;
coinex

رفع نقص فنی تلسکوپ جیمز وب با تلاش دانشمندان ناسا

رفع نقص فنی تلسکوپ جیمز وب با تلاش مشترکی از سوی دانشمندان ناسا و آژانس فضایی کانادا محقق شد.

به گزارش یونیورس تودی، تصویرگر مادون قرمز نزدیک نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف (NIRISS) تلسکوپ فضایی جیمز وب که از روز ۱۵ ژانویه به دلیل یک خطای ارتباطی خاموش شده بود با تلاش مهندسان ناسا و آژانس فضایی کانادا دوباره به حالت کاملا عملیاتی بازگشته است.

بیشتر بخوانید: بروز ایراد نرم‌افزاری در تلسکوپ جیمز وب ؛ تاثیر این مشکل بر عملکرد کلی تلسکوپ چیست؟

رفع نقص فنی تلسکوپ جیمز وب

جولی ون کامپن مهندس سیستم ماژول ابزار علمی یکپارچه وب (ISIM) در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا گفت: «ناسا و آژانس فضایی کانادا با یکدیگر همکاری کردند تا بتوانند تا حد امکان از نظر فنی به مشکل نزدیک شوند. آن‌ها بررسی دقیقی روی همه بخش‌های عملیاتی ابزار انجام دادند».

این ابزار که توسط آژانس فضایی کانادا ساخته شده بود، در 31 ژانویه سال جاری مقارن با 11 بهمن 1401 به حالت عملیاتی کامل بازگشت.

مشکل اما از جایی شروع شد که یک تاخیر در ابزار علمی سبب شد تا نرم‌افزار هدایت پرواز آن از کار بیفتد. مهندسان هم تشخیص دادند که علت این مشکل، اصابت یک پرتو کیهانی کهکشانی به وب است. تشعشعی پرانرژی خارج از منظومه شمسی که گای می‌تواند سیستم‌های رادیویی و الکترونیکی را هم مختل کند.

رفع نقص فنی تلسکوپ جیمز وب با تلاش دانشمندان ناسا

به گفته ون کامپن، مواجهه با پرتوهای کیهانی بخشی عادی و مورد انتظار در عملیات هر فضاپیما است و این پدیده بر مدارهای الکترونیکی تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف، تاثیر می‌گذارد. مهندسان جیمز وب تشخیص دادند که راه‌اندازی مجدد دستگاه، آن را به عملکرد کامل باز می‌گرداند.

مهندسان تمام روش‌های ممکن را برای بازیابی ایمن تجهیزات الکترونیکی تجزیه و تحلیل کردند و هنگام انجام عملیات، در هر مرحله میانی، بازبینی انجام شد. کامپن می‌گوید: ما اکنون خوشحالیم که اعلام کنیم که ابزار تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف وب دوباره روشن شده است و عملکرد مطلوبی دارد.

تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف، دو قابلیت دارد؛ اولین مورد، طیف‌سنجی بدون شکاف میدان وسیع است که شامل دریافت طیف کلی یک میدان وسیع مانند میدانی از ستارگان، بخشی از یک کهکشان نزدیک یا بسیاری از کهکشان‌ها به طور همزمان است. و مورد دوم طیف‌سنجی بدون شکاف اجرام واحد است که شامل دریافت طیف یک جرم درخشان منفرد مانند یک ستاره در یک میدان دید می‌شود.

در حالی که جیمز وب عملکرد عالی داشته است، اما این اولین نقص فنی نیست که مهندسان مجبور به مقابله با آن بوده‌اند. این تلسکوپ به دلیل بروز یک نقص نرم افزاری در سیستم کنترل وضعیت تلسکوپ، از روز هفتم تا ۲۰ دسامبر سال ۲۰۲۲ نیز در حالت ایمن به سر برد.

حالت طیف‌سنجی با وضوح متوسط ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) تلسکوپ نیز به دلیل افزایش اصطکاک در یکی از مکانیسم‌های آن برای مدت کوتاهی غیر فعال شد. با این تفاسیر مهندسان تا کنون توانسته‌اند این رصدخانه را از راه دور تعمیر کنند و راه حل‌هایی برای همه مشکلات آن ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره رفع نقص فنی تلسکوپ جیمز وب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر