coinex
راهنمای خرید تکراتو

بازگشت طرح مالیات برای سوداگری و سفته‌بازی به مجلس ؛ ایرادات شورای نگهبان در موضوع ارزهای دیجیتال!

طرح مالیات برای سوداگری و سفته‌بازی به مجلس بازگشت خورد. جالب است بدانید که این طرح 3 سال در انتظار تصویب بود و بعد از تصویب دوباره به صحن علنی بازگشته است.

با نظر شورای نگهبان و اعلام سخگوی این شورا، طرح مالیات برای سوداگری و سفته‌بازی بعد از تصویب دوباره به صحن علنی مجلس بازگشته است. گفتنی‌ست این طرح با هدف نظارت بر سوداگری و سفته‌بازی در بازارهایی مانند خودرو، طلا، رمزارز و املاک ایجاد شده بود و یکی از الزامات آن مالیات بر عایدی سرمایه عنوان شده است. به هرحال این طرح به‌منظور اطلاح دوباره وارد مجلس شده و بعداز بررسی، در مورد آن تصمیم‌‌گیری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ثبت دستگاه‌های ماینینگ ارز دیجیتال در سامانه جامع تجارت الزامی شد

طرح مالیات برای سوداگری و سفته‌بازی دوباره به مجلس رفت

اخیراً نمایندگان مجلس با طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی موافقت کردند که یکی از بندهای آن مربوط‌به انواع رمزپول و رمزدارایی بود. این طرح پس از 3 سال بررسی در مجلس به تصویب رسید و سپس، جهت اظهارنظر از حیث انطباق با شرع و قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شد.

در همین راستا، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در اظهارات جدید خود گفت که همانطور که از عنوان طرح نیز پیداست، طراحان مصوبه، مهم‌ترین هدف طرح را مقابله با سوداگری و سفته‌بازی در بازار املاک، خودرو، طلا، ارز و رمزارز عنوان می‌کنند و وضع «مالیات بر عایدی سرمایه» را به‌عنوان یک پایه مالیاتی جدید، مالیاتی تنظیمی و در راستای کنترل تقاضای سوداگرانه در بازارهای مذکور می‌دانند.

طرح مالیات برا سوداگری و سفته‌بازی دوباره به مجلس رفت

وی بیان کرد که در خصوص این پایه مالیاتی جدید، به طور خلاصه می‌توان گفت، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیاتی است که از مازاد قیمت فروش دارایی‌ها نسبت به قیمت خرید آنها اخذ می‌شود که البته اخذ آن تابع احکام و شرایط مفصلی می‌باشد که در این طرح به آن‌ها پرداخته شده است.

با این حال، به گفته طحان نظیف، شورای نگهبان پس از بررسی این طرح در چندین جلسه، آن را واجد ابهامات و اشکالاتی شناخت. وی گفت:

از جمله مهم‌ترین این ابهامات، می‌توان به ابهام عبارت «رمزپول و رمزدارایی» در بند ۵ ماده ۱۲ طرح اشاره کرد. بند مذکور انواع رمزپول و رمزدارایی را مشمول مالیات بر عایدی سرمایه دانسته بود؛ با این‌حال به جهت فقدان تعریف مشخص از رمزپول و رمزدارایی، این بند توسط شورای نگهبان دارای ابهام شناخته شد.

با توجه ‌به ابهامات و ایرادات شورای نگهبان به طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی»، این طرح به مجلس برگشت داده شده تا پس از اعمال اصلاحات، مجدداً مورد بررسی شورای نگهبان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص بازگشت طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی به مجلس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر