;
coinex

کامپیوتر ضد تحریم Akinak توسط روسیه معرفی شد؛ ضعیف‌ترین کامیپوتر تاریخ؟

کامپیوتر ضد تحریم Akinak توسط روس‌ها معرفی شد اما این محصول چه سخت‌افزاری دارد و آیا محصولی قابل اتکا برای دور زدن تحریم‌ها هست؟

کامپیوتر ضد تحریم Akinak توسط روس‌ها رونمایی شد. آنطور که از نام این کامپیوتر می‌توان دریافت، تمامی سخت‌افزار و نرم‌افزار را خود روس‌ها توسعه داده‌اند اما در عملکردهای متفاوت نمی‌تواند حتی خود روس‌ها را نیز راضی کند.

اگر بخواهیم از مشخصات سخت‌افزاری Akinak مواردی نام ببریم می‌توان‌به پردازنده ضعیف آن اشاره کرد که دراصل یک پردازنده تبلت است که نمی‌تواند کاربری‌های یک کامپیوتر را انجام دهد. نکته عجیب دیگر عدم وجود هارددیسک در این کامپیوتر است که باز یکی از نقطه‌ضعف‌های آن محسوب می‌شود. در ادامه می‌توانید با مشخصات کامل این کامپیوتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: هک کانال‌های تلویزیونی روسیه توسط هکرهای اوکراینی ؛ هشدار ضدحمله قریب‌الوقوع

کامپیوتر ضد تحریم Akinak توسط کشور روسیه رونمایی شد

کامپیوتر ضد تحریم Akinak همانطور که از نامش پیداست با هدف دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه معرفی شده اما به نظر می‌رسد سخت‌افزار آن به قدری ضعیف است که حتی امکان استفاده اداری و برقراری یک کنفرانس ویدیویی را ندارد.

کامپیوتر ضد تحریم Akinak از ظاهری جمع و جور برخوردار بوده و از تراشه روسی Skif بهره می‌برد. این تراشه 24 واتی از معماری 64 بیتی آرم استفاده می‌کند و دارای چهار هسته Cortex A53 (عرضه‌شده در سال 2012) و پردازشگر گرافیکی PowerVR Series8XE GE8300 است.

تراشه روسی Skif برای استفاده در تبلت‌ها طراحی شده و فرکانس هسته‌های آن به 1.8 گیگاهرتز می‌رسد. در این تراشه از هسته‌های پردازش تصویر و شتاب‌دهنده هوش مصنوعی و قابلیت‌های رمزگذاری سخت‌افزاری استفاده شده است.

کامپیوتر ضد تحریم Akinak توسط کشور روسیه رونمایی شد

نمونه‌های اولیه این تراشه در سال 2021 در یک کشور دیگر ساخته شده است. کامپیوتر ضد تحریم Akinak به 32 یا 64 گیگابایت حافظه نوع eMMC مجهز بوده و از کارت توسعه microSD و رابط SATA II برای افزایش فضای ذخیره‌سازی تا 2 ترابایت بهره می‌برد.

همچنین درگاه M.2 روی مادربرد این کامپیوتر از درایوهای ذخیره سازی مانند SSD پشتیبانی نمی‌کند. علاوه بر این کامپیوتر ضد تحریم Akinak به 8 گیگابایت حافظه رم نوع LPDDR4 مجهز شده و می‌توان آن را تا 64 گیگابایت ارتقا داد.

بر اساس اعلام Tomshardware در حال حاضر توزیع خاصی از سیستم‌عامل لینوکس روی این کامپیوتر نصب شده است. البته برخی از قطعات این کامپیوتر مانند ماژول‌های RAM و وای‌فای تولید روسیه نبوده و معلوم نیست توسط چه کشوری ساخته شده‌اند.

انتظار می‌رود سالانه بیش از صد هزار کامپیوتر ضد تحریم Akinak تولید و در اختیار کاربران روسی قرار بگیرد. البته رسیدن به چنین هدفی نیازمند تولید انبوه پردازنده‌های Skif است که با توجه به تحریم‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ کامپیوتر ضد تحریم Akinak چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر