;
coinex

نخستین ترانزیستور چوبی جهان معرفی شد

نخستین ترانزیستور چوبی جهان با فرکانس یک هرتزی معرفی شد.

محققان سوئدی دانشگاه لینشوپینگ با همکاری مؤسسه فناوری سلطنتی KTH موفق به ساخت نخستین ترانزیستور چوبی جهان با فرکانس یک هرتز شدند که می‌تواند کارایی و پایداری این قظعات مهم الکترونیکی را تا حد زیادی افزایش دهد البته محققان قبلا نیز دست به ساخت ترانزیستور چوبی زده بودند ولی تاکنون نتوانسته بودند مراحل توسعه آن را تکمیل نمایند. یکی از کاربردهای اصلی این ترانزیستور روشن و خاموش کردن برق است.

یبشتر بخوانید: شکست سنگین تراشه A16 اپل از اسنپدراگون 8 نسل 3 ؛ پایان دوران اپل؟

نخستین ترانزیستور چوبی جهان ساخته و معرفی شد

محققان دانشگاه لینشوپینگ و موسسه فناوری سلطنتی KTH از اولین ترانزیستور الکتریکی چوبی جهان رونمایی کردند که نشان‌دهنده پیشرفتی بزرگ در پایداری و کارایی این قطعات است. در بیانیه رسمی این گروه آمده:

ما به یک مفهوم جدید دست یافته‌ایم. ترانزیستور چوبی اگرچه کند و حجیم است، اما کارآمد بوده و از پتانسیل توسعه عظیم برخوردار است.

این اولین‌بار نیست که دانشمندان برای تولید ترانزیستورهای چوبی تلاش می‌کنند. بااین‌حال آزمایش‌های پیشین صرفا منجر به تولید نسخه‌هایی شد که تنها می‌توانستند انتقال یون را مدیریت کنند و با تمام شدن یون‌ها ترانزیستورها نیز از کار افتادند.

نخستین ترانزیستور چوبی جهان ساخته و معرفی شد

بااین وجود، ترانزیستور جدید می‌تواند به‌طور مداوم کار کرده و جریان برق را بدون خرابی و مشکل تنظیم کند. این دستاورد تا حدی به‌لطف چوب بالسا است که برای ایجاد قطعه جدید استفاده شده، زیرا فناوری درگیر به چوب بدون دانه نیاز دارد تا ساختاری یکنواخت در سراسر آن ایجاد کند.

محققان تاکنون چندین تغییر در این ترانزیستور ایجاد کرده‌اند. برای مثال، آنها لیگنین را حذف کرده و تنها الیاف بلند سلولزی با کانال‌هایی که لیگنین در آن قرار داشت را حفظ کردند. سپس این کانال‌ها با یک پلاستیک رسانا یا پلیمر به‌نام PEDOT:PSS پر شدند که در نتیجه یک ماده چوبی رسانای الکتریکی به‌وجود آمد.

این تغییرات منجر به ساخت یک ترانزیستور چوبی شد که قادر به تنظیم جریان الکتریکی و ارائه عملکرد پایدار در سطح خروجی انتخاب شده است. خبر خوب آنکه، این ترانزیستور حتی می‌تواند با تاخیر تقریبا ناچیز، برق را خاموش و روشن کند. خاموش کردن برق از این طریق یک ثانیه و روشن کردن آن نیز حدود پنج ثانیه طول می‌کشد.

اگرچه کانال نهایی این ترانزیستور بسیار بزرگ است، اما محققان اظهار دارند که این یک مزیت به‌شمار می‌رود. زیرا از این طریق می‌تواند جریان بالاتری را در مقایسه با ترانزیستورهای آلی معمولی تحمل کند. این ویژگی برای استفاده از آن در کاربردهای آتی حائز اهمیت است.

آیزاک انگکوئست، از محققان این پروژه گفت:

ما ترانزیستور چوبی را بدون هیچ قصد عملی و کاربردی نساخته‌ایم. ما این کار را کردیم چون توانستیم. این تحقیقات در سطح پایه‌ است و ما امیدواریم که الهام بخش تحقیقات بیش‌تری باشد تا در آینده به کاربردهای عملی و مهم منجر شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ نخستین ترانزیستور چوبی جهان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر