;
coinex

مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح ؛ عملکرد راکت فتاح در حمله به اسرائیل

نخستین موشک هایپرسونیک ایران معرفی شد. این موشک که «فتاح» نام دارد، می‌تواند اهداف را در فاصله 1400 کیلومتری منهدم کند. ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح چیست؟ در ادامه با تکراتو همراه باشید.

نخستین موشک هایپرسونیک ایران توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران جهموری اسلامی معرفی شد. موشک «فتاح» دارای بردی تا فاصله 1400 کیلومتری است و می‌تواند با سرعت بسیار زیادی معادل 13 ماخ (سیزده برابر سرعت صوت) به سمت هدف برود.

لازم به ذکر است که ساخت این موشک از آبان‌ماه سال گذشته کلید خورد و نهایتا 16 خردادماه 1402 رونمایی شد. گفتنی‌ست که نام موشک فتاح را فرمانده کل قوا انتخاب کرده است. اما از موشک ابر فراصوت فتاح چه می‌دانیم؟ در ادامه ضمن معرفی کامل، نگاهی هم به مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح می‌اندازیم.

بیشتر بخوانید: مشخصات موشک ها و پهپادهای ایرانی که به سمت اسرائیل شلیک شد

مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح

به گزارش تکراتو و به نقل از تسنیم، موشک هایپرسونیک «فتاح»، صبح روز 16 خرداد 1402 در نیروی هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد. این موشک با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان رونمایی شد. برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر است.

مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح

سر جنگی این موشک دارای موتور کروی سوخت جامد و نازل متحرک است و قابلیت مانور در همه جهات و دورانی را داراست. سرعت این موشک ۱۳ ماخ است. این موشک توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است.

آبان سال ۱۴۰۱ بود که سردار حاجی‌زاده در حاشیه مراسم سالگرد شهادت سردار طهرانی‌مقدم در ستاد نیروی هوافضای سپاه از ساخت یک موشک بالستیک هایپرسونیک خبر داد و گفت: «این موشک سرعت بالایی دارد و در‌ جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد.»

وی خاطرنشان کرد:

این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا دهها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتوان با آن مقابله کند. این موشک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.

مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح
مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح

بیشتر بخوانید: میگ 41 به عنوان پیشرفته‌ترین جنگنده جهان توسط روسیه عرضه می‌شود [+عکس]

موشک هایپرسونیک فتاح چطور سامانه‌های دفاع هوایی تاد و پیکان را دور می‌زند؟

به گزارش تکراتو و به نقل از تسنیم، پس از رونمایی سپاه از موشک بالستیک مانورپذیر فتاح، مهمترین ویژگی‌ای که برای این موشک عنوان شد توانایی عبور از سد سامانه‌های پدافندی بود.

فتاح که در حقیقت آخرین محصول ارائه‌شده در خانواده موشک‌های بالستیک تاکتیکی فاتح ایران و نسل «خیبرشکن» است،‌ مجهز به سر جنگی با موتور کروی سوخت جامد با نازل متحرک و قابلیت مانورپذیری و تغییر مسیر و رسیدن به سرعت سرسام‌آور 13 تا 15 ماخ است که همین ویژگی‌های سبب شده است بتواند از سد سامانه‌های دفاع موشکی عبور کند.

مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح
مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح

اما از زمان رونمایی از نخستین موشک هایپرسونیک ایران گمانه‌زنی‌هایی پیرامون توانایی عبور این موشک از سد سامانه‌های پدافندی موشکی به‌ویژه سامانه‌های آمریکایی و اسرائیلی مطرح شد و برخی با دیده تردید به قابلیت ضدپدافندی این موشک می‌نگرند.

برای پاسخ به این سؤال باید در ابتدا نگاهی به سامانه‌های پدافند موشکی آمریکا و اسرائیل که در منطقه مستقر هستند بیندازیم و در گام بعدی با مقایسه قابلیت‌های موشک فتاح با این سامانه‌ها به سؤال فوق پاسخ دهیم.

معروفترین سامانه ضدموشکی آمریکا در منطقه سامانه تاد (THAAD) است و آرو 2و3 (ARROW) نیز سامانه‌های دفاع ضدموشکی رژیم صهیونیستی برای مقابله با موشک‌‌های بالستیک تاکتیکی هستند.

مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح
مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح
مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح
سامانه تاد

سامانه تاد یک سامانه دفاع ضدموشکی ساخت کارخانه لاکهیدمارتین است که در سال 2008 رسماً وارد خدمت در ارتش آمریکا شد. این سامانه از چهار جزء اصلی شامل رادار TPY-2، مرکز فرماندهی و کنترل،‌ پرتابگرها و موشک رهگیر تشکیل شده است. این رادار قادر است از فاصله 1000کیلومتری اهداف را کشف کند و برد موشک این سامانه نیز 200 کیلومتر است و از یک موتور راکتی سوخت جامد با نازل متحرک بهره می‌برد که سرعت این موشک را به حدود 8 ماخ می‌رساند.

مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح
رادار سوپر گرین پاین
مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح
مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح

آرو یا پیکان نام سامانه‌ای است که سازمان صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی با مشارکت آمریکایی‌ها برای مقابله با موشک‌‌های بالستیک طراحی و تولید کرده است. سامانه آرو‌ـ‌1 به‌عنوان اثباتگر فناوری ساخته شد وپس از آن موشک آروـ‌2 به‌عنوان سامانه عملیاتی طراحی و در سال 2000 اولین آتشبار آن در سرزمین‌های اشغالی عملیاتی شد، از آن زمان تا 2017 این سامانه در چهار پروژه ارتقا یافت و پس از آن هم موشک آروـ‌3 طراحی و تولید شد.

این سامانه از 4 سیستم اصلی تشکیل شده است. موشک‌های رهگیر پیکان، رادار گرین پاین، مرکز فرماندهی کنترل و مرکز هدایت موشک که تمامی این سیستم‌ها مانند سامانه‌های پاتریوت و تاد آمریکایی قابل تحرک و جابه‌جایی هستند. سامانه آرو از رادارهای گرین پاین و سوپر گرین پاین بهره می‌برد که برد کشف هرکدام به‌ترتیب 500 و 900 کیلومتر است.

همچنین سامانه پیکان از دو موشک به‌نام‌های آرو‌ـ‌2 با برد 100 کیلومتر و آرو‌ـ‌3 بهره می‌برد، اما ارتفاع درگیری موشک آرو‌ـ‌2 10 تا 50 کیلومتر و موشک آرو‌ـ‌3، 100 کیلومتر عنوان شده است.

مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح
مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح

هردو سامانه عملکردی مشابه یکدیگر دارند و پس از آنکه رادار، هدف را کشف و محل مناسب برای برخورد با آن را بر اساس سرعت،‌ ارتفاع و مسیر حرکت آن محاسبه کرد، اطلاعات را به مرکز فرماندهی و کنترل سامانه می‌دهد و این مرکز هم بهترین پرتابگر را برای درگیری با موشک مهاجم انتخاب و دستور شلیک را صادر می‌کند و همچنین اطلاعات لازم برای هدایت موشک را تا لحظه برخورد به آن منتقل می‌کند.

اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد آن است که این سامانه‌ها زمانی قادر به رهگیری هدف هستند که موشک فاز میانی حرکت خود را طی می‌کند و چنانچه تغییری در مؤلفه‌های حرکتی موشک رخ دهد سامانه دچار خطا خواهد شد.

برای جبران این خطا سامانه باید مجدداً موفق به کشف و ردگیری موشک مهاجم شود و در صورت موفقیت اگر باز هم موشک مهاجم تغییر مسیر شدید دهد قفل راداری احتمالی شکسته می‌شود و فرایند باید مجدداً تکرار شود، حال سامانه پدافندی بر اساس کدام موقعیت لحظه‌ای، موشکهای خود را روانه کند؟

موشک هایپرسونیک فتاح از فاصله 1400کیلومتری به‌سمت هدف شلیک می‌شود و زمانی توسط رادار سامانه‌های تاد و آرو شناسایی می‌شود که درست در فاز میانی حرکت خود قرار دارد و چنانچه سامانه آرو از رادار گرین پاین استفاده کند ـ با توجه به برد 500کیلومتری آن ـ زمانی موشک فتاح شناسایی می‌شود که در یک‌سوم پایانی مسیر خود قرار دارد، بنابراین رادار هم محاسبات اولیه خود را بر اساس پروفایل حرکتی موشک در این فازها محاسبه می‌کند.

البته در پوشش بدنه موشک فتاح از مواد جاذب امواج رادار هم استفاده شده است که هم سبب کاهش برد مؤثر و هم سبب ایجاد خطا در محاسبات می‌شود اما به‌عنوان یک فرض کمک‌کننده به تعادل مسئله، فرض می‌شود که فتاح در بیشترین برد سامانه دشمن کشف شود.

هرچند این رادارها هدف را به‌صورت لحظه‌ای رصد و تغییرات مسیر پروازی موشک مهاجم را به موشک پدافندی ارسال می‌کنند،‌ اما اگر این تغییرات چیزی فراتر از بازه سرعتی قابل تشخیص رادار و یا سرعت موشک پدافندی باشد، این سامانه‌ها دیگر قادر به رهگیری و انهدام موشک نیستند.

در صورت شلیک موشک پدافندی، امکان تغییر مسیر برای این موشک ـ به‌سبب اینکه در حال صرف انرژی پیشران برای غلبه بر جاذبه زمین و کسب سرعت به‌صورت توأمان است ـ به‌میزان کمی وجود دارد و با اجرای دو یا سه مانور سنگین توسط موشک هایپرسونیک مانوردهنده عملاً موشک پدافندی انرژی کافی برای ادامه تعقیب و رفتن به‌سمت مختصات جدیدی که معلوم نیست چند لحظه دیگر اعتبار دارد، نخواهد داشت، موضوعی که دقیقاً در طراحی موشک مانورپذیر فتاح رعایت شده است.

موشک فتاح از زمان شلیک تا فاصله 500کیلومتری هدف (دوسوم مسیر حرکت موشک) در یک مسیر مشخص و با سرعت معینی حرکت می‌کند، اما درست در یک‌سوم پایانی مسیر خود، با روشن شدن موتور سوخت جامد مجهز به نازل متحرک به‌ناگاه هم سرعت خود را به حدود سه برابر سرعت اولیه افزایش می‌دهد و هم شروع به مانور و تغییر مسیر می‌کند و همین امر موجب خطا در محاسبات سامانه‌های پدافندی می‌شود، موضوعی که در دسامبر سال 2014 نیز رخ داد و به‌نظر می‌رسد رادار سامانه آرو به همین دلیل قادر به به رهگیری موشک هدف نشده باشد.

مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح
مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح

حال اگر دشمن از رادار گرین پاین استفاده کند با توجه به همزمانی فعالیت موتور سر جنگی موشک فتاح و برد کشف این رادار (فاصله 500کیلومتری) قادر به رهگیری موشک به‌دلیل مانورهای تغییر مسیر آن نخواهد بود و در صورتی که از رادارهای TPY-2 و سوپرگرین پاین هم که برد بیشتری دارند استفاده کند به‌دلیل سرعت بالای موشک در عین مانورهای متعدد، قادر به شکار آن نخواهد بود. سرعت موشک‌های سامانه تاد و آروـ2 و 3 نهایتاً 8 تا 10 ماخ است در صورتی که سرعت موشک فتاح در فاز نهایی به 13 تا 15 ماخ می‌رسد؛ به این ترتیب پیش از آنکه موشک سامانه‌های پدافندی به محل برخورد به موشک فتاح برسد، این موشک از آن محل عبور کرده است و آنها قادر به انهدام این موشک نخواهند بود.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد طراحی موشک فتاح با بررسی دقیق توانایی بهترین سامانه‌های پدافندی آمریکایی و اسرائیلی مستقر در منطقه صورت گرفته است و قادر خواهد بود با گذر از این سامانه‌‌ها، آنها را منهدم و راه برای موج‌های بعدی حملات موشکی باز کند.

موشک فتاح کنار سایر روش‌های مقابله با سامانه‌های پدافندی ضدموشکی دشمن،‌ قابلیت جدیدی به شبکه پکپارچه موشکی و پهپادی جبهه مقاومت اضافه کرده است که به‌نظر می‌رسد تا به نتیجه نرسیدن طرح‌های توسعه سامانه‌های پدافندی دشمن،‌ فعلاً راه مقابله مطمئنی با آن وجود ندارد.

ویدیویی از آزمایش موشک فراصوت فتاح از لحظه شلیک تا زمان اصابت آن به هدف منتشر شده که در ادامه می‌بینید:

بیشتر بخوانید: شبیه‌سازی حمله پهپادهای شاهد به سامانه موشکی پاتریوت ؛ شاهد پاتریوت را نابود کرد! [+فیلم]

واکنش تحلیلگران غربی به رونمایی از نخستین موشک هایپرسونیک ایران

«تال اینبار» کارشناس برجسته حوزه نظامی و رئیس پیشین مرکز تحقیقات فضایی در مؤسسه فیشر در مطلبی که در سایت صنایع نظامی اروپا منتشر شده، موشک فتاح را یک «تهدید بسیار واقعی و یک چالش فناوری» برای اسرائیل معرفی کرده و گفته که این موشک می‌تواند در نسخه های بعدی برد بیشتری هم داشته باشد.

به گفته این تحلیل‌گر ارشد نظامی، «موشک هایپرسونیک فتاح به طور بالقوه می‌تواند استراتژی‌های درگیری دفاع موشکی بالستیک غرب را به چالش بکشد.»

طبق آنچه فرماندهان عالیرتبه نظامی ایران گفته‌اند، در حال حاضر، هیچ سامانه پدافند موشکی در دنیا (از جمله سامانه‌های اسرائیلی) توان مقابله با این موشک هایپرسونیک را ندارند و دستیابی دشمن به سامانه‌ای برای مقابله با این موشک، دست کم 10 سال طول خواهد کشید.

مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح
مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح

در واقع می‌توان گفت موشک هایپرسونیک فتاح – که باید آن را نسل جدید و پیشرفته‌ای از موشک تاکتیکی خیبرشکن دانست- یک ضمانت 10 ساله در حوزه بازدارندگی ایران ایجاد می کند.

دستیابی به این فناوری، علاوه بر افزایش توان موشکی ایران برای مقابله با سامانه‌های پدافندی نظیر سپر موشکی «پیکان» متعلق به اسرائیل، قدرت مقابله با شبکه یکپارچه پدافندی را که آمریکایی‌ها در منطقه به دنبال آن هستند، نیز به نیروهای مسلح ایران می‌دهد.

تال اینبار در یادداشت خود به این موضوع نیز اشاره کرده و می‌گوید: «اسرائیل برای مقابله با تهدید جدید موشک‌های مافوق صوت ایران، باید سامانه‌های دفاع موشکی چند لایه خود را ارتقا دهد.»

او البته در گفتگوی دیگری با بی بی سی فارسی درباره همین موضوع، گفته است: «رهگیری این موشک اگرچه بخاطر قابلیت‌های مانور بسیار بالا، یک چالش است، اما غیرممکن نیست.»

تال اینبار همچنین تصریح می‌کند که قابلیت عملیاتی این موشک در لایه‌های بالای جو و توان نقطه‌زنی آن کاملاً قابل تایید است.

این کارشناس اسرائیلی، فتاح را «یک موشک منحصر به فرد ساخته شده توسط متخصصین ایرانی» معرفی کرده و می‌گوید: «این موشک کپی از هیچ طرح دیگری نیست و ایران توانسته با آن، شکاف فناوری خود را با جوامع موشکی شرقی و غربی کم کند و نشان داده که برای دستیابی به این فناوری‌ها متکی به حمایت دیگر کشورها ازجمله کره شمالی و روسیه نیست.»

مشخصات و ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح
ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح

حمله ایران به اسرائیل با موشک هایپرسونیک فتاح

ایران در نیمه شب 26 فررورین 1403 (کمتر از 24 ساعت گذشته)، حمله موشکی و پهپادی عظیمی را به سمت اسرائیل آغاز کرد. در جریان این جمله، بیش از 300 موشک و پهپاد به قسمت‌های مهمی از اسرائیل حمله‌ور شده و عملیات انهدام آغاز شد. موشک هایپرسونیک فتاح و نسخه جدیدتر و پیشرفته‌تر آن (موشک هایپرسونیک فتاح 2) دو موشکی بودند که نقشی مهم در به پایان رساندن عملیات ایفا کردند.

موشک فتاح کمتر از 7 دقیقه به اسرائیل رسید

موشک هایپرسونیک فتاح یکی از موشک‌های پیشرفته با قابلیت گلاید و همچنین کروز است.

این موشک همانطور که گفتیم سرعت بسیار بالایی دارد و می‌تواند به سرعت به سمت هدف حرکت کند. در ویدئوی زیر عملکرد موشک فتاح و سرعت موشک فتاح را به خوبی درک می‌کنید:

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ نخستین موشک هایپرسونیک ایران چیست؟ آیا ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح برای شما نیز جالب بود؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (8 نظر)

    حساب‌کنید‌یک‌موشک‌هپو‌سیک‌‌ودیگر‌موشک‌ها‌چقدر‌هزینه‌دارد‌بااین‌هزینه‌های‌گزاف‌وسرسام‌اور‌تولید‌موشک‌ودیگر‌تجهیزات‌‌جنگی‌برای‌‌برای‌۵کشور‌‌ببین‌چه‌هزینه‌ای‌بر‌ملت‌تحمیل‌میکند‌‌این‌هزینه‌های‌‌وولخرجی‌های‌بی‌مورد‌بلایی‌سر‌مردم‌اورده‌‌که‌خیلی‌ها‌‌محتاج‌یک‌لقمه‌نان‌شده‌اند‌وهزینه‌دوا‌ودرمان‌‌هم‌اینقدر‌گران‌شده‌که‌خیلی‌ها‌بیخیال‌سلامتی‌خود‌شده‌اند‌دردراز‌مدت‌به‌انواع‌واقسام‌مریضی‌ها‌مبتلا‌می‌شوند‌در‌اینده‌جامعه‌ای‌بیمار‌وناتوان‌خواهیم‌داشت‌-بجای‌پیشگیری‌بهتر‌از‌درمان‌است‌اون‌موقه‌‌دیگه‌‌مردن‌بهتر‌از‌درمان‌‌است‌صدق‌خواهد‌کرد

    پاسخ

    مقامات مسئول بارها تاکید کرده اند از موشک فتاح استفاده نشده

    پاسخ

    موشک رضوان راهم کنار این موشک بگذارید ببینید چه به سر اسراییل می امد .

    پاسخ

    حمله ایران به اسرائیل یک حمله تست و آزمایشی بود با این حمله نقاط ضعف و قدرت خود و اسرائیل کاملا برای ایران مشخص شد با توجه به فیلم برداری های پهباد ها و موشک های بالستیک خیلی از ابعاد دفاعی دشمن مشخص شده..و همچنین موشک فتاح در یک نبرد واقعی تست شد..این حمله ترکیبی در آینده
    نیاز به شلیک پهباد نخواهد داشت..و اصل حمله بر غافلگیری استوار خواهد شد…انشاالله ضربه بعدی آخرین ضربه خواهد بود و شاپور ذولکتاف ایران زمین تا ظهور آقا به اوج قدرت خود خواهد رسید.

    پاسخ

    پدافند دفاعی اسرائیل چندلایه است، برای رهگیری موشک بالستیک سامانه پیکان – ۳ به کار می‌افتد و این سامانه هم با پهپاد کاری ندارد. ساقط کردن پهپاد کار دیگر سامانه‌هاست. نیروهای دفاعی ائتلاف بسیار خوب کار کردند؛ دقّت کنید که اگر می‌خواستند سطح تنش را بالا ببرند، می‌توانستند همان حین حمله، پاتک موشکی زمین به زمین و هوا به زمین به ایران بزنند. ایران اگر 20 سال باشد که در زمینه موشک‌های بالستیک سرمایه‌گذاری جدی کرده باشد، غرب و به ویژه امریکا از دهه پنجاه میلادی مشغول توسعه‌‌اش بوده‌اند. جنگ با ایران که امیدوارم هیچ‌گاه رخ ندهد، به دلیل وسعت ایران و نیروی انسانی‌اش امر بسیار دشواری‌ست؛ ولی در نهایت امریکایی‌ها و ناتو می‌توانند تمام زیرساخت‌های ایران را نابود کنند و دوباره چند قاره آن‌ورتر به زندگی‌شان ادامه بدهند؛ بازنده ما خواهیم بود.

    پاسخ

    دم بچه های سپاه گرم ..
    خدا پشت و پناهتان .
    زنده باد سیدعلی خامنه‌ای .
    بسلامتی رهبر عزیزمان .

    پاسخ

    لطفا حرف نزن .

    پاسخ

    یه لقمه نون بدین مردم بخورن موشک وپهباد به جای خود

    پاسخ