارمزد، مبلغ تراکنش‌ به عنوان مبنای محاسبه کارمزد در نظر گرفته می‌شود و سقف مبلغی به‌منظور محاسبه آن مدنظر قرار می‌گیرد و کارمزد طبق درصد سهم ذی‌نفعان احتساب خواهد شد. همچنین در نظام فعلی کارمزد، مبلغ کارمزد به‌طور مستقل از مبلغ تراکنش انجام خواهد شد. بنابراین نظام دریافت کارمزد جدید در شبکه پرداخت شامل سهم پرداختی بانک پذیرنده، صادرکننده کارت و پذیرنده فروشگاهی خواهد بود.

در مجموع، طی این طرح تراکنش‌ها به دو دسته تراکنش‌های خرد و بزرگ دسته‌بندی شده‌اند. جاگیری تراکنش‌ها در دسته تراکنش خرد یا بزرگ درواقع مشخص‌کننده سهم کارمزدی بانک پذیرنده و  پذیرنده فروشگاهی خواهد بود. اما از طرفی، در نظام کارمزدی جدید همچنان به دارنده کارت کارمزدی اختصاص پیدا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اصلاح نظام کارمزد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر