;
coinex

این شهاب سنگ باستانی مربوط به عصر پیدایش منظومه شمسی است! [+عکس]

یک شهاب سنگ باستانی در ایالت نیوجرسی آمریکا کشف شده که می‌گویند مربوط‌به عصر پیدایش منظومه شمسی است. آیا این مسئله واقعیت دارد؟

برخی از پژوهشگران دانشگاه نیوجرسی یک نوع شهاب سنگ باستانی کشف کرده‌اند که تخمین زده می‌شود مربوط‌ به عصر پیدایش منظومه شمسی باشد. ظاهراً این شهاب سنگ بر روی سقف یک خانه در ایالت ذکر شده سقوط کرده و پزوهشگران نیز با مطالعه بر روی آن، قدمت شهاب سنگ را به دوران ظهور منظومه شمسی یعنی 4.6 میلیارد سال پیش ربط داده‌اند.

بیشتر بخوانید: سقوط یک شهاب سنگ 500 کیلوگرمی در خاک آمریکا [+ ویدیو]

شهاب سنگ باستانی با قدمت 4.6 میلیارد سال کشف شد

دانشمندان به‌تازگی تأیید کرده‌اند سنگ کوچکی که اوایل هفته‌ گذشته روی سقف خانه‌ای مسکونی در شهر هاپول ایالت نیوجرسی آمریکا سقوط کرد، درواقع نوعی شهاب‌سنگ، آن‌هم از نوعی بسیار نادر با قدمت تقریبا ۴٫۶ میلیارد سال است.

پلیس هاپول بلافاصله پس از پیداشدن سنگ در روز دوشنبه با دفتر ناتان مگی، رئیس دانشکده‌ فیزیک در کالج نیوجرسی تماس گرفت. مگی به وب‌سایت اسپیس‌دات‌کام گفت:

«همان موقع در نگاه اول مشخص بود که این سنگ شهاب‌سنگی از نوع کندریت غیرفلزی است.»

کندریت‌ها سنگ‌هایی باستانی هستند که ۸۵ درصد از شهاب‌سنگ‌های موجود روی زمین را تشکیل می‌دهند. بیشتر کندریت‌های یافته‌شده تا‌به‌امروز در جنوبگان کشف شده‌اند و به‌ندرت چنین سنگی در نواحی پرجمعیت سقوط می‌کند.

شهاب سنگ باستانی با قدمت 4.6 میلیارد سال کشف شد
شهاب‌سنگ یافت‌شده در ۸ مه ۲۰۲۳ در خانه‌ای در شهر هاپول نیوجرسی.

شهاب‌سنگ نیوجرسی با ابعاد ۱۵ در ۱۰ سانتی‌متر، نمونه‌ای استثنایی و چشمگیر به‌شمار می‌آید. سوزی کاپ، دختر صاحب‌خانه، حوالی ظهر دوشنبه سنگ را در حالی در اتاق‌خواب پدرش پیدا کرد که دو سوراخ در سقف ایجاد و کف‌پوش را دچار زدگی کرده بود و هنوز گرم به‌نظر می‌رسید. کاپ به خبرگزاری ای‌بی‌سی گفت: «به سقف نگاه می‌کردم و دو سوراخ می‌دیدم و در این فکر بودم که این دیگر چه اتفاقی است؟»

وقتی امدادگران اورژانس کاپ و خانواده‌اش و خانه را از هرگونه بقایای مضر رادیواکتیو پاک کردند، کاپ سنگ فضایی را برای بررسی بیشتر به کالج شهر تحویل داد.

در کالج نیوجرسی، تیم مگی با جری دیلینی، متخصص بازنشسته‌ شهاب‌سنگ مشورت کرد. دیلینی روی مجموعه شهاب‌سنگ‌های موزه‌ تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک کار کرده است. تیم پژوهشی تأیید کرد که سنگ فضایی تقریباً ۴٫۵۶ میلیارد سال قدمت دارد؛ یعنی از ابتدای منظومه‌ شمسی وجود داشته و تکه‌ای از قطعات به‌جامانده از پیدایش محله خورشیدی ما است.

شهاب سنگ باستانی با قدمت 4.6 میلیارد سال کشف شد
پژوهشگران کالج نیوجرسی تأیید کردند که سنگ سقوط‌کرده روی خانه‌ای در شهر هاپول نیوجرسی، شهاب‌سنگی ۴٫۶ میلیارد ساله است.

شهاب‌سنگ ۹۰۰ گرمی که احتمالاً «تیتوس‌ویل نیوجرسی» (آدرس پستی نزدیک‌ترین مکان به محل فرود) نامیده خواهد شد، به‌گفته‌ مگی در شرایط عالی قرار دارد و یکی از معدود کندریت‌هایی محسوب می‌شود که سقوطش مشاهده و برای اهالی علم شناخته شده است.

لایه‌ بالایی شهاب‌سنگ پوسته‌ای سیاه‌شده به ضخامت چند میلی‌متر دارد که دراثر سوختن جزئی در جو زمین به این رنگ درآمده است. مگی به اسپیس‌دات‌کام گفت تیم پژوهشی با استفاده از ذره‌بین دستی که مخصوص مشاهده‌ دقیق سنگ‌ها است، دریافت که موادمعدنی شهاب‌سنگ رنگ آبی و خاکستری دارد و مقداری کمی از فلزات دیگر در آن مخلوط شده است.

پژوهشگران با قراردادن شهاب‌سنگ در داخل محفظه‌ بزرگ میکروسکوپ الکترونی روبشی، بافت و ترکیب آن را مطالعه کردند. براساس برآوردهای اولیه، شهاب‌سنگ نیوجرسی کندریتی از نوع LL-6 است که در‌مقایسه‌با سایر اعضای خانواده‌ خود، آهن کمتری دارد و دست‌کم ۳۰ تا ۴۰ درصد از رایج‌ترین سنگ‌های روی زمین مانند سنگ لوح یا گرانیت، چگال‌تر است. درنتیجه به‌گفته‌ مگی، واضح بود که این سنگ، زمینی نیست.

به‌گفته‌ دانشمندان، سنگ فضایی حتی پیش از آنکه به جو زمین نفوذ کند، با قرارگرفتن درمعرض گرمای شدید فضای بیرونی، آن‌قدر دچار تغییر در ساختار و ترکیب خود شده بود که به‌سختی می‌شد تک‌تک ذرات یا کندرول‌های تشکیل‌دهنده‌ شهاب‌سنگ را تشخیص داد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف شهاب سنگ باستانی با قدمت 4.6 میلیارد سال چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر