;
coinex

کشتی سیار انرژی ؛ ایده عجیب ژاپنی‌ها برای انتقال انرژی تجدید‌پذیر!

یک شرکت ژاپنی قصد دارد با استفاده از کشتی سیار انرژی ، انرژی تجدیدپذیر را انتقال دهد. اما این کار عجیب و غریب چطور ممکن است؟

شرکت ژاپنی پاور ایکس در راستای پیشبرد طرحی جسورانه برآمده است و قصد دارد با استفاده از کشتی سیار انرژی که قادر است 241 مگاوات ساعت برق را در باتری‌های لیتیوم آهن فسفات در خود جای دهد، قدمی محکم جهت انتقال انرژی تجدیدپذیر بردارد. گفتنی‌ست که طول این کشتی 140 متر است و سؤالی که ذهن محققان را درگیر کرده این است که این کشتی‌ها برای پیمودن مسیر به چه مقدار انرژی پاک نیاز دارند؟

بیشتر بخوانید: ابداع روشی جدید برای تولید برق از رطوبت هوا

ایده ساخت کشتی سیار انرژی

شرکت ژاپنی پاور ایکس در حال پیشبرد طرحی عجیب برای ساخت نیروگاهی سیار در قالب یک کشتی برقی (تانکر باتری) ۱۴۰ متری است که ۲۴۱ مگاوات ساعت انرژی تجدیدپذیر را در مسافت‌های کوتاه روی دریا حمل می‌کند.

ایده‌ ژاپنی‌ها به اندازه‌ کافی ساده است:

انرژی تجدیدپذیر اغلب در فاصله‌ای نسبتا زیاد از مکانی که به آن نیاز است، تولید می‌شود. بنابراین بهتر است یک کشتی برقی پر از باتری بسازیم و آن را به مکان مورد نظر بفرستیم.

اما چرا زیر آب کابل برق نمی‌سازیم؟ سؤال خوبی است. به‌گفته‌ پاور ایکس، ژاپن در احاطه‌ دریاهای عمیق قرار دارد شده و مستعد زلزله است. این شرکت در بیانه‌ای مطبوعاتی می‌گوید:

راهکار مبتنی‌بر کشتی، مشکلات ناشی از خرابی طولانی‌مدت و تعمیر‌ کابل‌های زیر دریا و همچنین هزینه‌های بالای مرتبط با اتصالات ولتاژ فوق‌بالا و پست‌های برق را حل می‌کند.

ایده ساخت کشتی سیار انرژی مطرح شد
مدل نمونه اولیه‌ی تانکر باتری ایکس با طول ۱۴۰ متر، عرض ۱۸٫۶ متر، آبخور ۶ متر و ظرفیت ۲۴۰ مگاوات ساعت.

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید برای مردی که چکش دارد همه چیز شبیه میخ است. پاور ایکس چندین کارخانه‌ باتری‌سازی دارد، پس واضح است که چرا این شرکت فکر می‌کند ساخت کشتی پر از باتری ایده‌‌ خوبی است. ۹۶ ماژول باتری لیتیوم آهن فسفات به اندازه‌ کانتینر به‌همراه کنترلگرها و واحدهای شارژ روی کشتی آزمایشی نسبتا کوچک پاور ایکس قرار خواهد گرفت.

نمونه‌ اولیه که در حال حاضر «تانکر باتری ایکس» نام گرفته، ایده‌ دور از انتظاری نیست. به‌حرکت در‌آوردن کشتی از میان آب برای سیستم‌های پیش‌رانش برقی با باتری شبیه کابوس است؛ بنابراین برای جلوگیری از مصرف بیش از حد باتری و مقرون به‌صرفه‌کردن سفر از نظر اقتصادی، حداکثر برد کشتی فقط ۳۰۰ کیلومتر تعیین شده است.

پاور ایکس می‌گوید با تولید نسخه‌ کامل کشتی‌اش به نام «پاور آرک»، می‌توان سالانه تقریبا ۴۱۹۰ گیگاوات ساعت برق را از منابع تجدیدپذیر در هوکایدو (دومین جزیره‌ بزرگ ژاپن) جابه‌جا و برق شهر آئوموری در فاصله‌ فقط صد کیلومتری را تامین کرد.

ایده ساخت کشتی سیار انرژی مطرح شد
طرح نهایی تانکر باتری ایکس با سایبان‌های خورشیدی و قدرت عظیم دو گیگاوات ساعت.

اگر چهار کشتی به صورت شبانه‌روزی در مسیر یادشده مستقر شوند، هزینه حمل‌ونقل برق حدود ۰٫۱۷ دلار آمریکا به ازای هر کیلووات ساعت خواهد بود. میانگین قیمت خرده‌فروشی برق خانگی در ژاپن تقریبا ۰٫۲۵ دلار آمریکا است؛ درنتیجه دستیابی پاور ایکس به قیمت یادشده، باعث می‌شود مبلغ ناچیزی حدود ۰٫۰۷ دلار آمریکا در هر کیلووات ساعت بین شرکت‌های تولید انرژی تجدیدپذیر، توزیع‌کننده‌ها و خرده‌فروشی‌ها تقسیم شود.

کشتی‌ها دارای مکانیسم کنترل انتشار گاز و اطفای حریق خواهند بود، اگرچه ترکیب شیمیایی فسفات لیتیوم-آهن ذاتا کاملاً پایدار است و به سختی دچار اشتعال می‌شود. پاور آرک در اندازه‌ کامل بسیار بزرگ‌تر از مدل نمونه‌ اولیه خواهد بود و امکان دارد بتواند تا 8  برابر لیتیوم بارگذاری شده را حمل کند؛ بدین معنی که کشتی می‌تواند با حمل دو گیگاوات ساعت انرژی محبوس که برای تأمین انرژی ۷۰ هزار خانه در ایالات متحده در یک روز کامل کافی است، به دریاهای آزاد راه پیدا کند.

ایده‌ تانکر باتری تا حدی از نظر زیست‌محیطی گیج‌کننده است. با فرض اینکه این کشتی‌ها بدون فولاد سبز و کربن خنثی ساخته شده باشند، این پرسش مطرح می‌شود که آن‌ها برای پیمودن مسیرشان به چه مقدار انرژی پاک نیاز دارند و در هر مسیر چقدر از این انرژی را می‌سوزانند. درنتیجه معلوم نیست آیا کشتی باتری‌دار ایده‌ای موفق از نظر زیست‌محیطی محسوب می‌شود یا خیر.

با این حال،‌ پاور ایکس باید ایده‌اش را از نظر تجاری بررسی کند. این شرکت در حال تأسیس شعبه‌ فرعی جدیدی به نام «Ocean Power Grid» برای تجاری‌سازی فناوری خود است. پاور ایکس با طراحی دقیق نمونه‌ تکمیل شده‌ی اولیه، قصد دارد تانکر باتری ایکس را در سال ۲۰۲۵ بسازد و آزمایش‌های میدانی داخلی و بین‌المللی را در سال ۲۰۲۶ آغاز کند. در حال حاضر بیش از ۷۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری شده و پاور ایکس در حال جلب همکاری پیرامون ایده‌اش است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ ایده ساخت کشتی سیار انرژی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر