coinex
راهنمای خرید تکراتو

رد اعتراض خودروسازان به قیمت‌گذاری شورای رقابت ؛ قیمت‌ها همان است که گفتیم!

رد اعتراض خودروسازان به قیمت‌گذاری شورای رقابت به‌نوعی شیوه قیمت‌گذاری این شورا را تثبیت کرد.

رد اعتراض خودروسازان به قیمت‌گذاری شورای رقابت شیوه قیمت‌گذاری توسط این شورا را تثبیت کرد. پس‌از اعلام تعیین قیمت‌های خودرو توسط شورای رقابت بسیاری از خودروسازان نسبت‌به شیوه قیمت‌گذاری این شورا معترض بودند و اعتراض خود را نیز اعلام کردند.

در این میان 4 شرکت خودروساز مطرح کشور پیشرو بوده و امید داشتند که با اعتراض خود بتوانند قیمت‌گذاری شورای رقابت را تصحیح کنند. اما این اتفاق نیفتاد و هیئت تجدیدنظر شورای رقابت طی اطلاعیه رسمی بیان کرد که این اعتراض رد شده است.

بیشتر بخوانید: قیمت خودروهای مونتاژی رسما توسط شورای رقابت تصویب شد [+جدول]

رد اعتراض خودروسازان به قیمت‌گذاری شورای رقابت

هیئت تجدیدنظر شورای رقابت درزمینه درخواست تجدیدنظر خودروسازان نسبت‌به مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت اطلاعیه‌ای را صادر کرد. این شرکت‌ها شامل ایران‌خودرو، مدیران‌خودرو، آتی‌موتور و بهمن‌موتور بودند. بنابر اطلاعیه صادرشده، نظر شورا از لحاظ اقتصادی، شاخص تمرکز بازار خودرو نشانگر درجه قدرت انحصاری بالا در بازار خودرو است. محدودیت‌های ناشی از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و قانون ساماندهی صنعت خودرو و ممنوعیت ورود خودرو نیز بر افزایش انحصار این بازار افزوده است. بنابراین در انحصاری‌بودن این بازار تردیدی وجود ندارد.

همچنین با وجود ادعای تجدیدنظرخواهان، تعیین شرایط برای متقاضی خرید خودرو در مصوبات این شورا لحاظ گردیده است. این شرایط با قید عبارت «مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری» در بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در حیطه صلاحیت شورای رقابت قرار دارد.

رد اعتراض خودروسازان به قیمت‌گذاری شورای رقابت

نکته قابل‌توجه این است که شورای رقابت به‌طور مستقل اقدام به تعیین قیمت نکرده، بلکه براساس فرمول ارائه‌شده توسط کارگروه خودرو، دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به تصویب رسانده و اعلام قیمت براساس این فرمول را به‌‌عنوان نهاد متولی تعیین قیمت به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان سپرده است.

شایان ذکر است که هیئت تجدیدنظر شورای رقابت در این رأی تبصره‌ای با مضمون «کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند و اگر عمر خودروی موضوع پلاک مذکور بیش از ۵ سال باشد، از ممنوعیت فوق مستثنی هستند» را به بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت پیوست کرده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص رد اعتراض خودروسازان به قیمت‌گذاری شورای رقابت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    بازی هست این دولت از دولت قبلی هم ریاکارانه تر هست شعر اول سال رهبری یادتون هست الان من فهمیدم به خدا خیلی پست هستن

    پاسخ