;
coinex

ویژگی‌های موشک خرمشهر 4 یا خیبر اعلام شد [+عکس و ویدیو]

به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، موشک خرمشهر 4 با حضور وزیر دفاع رونمایی شد و حالا ویژگی‌های موشک خرمشهر 4 به طور دقیق بررسی شده است.

صبح پنجشنبه مورخ 4 خرداد 1402 در حضور امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی»، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از موشک خرمشهر 4 با نام «خیبر» به عنوان جدیدترین محصول موشکی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: نخستین موشک هایپرسونیک ایران وحشت تحلیلگران غربی را برانگیخت! [+ویدیو عملکرد فتاح]

آشنایی با ویژگی‌های موشک خرمشهر 4

موشک خیبر درواقع جدیدترین مدل از خانواده موشک‌های خرمشهر بوده که با سوخت مایع خود برد 2000 کیلومتر دارد و از سرجنگی 1500 کیلوگرمی برخوردار است که افزون‌بر برخورداری از توانایی‌های راهبردی، دارای ویژگی‌های تاکتیکی نیز خواهد بود.

موشک خرمشهر 4 به علت موتور بسیار قدرتمند خود، از ضربه ویژه بسیار بالایی هم برخوردار است، که این ضربه ویژه بر روی زمین 280 و در شرایط خلأ 300 ثانیه است. همچنین استفاده از این موتور منجر شده تا سرعت این موشک در خارج از جو به 16 ماخ و در داخل جو به 8 ماخ دست پیدا کند.

از ویژگی‌های چشمگیر موشک خرمشهر، برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز بوده که بهره‌گیری از این سامانه و موتورهای هدایتگر در سرجنگی باعث کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو خواهد شد و در عرصه عمل کلیه فرایند هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین به انجام می‌رسد.

ویژگی‌های موشک خرمشهر 4
ویژگی‌های موشک خرمشهر 4

ویژگی‌های موشک خرمشهر 4

این خصیصه باعث خواهد شد که خرمشهر 4 یا خیبر بدون نیاز به فعالیت سیستم هدایت و کنترل در داخل جو عمل کند و بنابراین در مقابل حملات جنگ الکترونیک مصونیتی کاملی از خود به نمایش گذارد.

از دیگر فواید این فرآیند هدایت و کنترل، عدم نیاز سرجنگی موشک خرمشهر 4 به بالک‌های کنترلی بوده که باعث کاهش وزن سیستم‌های مورد نیاز در سرجنگی و افزایش وزن مواد ناریه خواهد شد.

سرعت آماده‌سازی و روانه‌سازی بسیار کم هم از دیگر مشخصه‌های بارز موشک خرمشهر 4 بوده که باعث معرفی این موشک به عنوان یک موشک تاکتیکی در کنار ویژگی‌های راهبردی‌اش، شده است. مدت زمان لازم جهت شلیک این موشک به علت بهره‌مندی از سوخت خودمشتعل (هایپرگولیک)، بی‌نیازی از تزریق سوخت راه‌انداز و هوا و عدم نیاز به نشانه‌روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از 12 دقیقه است و همچنین به علت دارا بودن مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق کرد و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ، قرار داد.

ویژگی‌های موشک خرمشهر 4

متخصصان صنایع موشکی کشورمان در طراحی موشک «خرمشهر 4» از سوخت هاپیرگولیک (خودمشتعل) استفاده کردند که باعث افزایش چشمگیر ایمپالس (ضربه ویژه) برای بلند شدن موشک از سکو نسبت به سایر محصولات موشکی شده است.

این نوع سوخت جزو انواع سوخت‌های پرانرژی محسوب و بدون نیاز به سوخت راه‌انداز در موتور موشک مشتعل می‌شود. عدم نیاز به شارژ سوخت راه‌انداز قبل از پرتاب موجب کاهش زمان آماده‌سازی قبل از پرتاب خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است که مقاوم‌تر بودن سازه موشک در نسل جدید خرمشهر دیگر ویژگی این موشک بوده که منجر به جابه‌جایی لانچر آن با سرعت بیشتری می‌شود. ویدیو عملکرد موشک خیبر را در ادامه ببینید:

واکنش تحلیلگران غربی به موشک خرمشهر 4 یا خیبر

اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) با‌ اشاره به توانایی‌های راهبردی و تاکتیکی موشک خرمشهر-4 تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی غرب آسیا را در اختیار دارد که توانمندی گسترده‌ای را به این کشور می‌دهد.

این ‌اندیشکده نوشت: ایران جدیدترین موشک بالستیک خود را در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده ایالات متحده و متحدانش در مورد پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای تهران به نمایش گذاشت. «خرمشهر-۴» به دلیل سطح مقطع راداری کم آن می‌تواند از دید رادارها بگریزد و به سامانه‌های پدافند هوایی دشمن نفوذ کند. این موشک با برد ۲ هزار کیلومتری خود می‌تواند یک کلاهک ۳۳۰۰ پوندی (۱۵۰۰ کیلوگرمی) را حمل کند که این یکی از سنگین‌ترین کلاهک‌ها در زرادخانه ایران است. پیشرفت‌های مستمر در موشک‌های بالستیک ایران موجب شده است که تهران از لحاظ کمی، بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین زرادخانه موشک‌های بالستیک را در خاورمیانه داشته باشد.

موشک خرمشهر 4 در فناوری پیشران خود از سوخت مایع استفاده می‌کند. ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، ماه گذشته به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت که ایران، بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه را دارد و همچنین از بیشترین تعداد و توانمندترین پهپادها برخوردار است. چنین زرادخانه بزرگی، توانمندی و نفوذ گسترده‌ای را به ایران در منطقه داده است.

ویژگی‌های موشک خرمشهر 4
ویژگی‌های موشک خرمشهر 4

در همین حال رسانه آمریکایی المانیتور با طرح این سؤال که «مخاطب خرمشهر ۴ کیست؟»، نوشت:

رونمایی موشک مذکور، همزمان با تهدیدهای اسرائیل مبنی بر آمادگی برای اقدام نظامی علیه تهران صورت گرفت.

این رسانه آمریکایی نسبت به قابلیت‌های موشک جدید خرمشهر ۴ ابراز شگفتی کرده و می‌افزاید: موشک خیبر نسخه ارتقا یافته موشک خرمشهر است که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. این موشک قادر به حمل کلاهک‌های متعدد تا اسرائیل و فرار از تله‌های راداری دشمن است. یکی از ویژگی‌های این موشک ۱۳ متری نوع کنترل آن بر حرکت در خارج از جو و سرعت آماده شدن آن برای پرتاب است که به کمتر از ۱۲ دقیقه می‌رسد.

برد اعلام شده موشک خرمشهر 4 طوری است که بتواند به اسرائیل برسد، اسرائیلی که هفته گذشته ایران را به دلیل افزایش غنی‌‌سازی هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای، به اقدام نظامی تهدید کرده بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ویژگی‌های موشک خرمشهر 4 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر