;
coinex

نورالینک مجوز آزمایش بالینی انسانی تراشه مغزی خود را از FDA دریافت کرد

شرکت نورالینک به عنوان یکی از مهمترین شرکت‌های تحت مالکیت ایلان ماسک اخیرا موفق به دریافت مجوز آزمایش بالینی انسانی تراشه مغزی شده است!

شرکت نورالینک که ایلان ماسک آن را با هدف انجام مطالعات و آزمایشاتی پیشرفته در خصوص مغز و ذهن تاسیس کرد روز گذشته و با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که سازمان غذا و داروی آمریکا با درخواست این شرکت برای تاسیس اولین کلینیک پژوهش روی مغز انسان موافقت کرده است. این درواقع چراغ سبزی از سوی FDA برای این شرکت است تا یک گام به عملی کردن ایده استفاده از تراشه مغزی در انسان نزدیک‌تر شود!

بیشتر بخوانید: آزمایش موفق رابط مغز و کامپیوتر در چین ؛ رقابت با نورالینک آغاز شد

مجوز آزمایش بالینی انسانی تراشه مغزی صادر شد

شرکت نورالینک در سال 2016 توسط ایلان ماسک تاسیس شد و سپس در سال 2019 اعلام شد که هدف این شرکت، انجام مطالعاتی روی مغز و ایمپلنت‌های مغزی است. نورالینک مدعی بود که قصد دارد با ابداع ایمپلنت‌های اختصاصی خود و قراردادن آن در مغز انسان‌ها، به رفع مشکلات و بیماری‌های لاعلاجی مانند نابینایی و یا فلج اندام‌های بدن کمک کند. این ایده خطرناک اما باعث شده که در سالیان اخیر دردسرهای حقوقی فراوانی برای شرکت تحت مالکیت ایلان ماسک ایجاد شود.

نورالینک مجوز آزمایش بالینی انسانی تراشه مغزی خود را از FDA دریافت کرد

این شرکت در ابتدای سال 2022 تلاش کرد با سازمان غذا و داروی آمریکا وارد مذاکره شود تا برای مطالعات جدید خود در حوزه مغز انسان مجوزهای لازم را کسب کند اما بسیاری از درخواست‌های آن توسط این سازمان مورد تایید قرار نگرفت. این سازمان به Neuralink اعلام کرده بود که پیش از آغاز این مطالعات و قرار دادن تراشه در ذهن انسان باید بخشی از نگرانی‌های آن در مورد سلامت فرد بیمار و نحوه قرار دادن و خارج کردن تراشه رفع شود.

براساس گزارش‌های موجود، سازمان غذا و داروی آمریکا به این شرکت اعلام کرده بود که باید در مورد نحوه قرار دادن باتری‌های لیتیومی، نحوه انتقال سیم‌ها و اتصالات موردنیاز و همچنین روش خارج کردن تراشه از ذهن انسان تضمین‌هایی را ارائه دهد که آن‌ها موجب آسیب رسیدن به انسان‌ها نخواهند شد. در حالی که هنوز مجوزهای لازم برای این مطالعات صادر نشده بود ایلان ماسک در ماه نوامبر گذشته اعلام کرد که تا شش ماه دیگر نخستین آزمایش‌ها بر روی مغز انسان آغاز می‌شود.

حالا اما نورالینک در خبری اعلام کرده که بالاخره موفق به دریافت مجوزهای لازم جهت تاسیس یک کلینیک اختصاصی برای مطالعه ذهن و مغز انسان شده است. این شرکت اعلام کرده که برای دریافت این مجوز، همکاری نزدیکی با سازمان غذا و دارو داشته است. حالا نورالینک می‌تواند به طور رسمی آزمایشات خود برای قرار دادن تراشه در مغز انسان را آغاز کند.

در حالی که نتایج آزمایش‌های Neuralink تا به امروز چندان امیدوار کننده نبوده است ایلان ماسک قول داده که در آینده در این آزمایش‌ها شرکت کند و تراشه‌ای را در مغز خود قرار دهد. Neuralink اعلام کرده است که هنوز امکان ثبت نام بیماران برای شرکت در این آزمایش‌ها وجود ندارد و در آینده نزدیک اطلاعاتی را در این مورد منتشر می‌کند.

البته نورالینک نخستین شرکتی نیست که به منظور قرار دادن تراشه در ذهن انسان‌ها مجوز کسب می‌کند. شرکت دیگری با عنوان Synchron در سال 2021 توانست مجوزهای لازم برای این کار را از سازمان غذا و داروی آمریکا کسب کند و در ماه جولای سال گذشته اعلام کرد که توانسته با موفقیت اولین تراشه را در مغز انسان‌ قرار دهد. در ابتدای سال جاری میلادی نیز نتایج آزمایش‌های این شرکت بر روی مغز چهار بیمار در کشور استرالیا منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص صدور مجوز آزمایش بالینی انسانی تراشه مغزی نورالینک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر