;
coinex

اختراع سفیدترین رنگ جهان با قابلیت کاهش مصرف انرژی

اختراع سفیدترین رنگ جهان با هدف کاهش دمای ساختمان‌ها و وسایل نقلیه به خط پایان رسید. آیا این رنگ سفید کاربردهای دیگری نیز دارد؟

اختراع سفیدترین رنگ جهان با قابلیت کاهش مصرف انرژی توسط مهندسان دانشگاه پرودو انجام شد. این مهندسان با اختراع سفیدترین رنگ دنیا به دریافت جایزه ویژه نمایشگاه علمی Gizmodo 2023 مفتخر شدند. این رنگ سفید می‌تواند در مقابل تغییرات اقلیمی و انعکاس نور خورشید به ساختمان‌ها و وسایل نقلیه مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

این رنگ سفید غلظت بالای خود را با استفاده از فناوری نانو و سولفوت باریم به دست آورده است. پیش‌از این و در سال 2021 میلادی محققین توانسته بودند سفیدترین رنگ دنیا را بسازند که 98 درصد غلظت را به ارمغان می‌آورند. این رنگ سفید می‌توانست به‌اندازه گفته شده نور خورشید را منعکس کند و نقش به‌سزایی در تهویه مطبوع ساختمان‌ها ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: تولید انرژی از هیچ به لطف مکانیک کوانتوم!

اختراع سفیدترین رنگ جهان برای کاهش دما و کنترل مصرف انرژی

استفاده از رنگ سفید برای کاهش دمای ساختمان در هنگام انعکاس نور خورشید، اگرچه یک مفهوم قدیمی است، اما اکنون مهندسان داتشگاه پوردو با استفاده از فناوری نانو و ایجاد سفیدترین رنگ جهان بهترین نتیجه را از این ایده دریافت کردند. پیش از این در سال ۲۰۲۱، محققان از اختراع سفیدترین رنگ ممکن خبر داده بودند که می‌تواند بیش از ۹۸ درصد از نور خورشید را منعکس کرده و نیاز به استفاده از تهویه مطبوع در ساختمان‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

این رنگ با استفاده از غلظت بالایی از سولفوت باریم ایجاد شده که ترکیبی دارای ذرات با اندازه‌های مختلف، برای کمک به پراکندگی نور خورشید است. هم‌چنین طی سال گذشته، محققان یک نسخه سبک‌تر از این رنگ را ساختند که می‌تواند ۹۷.۹ درصد از نور خورشید را منعکس کرده و برای وسایل نقلیه سبک‌وزن نظیر هواپیما، اتومبیل و فضاپیما استفاده شود.

اختراع سفیدترین رنگ جهان به‌دست دانشمندان شکل گرفت

در فرآیند ساخت این رنگ از نیترید بور شش ضلعی استفاده شده که ترکیبی کارآمد برای روان‌کننده‌ها است و با موفولوژی منحصر به‌فرد خود، چگالی ماده را کاهش داده تا ضخامت و وزن رنگ کم‌تر شود و در عین حال تقریبا تمام خواص بازتابی را حفظ می‌کند. اگرچه نسخه اولیه سفیدترین رنگ جهان برای ساختمان‌ها و زیرساخت‌های ثابت مناسب بود، اما اکنون نمونه سبک‌وزن آن را می‌توان برای وسایل نقلیه مختلف استفاده کرد. جورج چیو، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه پوردو که از محققان حوزه چاپ دیجیتال است، می‌گوید:

برخلاف باور عمومی، برای وسایل نقلیه بزرگ مانند هواپیماهای تجاری، رنگ بخش ناچیزی از وزن آنها نیست. در واقع با استفاده از این رنگ، می‌توان صرفه‌جویی قابل توجهی در کاهش وزن و هزینه داشت. با ثابت نگه داشتن خاصیت حرارتی و کاهش ۸۰ درصدی وزن، علاوه بر مزیت اقتصادی، صرفه‌جویی در سوخت نیز فراهم خواهد شد و در نتیجه سیستم حمل‌ونقل پایدارتر می‌شود.

این نوع رنگ‌ می‌تواند ساختمان‌ها و وسایل نقلیه را بسیار خنک‌تر از نمونه‌های سفید موجود در بازار نگه دارد، در نتیجه به کنترل دمای بالاتر و عدم نیاز به استفاده از انرژی اضافی برای خنک‌سازی کمک خواهد کرد. خاصیت سفیدترین رنگ جهان در انعکاس نور خورشید می‌تواند وابستگی به تهویه مطبوع را تا حد زیادی کاهش داده و باعث صرفه‌جویی قابل توجه برای مصرف‌کنندگان و مشاغل خواهد شد.

اختراع سفیدترین رنگ جهان به‌دست دانشمندان شکل گرفت

محققان اکنون در تلاش‌اند از مقاومت این رنگ در برابر آلودگی اطمینان حاصل کنند و علاوه بر آن در حال بررسی تاثیر آن در پراکندگی نور خورشید به‌صورت ترکیبی با دیگر رنگ‌ها هستند. به‌گفته ژولن روان، استاد مهندسی مکانیک پوردو و محقق اصلی پروژه، برای این رنگ کاربردهای بالقوه متعددی در آینده وجود دارد و این تیم اکنون در حال طی مراحل تجاری‌سازی اختراع خود هستند.

وی هم‌چنین از علاقه خود به استفاده از فناوری نانو برای ایجاد رنگ‌هایی گفته که می‌توانند بر اساس فصل‌ها تغییر کنند تا ساختمان‌ها را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه دارند. پیش‌بینی می‌شود در آینده با تداوم تغییرات اقلیمی، تقاضا برای رنگ‌هایی که قادر به خنک نگه داشتن ساختمان‌ها و وسایل نقلیه هستند، افزایش پیدا کند. بدین ترتیب این فناوری در آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

ابتکار جالب محققان دانشگاه پرودو برای خلق سفیدترین رنگ جهان نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با استفاده از ترکیب مفاهیم قدیمی با فناوری‌های جدید، برای حل مشکلات مدرن دنیا قدم برداشت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره اختراع سفیدترین رنگ جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر