coinex
راهنمای خرید تکراتو

احداث یک کارخانه فضایی در مدار زمین [+فیلم]

یک استارتاپ آمریکایی موفق به احداث یک کارخانه فضایی در مدار زمین شد. ظاهراً این استارتاپ اهداف بلند بالایی در ذهن پرورش می‌دهد.

استارتاپ واردا مستقر در کالیفرنیا آمریکا درصورتی پرتاب اولین ماهواره خود را جشن گرفت که در آن موفق به انجام مأموریتی مهم شد. این استارتاپ همزمان با اولین سفرش به فضا موفق به احداث یک کارخانه فضایی در مدار زمین شد. گفتنی‌ست که استارتاپ واردا یک کارخانه داروسازی را در جو زمین بنا نهاده که به‌غیر از داروسازی قرار است به محلی مطمئن برای تحقیقات فناوری هایپرسونیک بدل شود.

بیشتر بخوانید: انتقال بی‌سیم انرژی از فضا به زمین توسط یک دانشمند ایرانی محقق شد!

احداث یک کارخانه فضایی در مدار زمین

به گزارش تکراتو و به نقل از ایرنا، استارتاپ «واردا» در کالیفرنیای آمریکا پرتاب اولین ماهواره خود را جشن گرفته که بهره‌برداری آزمایشی از یک کارخانه داروسازی مستقر در فضا است و همچنین به عنوان وسیله‌ای برای آزمایش فناوری هایپرسونیک یا فراصوت نیز عمل می‌کند؛ چرا که برای پایین آوردن هزینه‌ها با سرعت ۲۵ «ماخ» مجدداً وارد جو زمین می‌شود. یک «ماخ» برابر است با سرعت ۱۲۳۴ کیلومتر در ساعت که آن را سرعت صوت (Sonic speed) می‌نامند.

علت فعالیت تولیدی این کارخانه در فضا چیست؟

زمانی که در شرایط جاذبه صفر یا در شرایط ریزجاذبه در مدار زمین کار می‌کنید، در واقع یک عامل ثابت فیزیکی بسیار مهم را که در هر آزمایشگاهی روی زمین تأثیرگذار است، تغییر می‌دهید. وقتی که جاذبه از معادلات حذف شود، پدیده‌هایی مانند جریانات جابجایی وجود ندارند زیرا هیچ «بالا» یی وجود ندارد که گرما به آن سمت برود. همچنین ذرات در مایعات، توده تشکیل نمی‌دهند و به سمت سطح بالا نمی‌روند یا همانند سطح زمین به سمت پایین حرکت نمی‌کنند.

شرکت واردا در توضیح این مساله خاطرنشان کرده است:

در نتیجه اندازه ذرات قابل تنظیم شده، کریستال‌ها منظم‌تر شده و اشکال جدیدی ایجاد می‌شوند که می‌توانند به بهبود دسترسی زیستی (bioavailability)، مسیرهای جدید مدیریتی و مزایای دیگری منجر شوند. اینها و عوامل دیگر بطور خاص برای یک حوزه از تحقیقات و توسعه بسیار سودمند بوده‌اند و آن حوزه عبارت از رشد کریستال پروتئین است که بدون شک بزرگترین مقوله آزمایشات انجام شده در ایستگاه فضایی بین‌الملل به شمار می‌رود.

این فرایند به‌طور خاص شرایط جذابی برای تولیدکنندگان دارو است که می‌توانند از محیط با جاذبه صفر برای بلورین یا کریستالیزه کردن پروتئین‌های بیولوژیک به‌منظور تحلیل ساختار آنها و طراحی داروها استفاده کنند. یک آزمایشگاه مستقر در فضا یک محیط تولیدی منحصر به‌فرد برای تحقیقات و توسعه و نیز برای تولید مواد با ارزش بالا فراهم می‌سازد. در این محیط انجام کارهایی در مقیاس میکرو قابل انجام است که روی زمین قابل حصول نیست.

یک جنبه مرتبط دیگر هزینه به ازای هر کیلوگرم به لطف شرکت‌های فضایی خصوصی مانند «اسپیس‌ایکس» و راکت‌های قابل استفاده مجدد آنها رو به کاهش است. زمانی که «استارشیپ» به بهره‌برداری برسد، این هزینه‌ها کاهش بیشتری خواهند یافت.

به این ترتیب انجام کارها در فضا در حال ارزان شدن است و در آینده کار شرکت‌های تولیدکننده اقلامی مانند داروها، ابررساناها یا آلیاژهای دیرگذار (superalloys) در فضا امر نامتداولی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ احداث یک کارخانه فضایی در مدار زمین چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر