;
coinex

فروش 102 میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر از فروش 102 میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی در دو بخش مجازی و حضوری و رسیدگی به تخلفات داد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، «علی رمضانی»، قائم‌مقام و سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی نشست خبری نمایشگاه در تاریخ 24 اردیبهشت‌ماه در مصلی بیان داشت: «امروز مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران مقام معظم رهبری بودند که در نمایشگاه کتاب حضور یافتند. از تفقدهای ویژه ایشان نسبت به مجموعه‌ صنعت نشر و دست‌اندرکاران نمایشگاه تشکر می‌کنم.  توجه ایشان به زوایای مختلف صنعت نشر، از موضوع کاغذ تا حوزه کتاب کودک و نوجوان افق‌های راهگشایی است که تکلیف مجموعه فعالان نشر را مشخص و راه آینده را ترسیم می‌کند.»

بیشتر بخوانید: حرکت جنجالی برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب: نمایش جملات جعلی ویکتور هوگو و تولستوی در حمایت از حجاب [+عکس]

فروش 102 میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی

وی ادامه داد: «دیدار روح‌افزایی برای اهالی صنعت نشر بود، مطالب ایشان در مجموعه وزارت ارشاد و دستگاه‌های زیرمجموعه  این وزارتخانه و کلیه فعالان صنعت نشر می‌تواند مسیر ما را روشن‌تر کند.»

رمضانی همچنین اضافه کرد: «ایشان توجه ویژه‌ای به موضوع کاغذ داشتند و با گفت‌وگوهایی که داشتیم، اگر خدای متعال توفیق بدهد و مجموعه دستگاه‌های دیگر به کمک صنعت نشر بیایند، بتوانیم دغدغه دیرین معظم‌له را تحقق ببخشیم.»

طبق اعلام علی رمضانی، بخش کودک و نوجوان از بخش‌های شلوغ نمایشگاه بوده و بیشتر خانواده‌ها، عصرها به آن مراجعه دارند. وی همچنین اشاره کرد که با توجه به حساسیتی که این بخش دارد، در ابتدای صبح به‌ صورت ویژه نظافت می‌شود.

وی ضمن اشاره به استقبال مردم از بخش بین‌الملل نیز عنوان کرد: «در این بخش شور و نشاط خاصی حاکم است. یکی از مهمانان خارجی نمایشگاه که از ترکیه بود و به ترجمه آثار نویسندگان کودک و نوجوان ایران پرداخته بود، می‌گفت به جهت حجم تولیداتی که در این بخش داریم، در نمایشگاه تهران می‌توانیم به‌گزینی داشته باشیم.»

همچنین طبق بیانات سخنگوی نمایشگاه، در روز اخیر، 1200 نفر علاقه‌مند در جلسات سراها و سینما کتاب از برنامه‌های موجود استفاده کرده‌اند. وی در همین راستا افزود: «نمایشگاه کتاب فقط شبستان نیست بلکه برنامه‌های فرهنگی مختلف در رواق‌های مختلف درحال برگزاری است.»

رمضانی درباره تخلفات شکل‌گرفته در نمایشگاه کتاب نیز اظهار کرد: «پنج ناشر به دلیل عدم رعایت ضوابط نمایشگاه که مندرج در آیین‌نامه درباره پوشش و رعایت شئونات اسلامی است، به اخذ تعهد کتبی و درج در پرونده محکوم شدند. یک ناشر به دلیل فروش کتاب بدون مجوز و مغایر با ضوابط نشر  و سایر تخلفات به رفع تخلف بلافاصله، درج در پرونده و تعطیلی غرفه حضوری و تعطیلی پنل مجازی تا پایان نمایشگاه محکوم شد. ناشر دیگری در نمایشگاه پازل عرضه کرده و به فروش می‌رساند، که به اخذ تعهد کتبی، تعهد بر عدم تکرار تخلف و رفع تخلف (جمع‌آوری فروش) محکوم شد. یکی از ناشران به دلیل عرضه کتاب مغایر با ضوابط نشر، به تعطیلی یک‌روزه غرفه و تعطیلی پنل نمایشگاه تا پایان نمایشگاه محکوم شد. سه ناشر دیگر هم به دلیل عرضه کتاب‌های سایر ناشران، به اخذ تعهد مبنی رعایت مقررات و عدم تکرار تخلف و درج در پرونده محکوم شدند. یکی از ناشران هم که کتاب بدون مجوز عرضه می‌کرد،  به اخذ تعهد کتبی مبنی بر رعایت مقررات عدم تکرار تخلف، رفع تخلف بلافاصله و درج در پرونده محکوم شد. بنابراین در هیئت رسیدگی به تخلف ناشران، هفت پرونده مورد بررسی قرار گرفت، یک پروند به دلیل تعطیلی غرفه و حضور غیرقانونی در نمایشگاه، از دستور کار خارج و برای شش پرونده رای صادر شد.»

وی در واکنش به پرسشی در مورد فروش کتاب‌های ممنوعه در بخش مجازی نمایشگاه که مصادیقی از آن‌ها دیده شده، تصریح کرد: «باید مصادیق این کتاب‌های ممنوعه ارائه شود هرچند کتابی که از ارشاد مجوز گرفته باشد و این مجوز همچنان پابرجا باشد، امکان عرضه در نمایشگاه عمومی و مجازی را خواهد داشت. اگر شما به مصادیقی برخوردید ما حاضریم بررسی کنیم.»

سخنگوی نمایشگاه در مورد کتابی که با مصداق ضدفرزندآوری در شبستان مصلی ارائه شده، نیز اظهار داشت: «اگر کتاب مشمول قاعده مجوز شده باشد، درباره نحوه تعامل و عرضه باید تأمل کرد. موضع نمایشگاه دربرابر موضوعات کلان نظام مشخص و شفاف است.»

سخنگوی نمایشگاه در خصوص آمار فروش 102 میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی نیز بیان کرد: «ساعت 20 روز چهارم نمایشگاه، دستگاه رسمی کارت‌خوان 50 میلیارد تومان خرید مردم را ثبت کرد که با برآورد 15 میلیارد تومانی کارت به کارت، خرید نقدی و دستگاه کارت‌خوان خارج از شبکه می‌توان گفت، 65 میلیارد تومان خرید در بخش حضوری بوده است.»

وی در ادامه اضافه کرد: «در بخش مجازی نیز تا ساعت 20 روز گذشته، مجموعا 37 میلیارد تومان فروش دیده شد که 26 میلیارد تومان سهم ناشران و 11 میلیارد تومان سهم کتابفروشان بوده است.  مجموعه 102 میلیارد تومان در بخش مجازی و حضوری کتاب فروخته شده و 3100 نسخه در بخش مجازی به فروش رسیده است.»

علی رمضانی در واکنش به پرسشی درباره انتقادی که ناشران نسبت به زمان‌بر و هزینه‌بر بودن صدور فاکتور دارند نیز اشاره داشت: «میزان زمان و هزینه‌ای که در این بخش هست، به هزینه اعتبار و اعتمادی که برای مخاطبان ایجاد می‌کند، می‌ارزد. شاید ناشران مواجه شوند دو خرید مجزا توسط یک نفر و دو بسته مجزا؛ من مخاطب فکر می‌کنم این دو کتاب باید با هم بیاید، اگر فاکتور فروش باشد متوجه می‌شوم چیزی کم نیست و منتظر بسته دیگر می‌شوم. لذا این زمان و هزینه اعتبار و اعتمادآور است‌ از ناشران تقاضا می‌کنیم مطابق ضوابط عمل کنند، برای همه مخاطبان چه حقیقی و چه حقوقی.»

فروش 102 میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی

وی همچنین درباره ایجاد تأخیر در ترخیص کتاب‌ها و این که آیا تعمدی در این کار وجود دارد نیز عنوان کرد: «این موضوع باید بررسی بشود. طبق گزارشی که دارم، طبق آیین‌نامه باید 10 روز پیش از آغاز نمایشگاه وارد کشور شده و قابلیت ارزیابی در گمرک نمایشگاه داشته باشد و ناشرانی که این قاعده را رعایت کرده باشند، کتاب‌شان از مرحله ارزیابی عبور کرده و ترخیص شده‌ است. نمایشگاه نسبت به مهمان خارجی و رضایتمندی آن‌ها حساسیت دارد البته در قالب ضوابط نمایشگاه.»

سخنگوی نمایشگاه همچنین در واکنش به پرسشی مبنی بر عدم انتشار هزینه‌های نمایشگاه در دوره قبلی و این‌که ادعا می‌شود در این دوره نمایشگاه 120 میلیارد هزینه جاری شده است، اعلام کرد: «خیلی زود گمانه‌زنی‌ها به شکل غیرواقعی مطرح می‌شود. ما مبلغی مانند 120 میلیارد نداریم که بخواهیم هزینه نمایشگاه کنیم. البته در حال اجرا هم نمی‌توان برآورد دقیقی داشت. تأکید می‌کنم که منابع ارشاد اجازه هزینه‌های این‌چنینی را نمی‌دهد. هزینه سال گذشته به مراجع مربوطه اعلام شده است.»

رمضانی در واکنش به این پرسش که براساس مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد، وظیفه‌ای در راستای شفاف‌سازی در مورد هزینه‌کردها وجود دارد، خاطرنشان کرد: «اگر مصوبه باشد عمل می‌کنیم اما چرا این شفاف‌سازی‌ها تنها مربوط به وزارت ارشاد مطرح می‌شود؟»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص فروش 102 میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر