;
coinex

برنامه معاونت علمی رئیس جمهور برای ایجاد 10 یونیکورن تا سه سال آتی

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از برنامه‌های خود برای ایجاد 10 یونیکورن تا 3 سال آینده خبر داد. ظاهراً دهقانی برنامه‌هایی برای تحقق این مهم درنظر گرفته است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برنامه‌های خود برای ایجاد 10 یونیکورن تا سه سال آینده را تشریح کرد و گفت که برای این مهم سه برنامه در دستور کار خود قرار داده است تا مجموعه‌های مختلف را به کار کنسرسیومی تشویق کند. وی عنوان کرد که تا 3 سال آینده حداقل 10 یونیکورن خواهیم داشت که برای دستیابی به این هدف باید سه پیش‌نیاز مهم فراهم شود.

بیشتر بخوانید: تعلیق مجوز فعالیت علی بابا در نتیجه گرانفروشی [بروزرسانی: علی بابا رفع تعلیق شد!]

ایجاد 10 یونیکورن تا 3 سال آتی در دستور کار معاون علمی رئیس‌جمهور قرار گرفت

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بار دیگر وعده دست‌یابی به 10 یونیکورن تا سه سال آینده را تکرار کرد. دهقانی مدعی شد در راستای تحقق این هدف، سه برنامه را در دستور کار خود قرار داده‌اند که مجموعه‌ها را تشویق به کار کنسرسیومی می‌کند و به اعتقاد وی، این نقطه شروع یونیکورن‌شدن است.

ایجاد 10 یونیکورن تا 3 سال آتی در دستور کار معاون علمی رئیس‌جمهور قرار گرفت

«روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» در گفت‌وگو با مهر، به برنامه معاونت علمی برای ایجاد 10 ابرشرکت یا یونیکورن طی سه سال آینده اشاره کرد و گفت:

«برای ایجاد ابرشرکت، سه بستر نیاز داریم که عبارتند از: حمایت‌های بزرگ تحت عنوان پروژه‌های پیشران، پروژه‌های دستگاه‌ها و صنایع بزرگ و نیز حمایت از خط صادراتی ویژه. این سه برنامه به‌عنوان بزرگ‌ترین ابزارهایی است که ما خط‌گذاری می‌کنیم‌. این ابزارها به‌صورت خودکار مجموعه‌ها را تشویق می‌کند که کنار هم قرار بگیرند و کنسرسیومی کار کنند و این اتفاق نقطه شروع ابرشرکت‌شدن است.»

او تأکید دارد این شرکت‌ها باید غول فناوری کشور شوند تا سایر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را به حرکت درآورند.

دهقانی با بیان اینکه سه برنامه یادشده در دستور کار معاونت علمی قرار دارد، درباره آن‌ها بیشتر توضیح داد: «نخستین برنامه، ایجاد و پیگیری پروژه‌های پیشران است. ما در معاونت علمی تا به الان 26 ابرپروژه تعریف کرده‌ایم که انجام‌دادن این پروژه‌ها عموماً بر پایه قرارگرفتن چند شرکت کنار یکدیگر است؛ چون ابرشرکت وقتی ایجاد می‌شود که چند شرکت کوچک کنار هم قرار بگیرند.»

ایجاد 10 یونیکورن تا 3 سال آتی در دستور کار معاون علمی رئیس‌حمهور قرار گرفت

به گفته وی، در بستر قانون جهش تولید و شعار سال گذشته، یک‌سری موافقت‌نامه با دستگاه‌های بزرگ کشور مثل نفت، کشاورزی و پتروشیمی منعقد شد تا منابعشان را در راستای حل مسائلشان به میان بیاورند:

«مثلاً با وزارت نفت توافق‌نامه‌ای برای 15 قلم تجهیزات انجام شد. این‌ها پروژه‌های بزرگی هستند که برای عملیاتی‌شدن لزوماً باید مجموعه‌ها کنار هم قرار بگیرند.»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به برنامه سوم این معاونت گفت: «در مناسبات خارجی با توجه به شرایط کشور، به‌دنبال این هستیم که شرکت‌هایی مشترک با شرکای خارجی ایجاد کنیم که هویت مشارکت‌کننده در آن شرکت‌ها، هویت کنسرسیومی باشد. مثلاً برای اینکه در بازار فلان کشور مشارکت کنیم، شرکت‌های ما کنسرسیوم شوند و در بازارهای خارجی سهم داشته باشند.»

لازم به ذکر است هنگامی که دارایی خالص یک شرکت خصوصی، با توجه به درآمدها و سرمایه‌های جذب‌شده، به مرز یک میلیارد دلار می‌رسد، اصطلاحاً شرکت «تک‌شاخ یا یونیکورن» نامیده می‌شود.

«محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم نیز در ابتدای آغاز فعالیت خود ابراز امیدواری کرده بود که تا پایان کار دولت پنج استارتاپ یونیکورن و مطرح در سطح کشور داشته باشیم؛ وعده‌ای که البته محقق نشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ ایجاد 10 یونیکورن تا سه سال آتی توسط معاون علمی رئیس جمهور چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر