;
coinex

کشف میکروب‌های تجزیه‌کننده پلاستیک توسط محققان؛ راهکاری ایده‌آل برای حفاظت از محیط زیست

ظاهراً دانشمندان موفق به کشف میکروب‌های تجزیه‌کننده پلاستیک شده‌اند که می‌تواند راهکاری مناسب و کاربردی برای حفاظت از محیط‌زیست باشند.

برخی از دانشمندان سوییسی موفق شدند نوعی از میکروب‌های تجزیه‌کننده پلاستیک را کشف کنند که معتقدند این میکروب‌ها راهکاری ایده‌آل برای حفاظت از محیط‌زیست هستند. پیش‌تر نیز دانشمندان در این موضوع به کشفیاتی رسیده بودند اما کشف محققین سوییسی کارآمدتر است و امیدی بیشتری به حل بحران آلودگی‌ بر اثر مواد پلاستیکی در آن دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: قارچ پلاستیک خوار کلید نجات آینده زمین!

میکروب‌های تجزیه‌کننده پلاستیک توسط محققان کشف شد

دانشمندان سوئیسی میکروب‌هایی سازگار با سرما را کشف کرده‌اند که می‌توانند انواع مختلف پلاستیک را در دمای پایین‌تر از چیزی که درحال‌حاضر نیاز است، تجزیه کنند. با این کشف، انتظار می‌رود تا در آینده روشی مقرون‌به‌صرفه‌تر برای برطرف‌کردن مشکل آلودگی پلاستیکی توسعه داد.

درحال‌حاضر نیز چندین میکروب کشف شده است که با تولید آنزیم، می‌توانند پلاستیک را تجزیه کنند. اما این آنزیم‌ها معمولاً فقط در دمای بالاتر از 30 درجه سانتی‌گراد می‌توانند این کار را انجام دهند. حالا تیمی از دانشمندان سوئیسی با رفتن به مناطق کوهستانی و قطبی گرینلند و سوئیس، از 19 سویه باکتری و 15 قارچ که روی پلاستیک‌های دور ریخته‌شده یا دفن‌شده قرار داشتند، نمونه‌برداری کردند.

میکروب‌های تجزیه‌کننده پلاستیک توسط محققان کشف شد

آن‌ها سپس تلاش کردند تا نمونه‌های جمع‌آوری‌شده را در محیط تاریک آزمایشگاه و دمای 15 درجه سانتی‌گراد پرورش دهند. درنهایت دانشمندان متوجه شدند که سویه‌های باکتریایی متعلق به شاخه Actinobacteria و Proteobacteria و همچنین قارچ‌های نژاد Ascomycota و Mucoromycota می‌توانند در این دما رشد کنند.

سپس توانایی هریک از این سویه‌ها برای تجزیه پلی‌اتیلن غیرقابل تجزیه (PE) و پلی‌استر-پلی‌اورتان زیست‌تخریب‌پذیر (PUR) و همچنین دو مخلوط زیست‌تخریب‌پذیر تجاری موجود از پلی‌بوتیلن آدیپات ترفتالات (PBAT) و اسیدپلی‌لاکتیک (PLA) مورد آزمایش قرار گرفتند.

به گفته دانشمندان، در دمای 15 درجه سانتی‌گراد بیش از نیمی (56 درصد) از سویه‌ها (11 قارچ و هشت باکتری) موفق شدند تا PUR را تجزیه کنند و 14 قارچ و سه‌باکتری در تجزیه PBAT و PLA موفق بودند. بااین‌حال هیچ‌یک از آن‌ها قادر به تجزیه پلی‌اتیلن نبودند؛ حتی پس از 126 روز قرار‌گرفتن روی آن پلاستیک.

همچنین دو گونه قارچی نامشخص از جنس Neodevriesia و Lachnellula که تمام پلاستیک‌ها به‌جز پلی‌اتیلن را تجزیه کرده بودند، موفق شدند تا عنوان بهترین باکتری پلاستیک‌خوار را تصاحب کنند.

در سال 2020، اعلام شده بود که تولید سالانه جهانی پلاستیک به 367 مگاتن رسیده است و این میزان همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد؛ بنابراین کاهش آلودگی پلاستیکی خشکی‌ها و اقیانوس‌ها یکی از نیازهای اصلی دنیای امروزه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ کشف میکروب‌های تجزیه‌کننده پلاستیک توسط محققان سوییسی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر