;
coinex

نخستین ماهواره چوبی جهان سال آینده توسط ژاپنی‌ها به فضا پرتاب می‌شود

نخستین ماهواره چوبی جهان قرار است تا سال آینده توسط ژاپنی‌ها راهی فضا شود. ظاهراً ماهواره‌های چوبی استحکام بسیار بیشتری نسبت‌به دیگر ماهواره‌ها دارند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه کیوتو با همکاری یک استارتاپ فعال ژاپنی تحقیقاتی را در زمینه مقاومت چوب در فضا به اتمام رساندند که در نتیجه آن قرار است نخستین ماهواره چوبی جهان سال آینده به فضا پرتاب شود. آنها دریافتند که چوب مقاومت بسیار بالاتری نسبت‌به ماهوراه‌های امروزی دارد و می‌تواند سال‌ها بیشتری در جو زمین سالم بماند.

بیشتر بخوانید: کشف سیاره‌ای مشابه زمین که می‌تواند میزبان حیات باشد

نخستین ماهواره چوبی جهان به‌زودی توسط ژاپنی‌ها به فضا پرتاب می‌شود

در ماه مارس سال گذشته، این تیم با همکاری آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA)، سه‌نوع چوب را به‌ ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ارسال کرد تا آزمایش‌هایی درزمینه انعطاف‌پذیری چوب‌ها در مدار زمین روی آن‌ها انجام شود. «کوجی میوراتا»، رهبر اصلی این پژوهش از دانشگاه کیوتو، در آن زمان گفته بود:

توانایی چوب برای مقاومت‌کردن در برابر شرایط شبیه‌سازی‌شده مدار پایین زمین یا LEO ما را شگفت‌زده کرده است. اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا می‌توان تأثیرات محیط نامساعد LEO روی مواد آلی را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کرد یا خیر.

نخستین ماهواره چوبی جهان به‌زودی توسط ژاپنی‌ها به فضا پرتاب می‌شود

سپس آن‌ها چوب‌ها را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال و به‌مدت تقریباً 10 ماه در ماژول Kibo ژاپن نگهداری کردند. نتایج این تحقیق به‌تازگی منتشر شده و ظاهراً موفقیت بزرگی بوده است. دانشمندان به‌دنبال این موفقیت، در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کردند که‌اولین ماهواره چوبی در سال آینده به‌مدار زمین پرتاب خواهد شد.

به‌گفته دانشمندان، نوعی چوب که‌با نام «ماگنولیا» (Magnolia) شناخته می‌شود، مقاوم‌ترین نمونه در فضا بوده و در طول این آزمایش «هیچ‌گونه تجزیه یا تغییر شکل مانند ترک‌خوردن، تاب‌برداشتن یا آسیب سطحی» در آن مشاهده نشده است. همچنین هیچ تغییری در وزن نمونه برگشتی وجود نداشته. با توجه به‌سطح دما و تشعشعاتی که‌در مدار زمین وجود دارد، این نتیجه شاهکار بسیار قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

ماهواره‌ها در زمینه‌های مختلفی از کاربردهای نظامی گرفته تا ارائه اینترنت پرسرعت کاربرد دارند. بااین‌وجود، ماهواره‌های فعلی نگرانی زیادی را برای محیط داخلی و خارجی زمین ایجاد می‌کنند.

درست مانند بسیاری از فضاپیماها، ماهواره‌ها نیز پس از خاموش‌شدن، به زباله‌های فضایی تبدیل می‌شوند و زمانی که‌دوباره به جو زمین وارد شوند، با سوخت آلومینیوم باعث ایجاد حفره‌های جدیدی در ازن خواهند شد. اخیراً گفته شده بود که ماهواره‌های نسل دوم V2 Mini استارلینک درحال سقوط از مدار هستند. با وجود این نگرانی‌ها، ساخت و پرتاب ماهواره‌های چوبی می‌تواند بهترین راه‌حل برای برطرف‌کردن این دسته از مشکلات باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ پرتاب نخستین ماهواره چوبی جهان به فضا چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر