;
coinex

سنگین‌ترین جریمه تاریخ اروپا علیه متا وضع شد؛ 1.3 میلیارد دلار برای برای نقض حریم خصوصی کاربران!

سنگین‌ترین جریمه تاریخ اروپا علیه متا وضع شد. اتحادیه اروپا شرکت مادر فیس‌بوک را به پرداخت 1.3 میلیارد دلار جریمه نقدی محکوم کرده است.

سنگین‌ترین جریمه تاریخ اروپا علیه شرکت متا و توسط اتحادیه اروپا وضع شد. ظاهراً شرکت متا که تحت مالکیت مارک زاکربرگ قرار دارد به‌دلیل نقض حریم خصوصی کاربران، متهم به پرداخت 1.3 میلیارد دلار جریمه شده است. البته تاکنون شرکت‌های زیادی به پرداخت جریمه‌های این‌چنینی متهم شده‌اند ولی مسئله متا فرق دارد و اتحادیه اروپا با تحقیقات گسترده دریافته است که شرکت مالک فیس‌بوک اطلاعات کاربران اروپایی را به سرورهای خود در آمریکا انتقال داده است و مشمول بزرگترین جریمه مالی در جهان شده است.

بیشتر بخوانید: متا به زودی پلتفرم رقیب توییتر را عرضه می‌کند ؛ شمشیر دولبه زاکربرگ علیه ایلان ماسک!

سنگین‌ترین جریمه تاریخ اروپا علیه متا

اتحادیه اروپا جریمه‌ای رکوردشکن به مبلغ 1.2 میلیارد یورو (1.3 میلیارد دلار) را برای متا در نظر گرفته است. مقامات این اتحادیه پس از تحقیقات طولانی دریافته‌اند که شبکه اجتماعی فیسبوک با انتقال داده‌های شهروندان اروپا به سرورهای آمریکا مرتکب نقض قوانین کلیدی حریم خصوصی دیجیتال (GDPR) شده است.

کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند (DPC) که این حکم را صادر کرده، می‌گوید انتقال اطلاعات شهروندان اروپا به آمریکا، این داده‌ها را در معرض خطر نقض حریم خصوصی قرار داده است. DPC ادعا می‌کند که چهارچوب‌های حقوقی فعلی برای انتقال داده‌ها به آمریکا متضمن حفظ حقوق و آزادی‌های کاربران اروپایی فیسبوک نیست و GDPR را زیر پا می‌گذارد.

سنگین‌ترین جریمه تاریخ اروپا علیه متا

این اتحادیه حالا از متا خواسته است که انتقال اطلاعات به ایالات‌متحده را متوقف کند. منتها این حکم نقایصی هم دارد که به نفع این غول دنیای فناوری است. در وهله اول، این حکم صرفاً برای داده‌های کاربران فیسبوک صدق می‌کند و به داده‌های کاربران اینستاگرام و واتس‌اپ اشاره‌ای ندارد. در وهله دوم، اروپا به متا پنج‌ماه مهلت داده است تا انتقال داده‌های آینده را متوقف کند و آن‌ها شش‌ماه زمان خواهند داشت تا از نگهداری داده‌های کاربران اروپایی در آمریکا دست بردارند.

پاسخ متا به جریمه صادرشده از سوی اتحادیه اروپا چه بود؟

متا در پستی در وبلاگ خود این جریمه را غیرموجه و غیرضروری توصیف کرده است. این شرکت ادعا می‌کند که آن‌ها صرفاً یکی از هزاران شرکتی هستند که به انتقال داده مشغولند. در بیانیه متا آمده است:

ما به‌دنبال تجدیدنظر در این تصمیم هستیم و با توجه به آسیب‌هایی که این احکام می‌توانند بر میلیون‌ها کاربر روزانه فیسبوک داشته باشند، بلافاصله به سراغ دادگاه‌هایی خواهیم رفت که بتوانند این ضرب‌الاجل‌ها را متوقف کنند.

با توجه به اینکه اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده درحال انجام مذاکره برای حصول توافقی تازه به‌منظور انتقال امن داده بین دو قاره هستند و این توافق می‌تواند از تابستان یا نهایتاً پاییز به سرانجام برسد، این احتمال وجود دارد که شرایط ادامه فعالیت متا هم در اروپا فراهم شود.

انتقال اطلاعات به آمریکا برای متا اهمیت زیادی دارد؛ چرا که از این داده‌ها برای شبکه عظیم تبلیغات خود استفاده می‌کند. این شرکت پارسال گفته بود که اگر نتواند این داده‌ها را به آمریکا بیاورد، مجبور به تعطیل‌کردن فیسبوک و اینستاگرام در اتحادیه اروپا می‌شود. بااین‌حال، سیاست‌مداران اروپایی هشدار داده‌اند که متا نمی‌تواند با تهدید از این اتحادیه باج بگیرد.

درهرحال، این جریمه سنگین درصورت قطعی‌شدن می‌تواند بالاتر از جریمه 746 میلیون یورویی آمازون در سال 2021 رکوردها را جابه‌جا کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص وضع سنگین‌ترین جریمه تاریخ اروپا علیه متا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر