;
coinex

انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین ؛ از تخیل تا واقعیت!

ژاپن قصد انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین را تا سال 2025 در سر دارد تا پروژه ارسال انرژی به زمین با استفاده از امواج مایکروویو عملیاتی شود.

ژاپن و آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن تحت عنوان جاکسا (JAXA) تصمیم دارند تا اوایل سال 2025 انرژی خورشیدی را از فضا به زمین برساند. البته چنین پروژه‌ه‌ایی در ابتدای امر کمی تخیلی و غیرمنطقی به‌نظر خواهند رسید، اما جاکسا روی این پروژه در حال کار است.

در حقیقت دانشمندان جاکسا ژاپن می‌خواهند رؤیای انتقال انرژی بی‌نهایت خورشیدی از فضا به زمین را به واقعیت تبدیل کنند. در همین راستا با همکاری دولت و بخش خصوصی، این پروژه رنگ و بوی حقیقی‌تری به خود خواهد گرفت. در سال 2009 میلادی، «نانوکی شینوهارا»، استاد دانشگاه کیوتو ژاپن، مسئولیت مدیریت این پروژه را عهده‌دار شد. دانشمندان این پروژه روی انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا در حال فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید: عمیق‌ترین توربین بادی دریایی جهان در اسکاتلند نصب شد؛ تامین انرژی مورد نیاز بیش از 1 میلیون خانوار!

پروژه انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین

جاکسا طی ده‌ سال اخیر بر روی انتقال انرژی خورشیدی و کاربردی‌سازی آن روی زمین کار کرده است. دانشمندان این آژانس در سال 2015 موفق به انتقال 1.8 کیلووات نیرو به یک گیرنده بی‌سیم شدند. این مقدار، در حقیقت انرژی موردنیاز جهت به‌کارگیری یک کتری برقی را تأمین خواهد کرد. حالا این کشور قصد دارد این فناوری را به‌طور گسترده‌تری تا اوایل 2025 مورد بهره‌برداری قرار دهد.

انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین

در همین زمینه محققان در صدد آن هستند که مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک را در مدار قرار دهند. آن‌ها تصمیم دارند که انرژی خورشیدی را که از سوی آرایه‌های پنل خورشیدی جمع‌آوری خواهد شد، به ایستگاه‌های زمینی که صدها مایل دورتر هستند، ارسال کنند.

در سال 1968 برای نخستین مرتبه موضوع بهره‌گیری از صفحات خورشیدی مداری و امواج مایکروویو برای پروژه انتقال انرژی به زمین طرح‌ریزی شد. از آن سال تا به امروز برخی کشورها ازجمله چین و ایالات‌متحده روی این پروژه کار می‌کنند. معمولاً این پروژه‌ها زمان و هزینه مخصوص خود را دارد، بااین‌حال احتمالاً شاهد یک فناوری جذاب برای ساکنان زمین خواهیم بود.

در فضا، پنل‌های خورشیدی قادر خواهند بود تا انرژی را بدون توجه به زمان روز جمع‌آوری کنند و از طریق امواج مایکروویو به زمین ارسال کنند. وجود ابرهای بین زمین و فضا هم هیچ مشکلی بر سر اجرای این طرح ایجاد نمی‌کند. باید دید آیا ژاپن توانایی عملیاتی‌سازی این موضوع را در زمان مشخص‌شده دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص طرح انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر