;
coinex

وزارت ارتباطات مکلف به افزایش سهم ترافیک داخلی به 70 درصد شد [بروزرسانی: شرط سهم 70 درصدی ترافیک داخلی لغو شد]

بنابر پیش‌نویس اولیه برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات باید افزایش سهم ترافیک داخلی به 70 درصد را در دستور کار خودش قرار دهد. اما امروز وزیر ارتباطات خبر از حذف این شرط از برنامه هفتم توسعه داده است.

دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات را مکلف به افزایش سهم ترافیک داخلی کرده بود. سهم ترافیک داخلی که از سال 1400 تهیه شده، 20 درصد بوده و حالا دولت به این وزارتخانه دستور داده بود تا سهم ترافیک داخلی را در سال 1402 به 70 درصد ارتقا دهد.

البته لازم به ذکر است که این طرح اخیراً توسط هیئت دولت بررسی شده و مفاد آن برای بررسی نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و مهر تأیید طرح بستگی به تصویب آن توسط نمایندگان مجلس دارد.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات از افزایش 50 درصدی سرعت اینترنت می‌گوید!

افزایش سهم ترافیک داخلی به 70 درصد باید اجرایی شود

دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه و جهت افزایش سهم ترافیک داخلی به 70 درصد، وزارت ارتباطات را مکلف کرد تا مدل اقتصادی و نظام تعرفه‌گذاری تحقق این هدف را تدوین و تصویب کند.

طرح کلان و معماری شبکه‌ملی‌اطلاعات از سال 1397 توسط شورای عالی فضای مجازی به‌تصویب رسیده و به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است. تحقق «سهم 70 درصدی خدمات محتوایی داخلی از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه 40 درصد از طریق تنظیم مقررات تولید و خدمات محتوا» یکی از اهداف‌عملیاتی این‌طرح است.

افزایش سهم ترافیک داخلی به 70 درصد باید اجرا شود

حال دولت در برنامه هفتم توسعه، اجرایی‌شدن این مصوبه را در دستور کار قرار دارد. در ماده 19 آمده که در راستای افزایش ترافیک‌ داخلی به 70 درصد از کل ترافیک کاربران، حمایت از مالکان حقوق‌محتوا و کاربر نهایی تولید‌کننده – مصرف‌کننده محتوا در زنجیره ارزش و اکوسیستم فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است مدل اقتصادی و نظام تعرفه‌گذاری آن‌را با همکاری مرکز ملی فضای‌مجازی تهیه و به‌تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برساند.

اواخر اسفندماه 1400، سهم ترافیک خارجی به‌داخلی 80 درصد بود که از این میزان نیز 70 درصد آن به‌محتوای اینستاگرام و واتس‌اپ اختصاص داشت، اما پس از فیلتر این دو پلتفرم در آخرین روزهای تابستان 1401، احتمال می‌رود این نسبت دستخوش تغییرات شده باشد.

«امیر محمدزاده لاجوردی»، عضو وقت هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در زمستان سال 1400 اعلام کرد:

اگر دولت بتواند در‌زمینه پیام‌رسان سرویس مناسبی به مردم دهد، حداقل 60 درصد ترافیک محتوای‌داخلی تضمین می‌شود و ناخودآگاه به هدف شبکه ملی اطلاعات دست پیدا می‌کند.

گفتنی است لایحه برنامه هفتم توسعه برای سال‌های 1402 تا 1406 تدوین شده که دارای 22 فصل و 7 بخش است که بخش‌های اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی و اداری، حقوقی و قضایی است.

این لایحه به‌تازگی توسط هیئت‌دولت بررسی و نهایی‌شده و قرار است به‌زودی از سوی دولت به‌مجلس ارائه شود. اجرایی‌شدن این طرح بسته به‌تصویب نمایندگان مجلس است.

شرط سهم 70 درصدی ترافیک داخلی در برنامه هفتم توسعه لغو شد [بروزرسانی 8 خرداد 1402]

عیسی زارع پور امروز هشتم خرداد 1402 و در مراسم افتتاحیه نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته، گفت کسب‌وکارهای اینترنتی یا اقتصاد دیجیتال در کشور ما زودتر شروع شد و ما جزء کشورهای پیشرو در اقتصاد دیجیتال هستیم۔

وزارت ارتباطات مکلف به افزایش سهم ترافیک داخلی به 70 درصد شد [بروزرسانی: شرط سهم 70 درصدی ترافیک داخلی لغو شد]

به گزارش تکراتو و به نقل از مهر او اشاره کرد که نیاز کشور در خرید و فروش آنلاین از طریق پلتفرم‌های داخلی رفع می‌شود و به دلیل وجود پلتفرم‌های بومی در حوزه تجارت الکترونیکی، کسی در کشور احساس نیاز به آمازون و Ebay ندارد: «جوانان نخبه ما تلاش کرده‌اند تا در فضای مجازی به دشمن نیازمند نشویم و خاکمان را در این فضا به آن‌ها ندهیم.»

او با اشاره به زیرساخت‌های مورد نیاز برای اقتصاد دیجیتال به اینترنت پرسرعت اشاره کرده و گفت نزدیک ۹۲ درصد روستاها به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد که در روزهای اخیر نقدهایی درباره سهم ۷۰ درصدی ترافیک داخلی نسبت به خارجی که در این برنامه تعیین شده، مطرح شده است. زارع‌پور خبر داد که با پیشنهاد وزارت ارتباطات این بند حذف شده‌:‌

«در برنامه هفتم اشاره شده که ترافیک داخلی باید به ۷۰ درصد برسد، ما پیشنهاد کردیم و این بند حذف شد. ما با نیاز کشور برنامه‌ریزی می‌کنیم و وظیفه ما این است که خدمات باکیفیت برای مردم فراهم کنیم چه داخلی و چه خارجی، که طبق قواعد جمهوری اسلامی ایران در کشور فعالیت کند.»

او درباره‌ی برنامه هفتم توسعه گفت: «در برنامه هفتم بندهای خوبی پیش‌بینی شده که امیدواریم زمینه رشد و پیشرفت صنعت ارتباطات در کشور را فراهم کند.»

وزیر ارتباطات همچنین عدم تنظیم ساعت در تلفن‌های همراه را مسئله‌ی نرم‌افزار گوشی‌ها دانست و گفت برخی از مدل‌ها نیاز به به‌روزرسانی دارند و در برخی از مدل‌ها که عمدتاً سامسونگ هستند این به‌رورسانی انجام نشده است: «ما همچنان در حال رایزنی هستیم اما متولی اصلی این موضوع وزارت ارتباطات نیست.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص افزایش سهم ترافیک داخلی به 70 درصد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر