;
coinex

معامله آیفون 13 دست دوم با قیمت‌های نجومی ؛ پیامد ممنوعیت واردات آیفون 14!

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه خبر از معامله آیفون 13 دست دوم امارات و کشورهای دیگر به قیمت نجومی 120 میلیون تومان در بازار ایران داده است.

«حسین روزبه»، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه، ضمن اشاره به تخصیص ارز موبایل از 15 اسفند اعلام کرد که این ارز فعلاً تامین نشده به همین دلیل در سال جدید شاهد ورود تعداد خیلی کمی موبایل در کشور بودیم. وی در این راستا اضافه کرد: «بانک مرکزی می‌گوید ارز را به بانک‌ها پرداخت کرده، اما هیچ بانکی به راحتی تامین ارز انجام نمی‌دهد. بنابراین یا شعب ارزشان به اندازه کافی تامین نمی‌شود یا سوء استفاده‌هایی از سوی برخی از افراد در حال رخ دادن است.»

بیشتر بخوانید: افشاگری جنجالی نماینده مجلس:‌ هدف ممنوعیت واردات آیفون، رشد فروش گوشی‌های سامسونگ است!

معامله آیفون 13 دست دوم با قیمت‌های نجومی در بازار

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی طی گفتگوی خود با ایسنا در خصوص کنترل سقف و میزان سابقه بازرگانان از سوی سامانه جامع تجارت بیان داشت: «در حال حاضر بابت هر ثبت سفارش ماهانه، ماه اول پنج، ماه دوم 10 درصد و همینطور ماهانه درصد بیشتر از بازرگانان دیپوزیت (سپرده) دریافت می‌کنند. این در شرایطی است که با توجه به تامین نشدن ارز برای تمدید ثبت سفارش در ماه‌های بعد دوباره باید در نوبت تخصیص بمانند و دیپوزیت‌ها درگیر بانک باقی می‌ماند. اگر سقف و سابقه طبق فرمول پیش رود و فاصله تخصیص و تامین کم باشد، وضعیت بازار بهتر خواهد شد، اما وقتی هم‌خوانی ندارد بازرگان نمی‌تواند مطابق آن واردات را انجام دهد و بازار به سمت انحصار پیش می‌رود.»

لازم به ذکر است که در بهمن ماه سال پیش، با توجه به قطعی شدن ممنوعیت واردات آیفون 14، قیمت تمامی گوشی‌ها افزایش یافته و قیمت آیفون 13 پرومکس نیز به بیش از 100 میلیون تومان رسید. حالا اما همچنان مشخص نیست که ممنوعیت واردات آیفون 14 تا چه زمانی ادامه پیدا کند.

حسین روزبه در قسمت دیگری از بیانات خود ضمن اشاره به الزام صادرکنندگان در ارائه ارز خود در سنا یا تالار دوم، اعلام کرد که هم‌اکنون موبایل‌های بالای 600 دلار با ارز حاصل از صادرات خود و مابقی موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله به کشور وارد می‌‌شوند. وی همچنین اظهار داشت:

«اما با توجه به ممنوعیت واردات آیفون 14 و توقف تولید آیفون 13، این صادرکنندگان موبایل‌های دست دوم امارات و کشورهای دیگر را جمع می‌کنند و همین آیفون 13 را به قیمت حدود 120 میلیون تومان عرضه می‌کنند. بنابراین اگر با نرخ ارز محاسبه کنیم، برای آن‌ها 55 تا 60 هزار تومان تمام می‌شود. به جز آیفون چند مدل سامسونگ بالای 600 دلار است که در رابطه با برند سامسونگ هم مشکلاتی وجود دارد.»

وی همچنین در ادامه به سوءاستفاده کلان برخی از صادرکنندگان با اجاره کارت بازرگانی اشاره کرد. طبق اعلام روزبه با اینکه بانک مرکزی از اوایل اسفند ماه اقدام به راه‌اندازی تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا کرده تا تامین ارز واردات موبایل از این تالار انجام شود اما برای آن‌ها سقف و سابقه‌ای دیده نمی‌شود و جهت رفع تعهد ارزی با ارز خود واردات کالای غیرتخصصی صورت می‌پذیرد: «باید قبل از اجرای برخی قوانین، زیرساخت آن‌ها فراهم شود تا دست سوء استفاده‌کنندگان کوتاه شود.»

معامله آیفون 13 دست دوم
معامله آیفون 13 دست دوم

سوءاستفاده‌ دیگری که مورد تأکید روزبه قرار گرفت بحث مونتاژ به جای تولید است. وی در این باره اعلام داشت: «برخی موبایل‌های نوکیای دست دوم ارزان 40 تا 60 درهمی را خرد و به شکل سی‌کی‌دی به نام تولید وارد می‌کنند. در این شرایط عوارض گمرکی کمتری هم پرداخت می‌کنند. از طرف دیگر این کالاها به اسم خط تولید، مونتاژ می‌شود و به اسم همین برندهایی است که بازرگانان هم در زمینه آن‌ها فعالیت دارند. بنابراین هم برند بدنام می‌شود و هم دست در جیب مصرف کننده برده می‌شود.»

پیش‌تر هم دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه خبر از ورود تمامی موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله داده بود. این تصمیم در پی درخواست انجمن از بانک مرکزی گرفته شده تا دیگر ارز نیمایی به واردات گوشی موبایل اختصاص نیابد و مهدی عبقری در این زمینه تشریح کرده بود که یکی از دلایل آن عدم ایجاد فرصت‌طلبی بوده است. بااین‌حال براساس اعلام‌های امروز روزبه به‌نظر کماکان سوءاستفاده در بازار موبایل تداوم دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص معامله آیفون 13 دست دوم با قیمت‌های هنگفت در بازار چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر