;
coinex

این آزمایش خون ساده قادر به تشخیص 50 نوع سرطان است!

محققان دریافتند که با انجام یک آزمایش خون خیلی ساده می‌توان به تشخیص 50 نوع سرطان دامن زد.

طبق نتایج جالبی که سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS) در بزرگترین و معتبرترین کنفرانس سرطان جهان در آمریکا برگزار شد، دریافتند که با یک آزمایش خون بسیار ساده می‌توان موفق به تشخیص 50 نوع سرطان شد. این آزمایش خون ” Galleri” نام دارد و به گفته محققان این آزمایش از 5461 فرد مشکوک به سرطان گرفته شده و این آزمایش بیش‌از دو سوم آزمایشات را سرطان تشخیص داد. جزئیات نتایج این بررسی را در ادامه مطلب مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: مصرف روزانه ویتامین D ریسک مرگ ناشی از سرطان را کاهش می‌دهد

با آزمایش خون Galleri تشخیص 50 نوع سرطان امکان‌پذیر است

براساس گزارش گاردین از این موضوع، نتایج کارآزمایی سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS) که در بزرگ‌ترین کنفرانس سرطان جهان در ایالات‌متحده منتشر شده است، نشان می‌دهد که آزمایش خون Galleri پتانسیل زیادی برای تشخیص سرطان در افراد دارای علائم دارد. آزمایش خون مذکور می‌تواند تکه‌های ریز DNA تومور را در جریان خون شناسایی کند و پزشکان براساس آن می‌توانند محل قرارگیری تومور را در بدن انسان‌ها تشخیص دهند.

محققان در کارآزمایی این آزمایش خون از 5461 نفر که وضعیت آن‌ها توسط پزشکان مشکوک به سرطان گزارش شده بود، کمک گرفتند و این آزمایش به‌درستی دو‌سوم سرطان‌های افراد مورد مطالعه را تشخیص داد. همچنین در 85 درصد از مواردی که مثبت گزارش شده بود، محل اصلی سرطا‌ن نیز مشخص شد. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه آزمایش در افراد مسن‌تر و بیمارانی که دارای سرطان‌های پیشرفته‌تری بوده‌اند، دقت بیشتری داشته است.

با آزمایش خون Galleri تشخیص 50 نوع سرطان امکان‌پذیر است

هرچند کارشناسان از نتایج این کارآزمایی استقبال کرده‌اند، اما به‌گفته آن‌ها تا قبل از اجرای این آزمایش که توسط شرکت آمریکایی Grail ساخته شده است، در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

«مارک میدلتون»، استاد پزشکی تجربی سرطان در «دانشگاه آکسفورد» که محقق اصلی این آزمایش است، درباره پتانسیل‌های آن توضیح می‌دهد:

اولین مورد استفاده احتمالی این آزمایش تشخیص سریع‌تر سرطان است. مورد دوم و سوم پتانسیل آن در کمک به پیداکردن اهداف سرطان (و درنتیجه کاهش انتظار بیماران) با کاهش تعداد کلی آزمایش‌های موردنیاز برای تشخیص سرطان است.

«لارنس یانگ»، استاد انکولوژی مولکولی «دانشگاه وارویک» نیز خواستار احتیاط شد و گفت: «این مطالعه مهمی است که نشان می‌دهد ما به‌سمت دورانی پیش می‌رویم که در آن آزمایش خون برای سرطان، در کنار سایر آزمایش‌های موجود، می‌تواند واقعاً تأثیر زیادی‌بر تشخیص زودهنگام داشته باشد و به‌طور قابل‌توجهی باعث بهبود نتایج بالینی شود.»

محققان همچنین آزمایش Galleri را در هزاران نفر بدون علائم نیز امتحان کرده‌اند تا احتمال تشخیص سرطان‌های پنهان و بدون علائم توسط آن‌را نیز آزمایش کنند. بااین‌حال، نتایج آن اواخر سال جاری اعلام خواهد شد که درصورت موفقیت‌آمیزبودن، این آزمون یک بار دیگر با حدود 1 میلیون نفر دیگر انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ آزمایش خونی که قادر به تشخیص 50 نوع سرطان است چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با تشکر از مقاله علمی فوق العاده
    تحقیقات انجام شده نشان میدهد که یک آزمایش خون برای بیش از ۵۰ نوع از سرطان ها، می تواند به تشخیص و درمان زودهنگام و سریع بیماران کمک کند.
    منبع: تهران لب – مقاله نتایج تحقیقات روی آزمایش خون برای تشخیص سریعتر ۵۰ نوع سرطان

    پاسخ