;
coinex

سازمان بهداشت جهانی رسما از خروج از وضعیت اضطراری کرونا خبر داد؛ پاندمی هنوز تمام نشده است!

سازمان بهداشت جهانی روز جمعه خبر خروج از وضعیت اضطراری کرونا یعنی بیماری ویرانگری که به مدت سه سال جهان را زمین‌گیر کرد اعلام کرد.

روز جمعه بالاخره سازمان بهداشت جهانی (WHO) خبر خوش خروج از وضعیت اضطراری کرونا را اعلام کرد. تدروس آدهانوم، دبیرکل این سازمان در روز 15 اردیبهشت طی کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو این موضوع را اعلام کرد. در همین راستا کمیته‌ اضطراری WHO دیروز با تشکیل جلسه پیشنهاد پایان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را ارائه کرد.

البته دبیرکل WHO تاکید کرد که اعلام پایان وضعیت اضطراری، بهه معنای عدم وجود هیچگونه تهدید کووید 19 نیست. او در ادامه اعلام کرد که هنوز همچنان هزاران نفر در سراسر جهان جهت ابتلا به این بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و میلیون‌ها نفر همواره با اثرات بلندمدت عفونت کووید 19 روبرو خواهند بود.

لازم به ذکر است که وضعیت اضطراری بین‌المللی، بالاترین میزان سطح هشداری بوده که سازمان بهداشت جهانی در واکنش به شیوع بیماری‌های دنیاگیر اعلام کرده است. تدروس طی کنفرانس مطبوعاتی خود در این مورد بیان داشت: «درنتیجه با امیدواری فراوان اعلام می‌کنم که وضعیت اضطراری جهانی کووید 19 به پایان رسیده است.»

اعلامیه‌ سازمان بهداشت جهانی درحالی منتشر شده که کووید 19 همچنان در ایران تلفات می‌گیرد. طبق آخرین گزارش‌ها، در 24 ساعت اخیر (15 اردیبهشت) در کل کشور 292 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 مورد شناسایی قرار گرفتند و 19 نفر هم متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند.

در همین زمینه تدروس اضافه کرد: «هفته‌ گذشته کووید 19 هر سه دقیقه جان یک نفر را می‌گرفت و این تازه مرگ‌هایی است که از آن‌ها اطلاع داریم. ویروس اینجا است که بماند. هنوز درحال کشتن و همچنان درحال تغییر است. خطر ظهور گونه‌های جدیدی که افزایش موارد ابتلا را به‌دنبال دارند، به قوت خود باقی است.»

بیشتر بخوانید: موج هشتم کرونا در ایران ؛ ضرورت تزریق دز یادآور واکسن ابلاغ شد

اعلام خروج از وضعیت اضطراری کرونا توسط WHO

در این زمینه لورنس گاستین، مدیر موسسه حقوق ملی و جهانی سلامت اونیل در دانشگاه جورج‌تاون، برنامه سازمان بهداشت جهانی را صحیح قلمداد کرده است. به گزارش وب‌سایت ساینس، او اعلام کرده است: «جهان از مرحله‌ی اضطراری دنیاگیری خارج شده و عاقلانه است که WHO با پایان دادن به وضعیت اضطراری بین‌المللی، همین کار را انجام دهد.»

خروج از وضعیت اضطراری کرونا

گاستین همچنین اضافه کرد که با اینکه اعلامیه‌ سازمان بهداشت جهانی تاثیر چندانی بر اختیارات این نهاد نمی‌گذارد، اما از رویکرد فرهنگی و سیاسی اقدامی نمادین به‌حساب می‌آید. طبق اعلام وی، این تصمیم سیگنال قدرتمندی را می‌فرستد که مرحله‌ اضطراری بزرگ‌ترین دنیاگیری درطول حیات ما سرانجام پایان یافته است.

گفتنی است ویروس کرونا، عامل بیماری کووید 19 که بیش از سه سال پیش در چین دیده شد و به سرعت به سرتاسر جهان گسترش پیدا کرد، در 30 ژانویه 2020 (11 بهمن 1398) به‌عنوان وضعیت اضطراری بین‌المللی تشخیص داده شد. سازمان بهداشت جهانی کمتر از یک ماه بعد در تاریخ 20 اسفند، شیوع کووید 19 را به عنوان همه‌گیری اعلام کرد.

از هنگام آغاز همه‌گیری، سازمان بهداشت جهانی حدود هفت میلیون مورد مرگ‌ومیر ناشی از کووید 19 را به ثبت رساند. اما تعداد واقعی مرگ‌ومیر ناشی از دنیاگیری ممکن است سه برابر بیشتر از این میزان باشد. هنوز هم هر هفته چند هزار مرگ به این سازمان گزارش می‌شود و تعدادی از مدل‌ها تخمین می‌زنند که مرگ‌ومیر روزانه در سطح جهان همچنان نزدیک 10 هزار نفر است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اعلام خروج از وضعیت اضطراری کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر