;
coinex

بازگشت دکمه‌های فیزیکی به گوشی‌های هوشمند با یک طراحی متفاوت!

بازگشت دکمه‌های فیزیکی به گوشی‌های هوشمند این‌بار با یک طراحی جدید و متفاوت رقم خواهد خورد.

بازگشت دکمه‌های فیزیکی به گوشی‌های هوشمند توسط یک شرکت فعال در حوزه رابط کاربری به نام Future Interfaces Group (FIG) که در تولید صفحه‌نمایش‌ نیز فعالیت دارد، یک نوستالژی قدیمی را زنده کرده است. این شرکت توانسته به روشی دست پیدا کند که دکمه‌های فیزیکی گوشی‌های هوشمند را در دل نمایشگر تعبیه کند و با لمس روی آنها می‌توان دستورالعمل مربوطه را اجرا کرد.

بیشتر ما دکمه‌های فیزیکی گوشی‌های موبایل را با برندهایی مانند نوکیا، سونی اریکسون، سامسونگ و غیره می‌شناسیم. نوکیا که زمانی پادشاه دنیای موبایل بود در تمامی گوشی‌های خود در آن زمان دکمه‌های فیزیکی باکیفیتی استفاده می‌کرد. گوشی‌های سامسونگ و آیفون‌های ابتدایی اپل نیز تا قبل از آیفون 10 همه از دکمه فیزیکی استفاده می‌کردند. اما حالا با تکنولوژی جدید نمایشگرها می‌توان این دکمه‌ها را در دل صفحه‌نمایش جای داد.

بیشتر بخوانید: گوشی مقاوم نوکیا XR21 رسما معرفی شد [+مشخصات فنی و قیمت]

بازگشت دکمه‌های فیزیکی به گوشی‌های هوشمند

محققان یک شرکت آمریکایی اخیراً توانسته‌اند نوع جدیدی از پنل OLED را برای گوشی‌های هوشمند طراحی کنند که با ایجاد دکمه‌ها و آیکون‌های برجسته می‌تواند برای گوشی‌های هوشمند نسل جدید امکان ارائه بازخورد لمسی به ارمغان آورد.

شاید یکی از ویژگی‌هایی که در گوشی‌های هوشمند مدرن فقدان آن حس می‌شود، صفحه کلید فیزیکی است. یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت گوشی‌های برند بلک‌بری در گذشته نیز همین بود، گوشی‌های تولید شده توسط این شرکت تجربه تایپ بی‌نظیری را در اختیار کاربران قرار می‌دادند.

حالا پس از ۱۵ سال تحقیق و توسعه، محققان یک شرکت فعال در حوزه رابط کاربری به نام Future Interfaces Group (FIG) به یک پیشرفت قابل توجه در این زمینه رسیده‌اند که می‌تواند فناوری صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند نسل بعد را تغییر دهد.

این فناوری جدید که بازخورد لمسی پنل تخت (Flat Panel Haptics) نام‌گذاری شده است، با استفاده از دکمه‌های قابل تورم و باد شدن می‌تواند بازخورد لمسی روی سطوح صاف ایجاد کند.

این پنل‌ها که تنها ۵ میلی‌متر ضخامت دارند، به یک پمپ الکترو اُسمُزی مجهز شده که با استفاده از جریان الکتریکی فعال می‌شوند. این پمپ‌های کوچک پس از فعال شدن به مایع روی سطح صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر فشار وارد کرده و باعث شکل‌گیری یک دکمه با ضخامت ۵ میلی‌متر می‌شوند.

نمونه اولیه این فناوری به شکل یک سطح سیلیکونی نرم بر روی پنل OLED (مشابه آنچه در گوشی‌های هوشمند تاشو امروزی استفاده می‌شود) در ویدئوی منتشر شده توسط محققان قابل مشاهده است.

نکته جالب آن است که این فناوری نه تنها به عنوان یک صفحه‌کلید فیزیکی قابل استفاده است، بلکه می‌تواند در تمام قسمت‌های صفحه‌نمایش مورد استفاده قرار گرفته و یک پنل OLED با قابلیت ایجاد بازخورد کامل ایجاد کند.

به عنوان مثال، نمایشگر می‌تواند آیکون یک اپلیکیشن یا یک دکمه از رابط کاربری را برجسته کرده و به افراد نابینا برای استفاده از گوشی‌های هوشمند کمک کند.

در مقاله منتشر شده توسط محققان Future Interfaces Group مشخص شده که فناوری بازخورد لمسی پنل تخت در حال حاضر محدودیت‌هایی دارد. به عنوان مثال، می‌توان به دوام بسیار پایین دکمه‌ها یا انرژی مورد نیاز برای فعال نگه داشتن این سیستم (با توجه به اینکه قرار است در گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های قابل حمل با محدودیت باتری مورد استفاده قرار گیرد) اشاره کرد.

بر همین اساس، می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت موفقیت این پروژه، ابتدا شاهد به کارگیری دکمه‌های دارای بازخورد لمسی در تبلت‌ها و دستگاه‌های قابل‌حمل بزرگ‌تر خواهیم بود، زیرا آن‌ها باتری‌های بزرگ‌تری در اختیار دارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ بازگشت دکمه‌های فیزیکی به گوشی‌های هوشمند با یک طراحی متفاوت چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر