;
coinex

هربار سکته قلبی مغز را شش سال پیرتر می‌کند!

نتیجه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هربار سکته قلبی می‌تواند مغز را شش سال پیرتر کند. شاید یکی‌از دلایل زوال عقل همین مسئله باشد.

نتیجه یک مطالعه که در JAMA Neurology منتشر شده نشان می‌دهد هربار سکته قلبی، مغز را شش سال پیرتر می‌کند. این مطالعه از اطلاعات مربوط‌به 30465 فرد بزرگسال دریافت شده که سابقه هیج‌گونه حمله قلبی یا زوال عقل نداشته و به‌نوعی افراد سالمی بودند. حالا این خبر می‌تواند یک نوع زنگ خطر برای افرادی باشد که در حفظ سلامتی خود کوشا نیستند و مدام با ناپرهیزی‌های خود، خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی سرطان سه سال قبل از وقوع توسط هوش مصنوعی!

تأثیر سکته قلبی بر سلامت مغز

محققان که در این مطالعه داده‌های مرتبط با 30465 فرد بزرگسال بدون سابقه حمله قلبی، سکته یا زوال مغزی را در اختیار داشتند، به تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداختند. میانگین سنی افراد در این مطالعه 64 سال بود که 56 درصد آنان را زنان و 29 درصد را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دادند. در طول دوره این مطالعه 1033 نفر از این جمعیت دچار حمله قلبی شدند. یافته‌ها نشان داد این عارضه می‌تواند نقش عمده‌ای بر روی سلامت مغز داشته باشد.

«اریک ای.اسمیت» از دانشگاه کلگری در این‌باره گفت:

در این مطالعات مشخص شد در اثر سکته قلبی به مرور ذهن فرد دچار زوال می‌شود. در هر حمله قلبی زوال عقل معادل با 6 سال پیر شدن است. اما آنچه این دسته از مطالعات برای ما مشخص نمی‌کنند، دلیل تسریع زوال عقل پس از حمله قلبی است. حدس می‌زنیم مکانیسم‌هایی در کاهش درک و تمرکز مغز نقش داشته‌ باشند اما هنوز درک درستی از آن‌ها نداریم. امیدواریم در مطالعات بعدی با درک درست این مکانیسم‌ها بتوانیم از زوال عقل افراد دچار سکته قلبی بکاهیم.

داشتن حمله قلبی بلافاصله تاثیرات خود را بر حافظه نشان نمی‌دهد. اما به مرور زمان نقش خود در سلامت حافظه را مشخص می‌کنند. تحقیقات نشان داد در زنانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، کاهش حافظه به اندازه مردانی که دچار این عارضه شده‌اند، محسوس نبوده است. به طور مشابه، تاثیر حمله قلبی بر عملکرد شناختی سیاه پوستان در مقایسه با افراد سفید پوست نیز ناچیز بوده است.

تأثیر سکته قلبی بر سلامت مغز

طبیعی است که سرعت تفکر، قدرت حافظه و توانایی تمرکز افراد با افزایش سن کاهش می‌یابد – فرآیندی که متخصصان آن را «زوال شناختی» مرتبط با افزایش سن می‌دانند.

از سوی دیگر، حوادث قلبی-عروقی مانند حمله قلبی و سکته قلبی نیز با این مسائل مرتبط هستند. در آخرین مطالعات انجام شده محققان تصمیم گرفتند تعیین کنند حملات قلبی چگونه بر عملکرد کلی حافظه و مهارت‌های مغزی یا به عبارت دیگر «عملکردهای اجرایی» تاثیر می‌گذارند.

در ایالات متحده، سالانه حدود 805000 نفر در ایالات متحده دچار حمله قلبی می‌شوند که در آن جریان خون به قلب به‌طور ناگهانی و شدید کاهش می‌یابد و به علت اینکه حجم اکسیژن رسیده به مغز نیز کاهش می‌یابد، فرد دچار مرگ عضلانی می‌شود. با توجه به این واقعیت، بسیاری از افراد در دنیا در معرض خطر حمله قلبی و مرگ عضلانی هستند.

این می‌تواند زنگ خطری برای افرادی باشد که به دنبال کنترل سلامت جسمی خود نیستند. فشار خون بالا، مصرف الکل، ورزش نکردن و تغذیه نادرست می‌تواند احتمال ابتلا به سکته قلبی را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تأثیر سکته قلبی بر سلامت مغز چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر