;
coinex

شکایت اپل از یک شرکت سوئیسی توزیع سیب به خاطر لوگوی سیب!

شکایت اپل از یک شرکت سوئیسی توزیع سیب به خاطر لوگوی سیب، بزرگترین شرکت فناوری جهان را یک شرکت خودخواه و حق به جانب بدل کرد.

اخیراً خبری منتشر شده است که موضوع شکایت اپل از یک شرکت سوئیسی توزیع سیب به خاطر لوگوی سیب را مطرح می‌کند. ظاهراً اپل نسبت به لوگو و کلمه سیب آلرژی پیدا کرده و نمی‌خواهد هیچ شرکت دیگری به‌غیر از خودش، از لوگوی سیب در محصولاتش استفاده کند. به‌همین دلیل بزرگترین شرکت فناوری جهان از یک شرکت سوئیسی فعال در حوزه تولید و توزیع سیب شکایت کرده است.

بیشتر بخوانید: ساخت آیفون‌های جدید با مواد کامپوزیتی فضایی ؛ گوشی‌های اپل مقاوم‌تر از همیشه

شکایت اپل از یک شرکت سوئیسی به خاطر لوگوی سیب

کمپانی Fruit Union Suisse یا به انگلیسی، Swiss Fruit Association (SFA) قدیمی‌ترین و بزرگترین شرکت کشاورزی فعال در حوزه فروش میوه در سوئیس بوده که در بیشتر تاریخ ۱۱۱ ساله‌اش از یک سیب قرمز با صلیب سفید در گوشه سمت راست بالای آن به عنوان لوگوی خود استفاده کرده است.

با این حال، این گروه اکنون نگران است که مجبور شود لوگوی خود را تغییر دهد زیرا غول فناوری، شرکت اپل، در تلاش است تا حقوق مالکیت معنوی را بر روی تصویر میوه سیب به تصویب برساند که در آن دیگران با لوگوهای مشابه به نقض علائم تجاری کمپانی کوپرتینویی متهم شوند.

شکایت اپل از یک شرکت سوئیسی به خاطر لوگوی سیب
لوگوی کمپانی Fruit Union Suisse در برابر لوگوی فعلی شرکت Apple

با نگاهی به تصویر فوق می‌توان به سادگی متوجه شد که لوگوی SFA در واقع یک طرح سیب قرمز به عنوان میوه استراتژیک این شرکت است که یک نشان صلیب سفید (مانند صلیب سفید واقع در مرکز پرچم کشور سوئیس) در آن قرار گرفته است. از سوی دیگر سال‌هاست اپل از لوگوی فوق (با اندکی تغییرات رنگ و سایه) استفاده می‌کند. اما آیا لوگوی دو شرکت با یکدیگر تداخل و تعارضی دارند؟

بنابر اعلام اتحادیه میوه سوئیس یا همان SFA ، اپل چندین دادخواست ثبت علامت تجاری در سوئیس برای تصاویر مختلف مربوط به سیب، مانند سیب گاز زده، یک سیب کامل و یک سیب با برگ را موسسه فدرال مالکیت فکری سوئیس ارائه داده است. SFA استدلال می‌کند که این تصاویر عمومی و توصیفی هستند و نباید از طرف اپل حقوق انحصاری دریافت کنند. مارکوس ریتر، رئیس SFA در مصاحبه‌ای با AppleInsider پیرامون دعوای تجاری جدید می‌گوید:

اپل می‌خواهد تمام تصاویر میوه سیب را در اختیار داشته و کنترل کند!

از سوی دیگر اپل نیز معتقد است که درخواست‌های مالکیت حقوقی و معنوی علائم تجاری شرکت برای محافظت از هویت و شهرت برندش قانونی و ضروری است. اپل می‌گوید که قصد دخالت در صنعت میوه را ندارد و علامت‌های تجاری آن فقط برای پوشش محصولات و خدمات خود است. یکی از سخنگویان اپل در مصاحبه‌ای با Wired پیرامون این موضوع اشاره نموده که این شرکت برای چندین دهه با سایر مشاغل مرتبط با اپل مانند Apple Records و Apple Corps همزیستی مسالمت آمیز داشته و مشکلی از این بابت با برندهای دیگر به وجود نیامده است.

نتیجه این دعوای تجاری چه خواهد شد؟

این اختلاف همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که چگونه حل و فصل خواهد شد. برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که اپل و SFA می‌توانند به یک مصالحه یا توافقنامه استفاده از لوگو دست یابند، که در آن توافق می‌کنند از تصاویر سیب مختلف استفاده یا عناصر متمایز را به لوگوی خود اضافه کنند.

شکایت اپل از یک شرکت سوئیسی به خاطر لوگوی سیب

احتمال دیگر که در آن شرکت اپل با یک چالش قانونی از سوی دولت سوئیس که به نوعی مالک حق استفاده از لوگوی مزبور است، نیز روبرو شود، مطرح شده است. در این صورت دولت سوئیس این اختیار را دارد که علائم تجاری مغایر با منافع عمومی یا اخلاقیات را رد یا لغو کند. فلوریان مولر، تحلیلگر پتنت و وبلاگ نویسی که این پرونده را دنبال می کند، می‌گوید:

موسسه فدرال مالکیت فکری سوئیس باید تصمیم بگیرد که آیا علائم تجاری اپل معتبر هستند یا خیر. در هر صورت این پرونده چالش‌ها و پیچیدگی‌های قانون علامت تجاری را در دنیای جهانی شده نشان می‌دهد.

راستش را بخواهید حق مالکیت استفاده از تصویر سیب شاید بهتر بود برای اولین بار توسط آدم ابوالبشر در اشتراک با حوا ثبت می‌شد تا این روزها شاهد چنین دعواهایی نباشیم!

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ شکایت اپل از یک شرکت سوئیسی توزیع سیب به خاطر لوگوی سیب چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر