;
coinex

تلسکوپ جیمز وب منشا آب روی زمین را کشف کرد!

جیمز وب به‌تازگی به اطلاعات جدیدی از منشا آب روی زمین دست پیدا کرده که حاکی از وجود شواهدی از بخار آب در اطراف یک دنباله‌دار بوده است.

نظریه شگفت‌انگیزی مبنی بر اینکه آب روی زمین در واقع از سیاره ما سرچشمه نگرفته و نخستین آب‌ها احتمالاً از سوی یک دنباله‌دار به سیاره ما ورود پیدا کرده، طی چند سال اخیر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. ستاره‌شناسان به‌منظور تأیید این نظریه دنباله‌دارهایی را جست‌وجو کرده‌اند که معمولاً در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری یافت می‌شوند و حالا تحقیقات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب سرنخی از معمای قدیمی منشا آب روی زمین ارائه کرده است.

این امر به ستاره‌شناسان کمک فراوانی در زمینه کشف سرچشمه اولین نمونه‌های آب در زمین می‌کند. «استفانی میلام»، یکی از محققان این پروژه طی بیانیه‌ای تصریح می‌کند: «دنیای غرق در آب ما، چیزی شبیه به یک راز است و ما مطمئن نیستیم که این همه آب چگونه به اینجا رسیده است. درک تاریخچه پراکندگی آب در منظومه شمسی به ما کمک می‌کند تا سایر سامانه‌های سیاره‌ای را بهتر شناسایی کنیم و اینکه آیا آن‌ها می‌توانند میزبان سیاره‌ای مانند زمین باشند یا خیر.»

بیشتر بخوانید: ثبت تصویری خیره‌کننده از برخورد دو کهکشان توسط جیمز وب

کشف منشا آب روی زمین توسط جیمز وب

محققان از طریق ابزار طیف‌نگار مادون قرمز جیمز وب و بررسی ترکیب یک دنباله‌دار در کمربند سیارکی، برای نخستین بار شواهدی از بخار آب در اطراف یکی از دنباله‌دارهای این منطقه دریافت کرده‌اند. پدیده مذکور در اطراف دنباله‌دار 238P/Read دیده شده که صحت نظریه سرچشمه گرفتن آب روی زمین از چنین دنباله‌دارهایی را افزایش می‌دهد.

منشا آب روی زمین

باوجود اینکه بسیاری از دنباله‌دارها در مکان‌های دورتری همچون ابر اورت جای گرفته‌اند که فاصله فراوانی با خورشید داشته و یخ در این منطقه از فضا با سهولت بیشتری دوام خواهد آورد، این دنباله‌دار ویژه در کمربند اصلی سیارک‌ها دیده شده است.

اما، نکته عجیبی که در مورد این دنباله‌دار باید مورد اشاره قرار گیرد این بوده که در حالی که جیمز وب در بررسی‌های خود وجود بخار آب را به تأیید رسانده، هیچ دی‌اکسید‌کربنی مورد شناسایی قرار نگرفته است. معمولاً دنباله‌دارها چیزی بالغ بر 10 درصد دی‌اکسید‌کربن دارند و از همین جهت عدم یافتن آن برای دانشمندان بسیار عجیب بوده است.

درباره این مسئله، ذکر شده که احتمالاً این دنباله‌دار در منطقه‌ای با گرما غیرمعمول تشکیل شده که دی‌اکسید‌کربن در آن قرار نگرفته است. یا احتمالاً دی‌اکسیدکربن دنباله‌دار به مرور زمان از میان رفته است. حالا محققان تصمیم دارند تا جهت دریافت اطلاعات بیشتر، دنباله‌دارهای بیشتری از کمربند سیارکی را با کمک ابزارهای قدرتمند جیمز وب مورد بررسی قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف منشا آب روی زمین از سوی جیمز وب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر