;
coinex

سه برابر شدن واردات آیفون مسافری ؛‌ واردات رسمی نداریم!

آمارهای سامانه همتا خبر از سه برابر شدن واردات آیفون مسافری از فروردین تا مرداد ماه امسال می‌دهد. به نظر می‌رسد که واردات رسمی آیفون به صفر رسیده است.

بسیاری از فعالان حوزه واردات گوشی موبایل و تبلت تصمیمات دولت برای واردات گوشی‌های بالای 600 دلار را دلیل افزایش سه برابری واردات آیفون مسافری می‌دانند. دولت از چند ماه قبل با ممنوع اعلام کردن واردات گوشی‌های پرچمدار بالای 600 دلار، در تجارت معمول این نوع از گوشی‌ها اختلال ایجاد کرد، ولی دولت با این اقدامات در کنترل نیاز بازار ناتوان بود.

بنابراین با وجود آنکه تقاضای گوشی‌های پرچمدار بالای 600 دلار در بازار وجود دارد اما بازرگانان از واردات این گوشی‌ها منع شدند. این موضوع فضای مناسبی را برای قاچاق این کالا فراهم کرده است، تا قاچاقچیان به طرق مختلف اقدام به واردات گوشی‌های موبایل کنند. یکی از این طرق واردات مسافری است که مورد استفاده قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: چرا آیفون 14 پلاس می‌تواند یک شکست تجاری بزرگ برای اپل باشد؟

سه برابر شدن واردات آیفون مسافری

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، در مورد سه برابر شدن واردات آیفون مسافری به کشور اعلام کرد: «از ابتدای سال جاری دولت تصمیمات بسیاری در زمینه گوشی‌های همراه پرچمدار بالای 600 دلار گرفت؛ مانند تهاتر ارز پرچمدارها با خشکبار، تغییر کد تعرفه آن از گروه 23 به گروه 27 یا ممنوعیت واردات پرچمدارهای بالای 600 دلار. همه این تصمیمات منجر به اختلال در واردات گوشی‌های بالای 600 دلار شد». او در ادامه توضیحات خود افزود:

بنابراین شرکت‌های بازرگانی در تامین  نیاز کشور  در زمینه گوشی‌های بالای 600 دلار مانند آیفون ناتوان شدند. این امر باعث شد که شیوه واردات گوشی به صورت مسافری رونق پیدا کند. این امر به زعم بازرگانان قاچاق است و اکنون نیز به رشد چشمگیر 200 درصدی رسیده است.

سه برابر شدن واردات آیفون مسافری

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه گفت: «هر وقت که در شیوه معمول بازرگانی واردات گوشی مشکل ایجاد شود، شاهد واردات قاچاق با شیوه‌هایی مانند واردات مسافری خواهیم بود. یعنی افرادی به صورت سازمان‌یافته اقدام به واردات گوشی از مجاری مسافرتی می‌کنند».

عالیان ضمن خاطرنشان کردن عدم ریجیستری 60 درصد گوشی‌های وارداتی مسافری، گفت: «همین موضوع حاکی از آن است که این گوشی‌ها قاچاق بوده‌اند و برای مصارف تجاری با شیوه مسافری وارد کشور شده‌اند. هر مسافر می‌تواند سالانه یک دستگاه گوشی وارد کند و آن را در شبکه ارتباطی کشور به جریان بیاندازد. اما اکنون 260 هزار گوشی وارد کشور شده است که 60 درصد آن‌ها در شبکه فعال نخواهند شد».

با توجه به این موارد و پیگیری‌های انجام گرفته به دلیل ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 600 دلار، در حالی که بازار در اوج تقاضا در این مورد قرار دارد اما ذخایر انبار بسیاری از واردکنندگان این گوشی‌ها در حال اتمام است.

همچنین بازرگانان از مشکلات تخصیص ارز برای واردات گوشی‌های بالای 600 و زیر 600 دلار خبر داده‌اند. این مورد باعث افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش کالاها در بازار می‌شود و می‌تواند به دلیل شروع فصل تحصیلی جدید اثرات شدید‌تری در دو هفته آینده به خود بگیرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درمورد سه برابر شدن واردات آیفون مسافری و صفر شدن واردات رسمی این گوشی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر