;
coinex

درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز چگونه است؟

آیا درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز ممکن است؟ دانشمندان می‌گویند که بیماران مبتلا به افسردگی را می‌توان با این روش درمان کرد. اما چطور؟

محققان توانستند راهی برای درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز پیدا کنند که امکان معالجه را برای افراد مبتلا به این بیماری تا حد بسیار زیادی ممکن می‌کند. اما محققان باوجود اینکه به ویژگی میدان مغناطیسی در درمان افسردگی پی برده‌اند، هنوز روش کار و علت وجود این پدیده را درک نکرده و نمی‌توانند نتیجه تحقیقات خود را به طور کامل منتشر کنند.

بیشتر بخوانید: شناسایی نوعی آنزیم که احتمالا علت افسردگی در زنان است

درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز مهیا شد

به‌گزارش ساینس‌آلرت، تیم تحقیقاتی می‌گوید جریان‌های عصبی متعلق به فعالیتی که در مسیر اشتباه پیش می‌رود، در آینده می‌توانند به‌عنوان راهی برای تشخیص افسردگی نیز استفاده شوند.

روش مذکور به‌طور‌رسمی تحریک مغناطیسی مغز (TMS) نامیده می‌شود و نوعی درمان غیرتهاجمی است که موفق شده تأییدیه نظارتی را کسب کند و می‌توان آن را برای هر بیماری شخصی‌سازی کرد. یافتن نحوه‌ دقیق عملکرد TMS، بهبود بیشتر این روش درمانی را به‌دنبال خواهد داشت.

آنیش میترا، روان‌پزشک و رفتارشناس از دانشگاه استنفورد کالیفرنیا می‌گوید:

فرضیه‌ اصلی این بود که TMS می‌تواند جریان فعالیت عصبی را در مغز تغییر دهد؛ اما صادقانه بگویم که خیلی شک داشتم و می‌خواستم این فرضیه را آزمایش کنم.

محققان برای انجام آزمایش اخیر رویکرد ریاضی ویژه‌ای را برای تجزیه‌وتحلیل تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) استفاده کردند. این نوع تصاویر زمان‌بندی دقیق فعالیت‌های مغز را نشان می‌دهند و زمان‌بندی نیز به‌نوبه‌ خود جهت سیگنال‌های عصبی را آشکار می‌کند.

درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز چگونه است؟

مطالعه مبتلایان به افسردگی وخیم مقاوم به درمان را شامل می‌شد. در یکی از مراحل، ۱۰ نفر از بیماران تحت نوعی تکنیک مبتنی‌بر TMS به نام درمان نورومدولاسیون استنفورد (Stanford Neuromodulation Therapy) یا SNT قرار گرفتند. ۱۰ بیمار دیگری که در پژوهش شرکت کرده بودند، درمانی شبیه به دارونما را دریافت کردند که بدون هیچ تحریک مغناطیسی واقعی کارکرد SNT را تقلید می‌کرد.

مقایسه‌ اسکن‌های مغزی شرکت‌کنندگان مبتلا به افسردگی با اسکن ۱۲۰ فرد سالم بدون تشخیص افسردگی به محققان کمک کرد تا تفاوت‌ها را به‌وضوح ببینند. از مغز ۱۶ نفر از گروه سالم با استفاده از اسکنری متفاوت با ۸۵ نفر دیگر و با پارامترهای اسکن متفاوت تصویربرداری شد.

در بررسی‌های انجام‌شده، یکی از قسمت‌های مغز به نام قشر جزیره‌ای برجسته‌تر از سایر نواحی بود. قشر جزیره‌ای بخشی از مغز است که سیگنال‌های بیولوژیکی مانند ضربان قلب را از بدن دریافت می‌کند و به بخشی از مغز به نام قشر دستبندی سیگنال می‌فرستد که در پردازش احساسات مؤثر است.

در سه‌چهارم افراد مبتلا به افسردگی، جهت سیگنال‌ها متفاوت بود و از ناحیه‌ پردازش عاطفی به‌سمت قشر جزیره‌ای حرکت می‌کرد. علاوه‌براین، هرچه سطح افسردگی افراد بیشتر باشد، سیگنال‌های بیشتری هم از مسیر اشتباه ارسال می‌شوند.

میترا می‌گوید: «آنچه مشاهده کردیم، این بود که فرستنده و گیرنده‌ سیگنال‌های مغزی در تعیین این موضوع نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند که چه کسی افسرده است و چه کسی نیست؛ تقریباً مثل اینکه از قبل تصمیم بگیرید چه احساسی باید داشته باشید و سپس تمام چیزهایی که حس می‌کردید ازطریق آن فیلتر می‌شد. آن حالت روحی به خلق‌وخو اصلی تبدیل شده است.»

این موضوع با آنچه درباره‌ افسردگی می‌دانیم مطابقت دارد. فعالیت‌های معمولاً لذت‌بخش که قشر جزیره‌ای آن‌ها را گزارش می‌دهد، به‌جای همکاری در جهت متفاوت با سیگنال‌های غالب بخشی از مغز که خلق‌وخوی ما را تنظیم می‌کند، به‌واسطه‌ آن‌ها متوقف می‌شوند.

در اکثر بیماران مبتلا به افسردگی یک هفته درمان با SNT کافی بود تا سیگنال‌های مغز دوباره در جهت صحیح حرکت کنند. این آزمایش نتایج قبلی را تأیید می‌کند که قابلیت درمان یادشده را نشان داده بودند.

هرچند چنین فعالیت مغزی به‌هم‌ریخته‌ای در تمام بیماران مبتلا به افسردگی وجود ندارد، محققان می‌گویند این وضعیت می‌تواند به شناسایی بیمارانی کمک کند که درمان SNT برایشان مفید است. تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ممکن است اطلاعات گسترده‌تری درباره‌ چگونگی تغییر سیگنال‌های مغزی در افراد مبتلا به افسردگی نشان دهد.

درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز مهیا شد
درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز مهیا شد

تیم تحقیقاتی برای سنجش میزان ماندگاری اصلاح سیگنال‌های مغزی قصد دارد روش خود را روی افراد بیشتری آزمایش کند. بااین‌حال، یافته‌های تازه اطلاعات بسیار مهمی درباره‌ چگونگی تأثیر افسردگی روی سیم‌کشی مغز افراد ارائه می‌دهد. دستیابی به این بینش با تجزیه‌و‌تحلیل اسکن‌هایی امکان‌پذیر شده است که جزئیات بیشتری درمقایسه‌با گذشته دارند.

مارکوس ریچل، متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس میسوری می‌گوید:

ثبت شرایط رفتاری مانند افسردگی با تصویربرداری دشوار است؛ زیرا برخلاف ضایعه‌ آشکار مغزی، با ظرافت روابط موجود بین بخش‌های مختلف مغز سروکار دارد. این بسیار امیدوارکننده است که فناوری اکنون به پیچیدگی مشکلاتی نزدیک شده است که در تلاش برای درکشان هستیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر