;
coinex

مشکلات امنیتی مانع از توسعه صنعت کتب الکترونیکی در ایران است!

مدیر انتشارات فرهنگ فردا و عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران علوم پزشکی دانشگاهی مهم‌ترین مانع توسعه صنعت کتب الکترونیکی در ایران را کمبود امنیت دانست.

مدیر مسئول انتشارات فرهنگ فردا، ضمن اشاره به تأثیر گرانی کتاب در کاهش شمار خریداران عنوان کرد: «از سپتامبر 2022 تا اوایل 2023 قیمت خرید کاغذ و کاغذ چاپ 5 تا 15 درصد در دنیا کاهش داشته است که علت آن کاهش مصرف کاغذ است. قیمت کتاب‌های درسی دانشگاهی در آمریکا در فاصله 2020 تا 2023 تنها 7 درصد افزایش یافته است. در انگلستان در فاصله 2002 تا 2022 تنها 12 درصد افزایش داشته است. چرا که مصرف کاغذ کاهش یافته و کتاب‌ها به سمت الکترونیکی شدن پیش رفته‌اند. ما نیز می‌توانیم این کتاب‌ها را ایجاد کنیم، اما به دلیل نبود امنیت به سرعت در سایت‌ها پخش می‌شود. در کشور ما یکی از دلایل اصلی کاهش تیراژ، کپی غیرقانونی کتاب‌ها در کانال‌ها و سایتهاست.»

وی با اشاره به اینکه کاغذ تنها عامل گرانی 84 درصدی کتاب نیست، گفت: «در تمام دنیا قیمت گذاری کتاب براساس محتویات کتاب صورت می‌گیرد. متاسفانه در کشور ما قیمتگذاری کتاب اینگونه نیست و سابقه طولانی دارد؛ لذا کتاب هنوز یکی از ارزانترین کالا‌ها در کشور است چرا که با مواد مصرفی آن را می‌سنجند.»

بیشتر بخوانید: این کتاب داستان هوشمند هربار یک داستان جدید ارائه می‌کند!

مانع توسعه صنعت کتب الکترونیکی در ایران

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، «کامران احمدی»، مدیر مسئول انتشارات فرهنگ فردا و عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران علوم پزشکی دانشگاهی در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفتگو ضمن اشاره به عدم وجود امنیت در زمینه توسعه صنعت کتب الکترونیکی در ایران بیان داشت: «کتاب گرانتر شده، اما نسبت به سایر کالا‌ها و خدمات کمترین افزایش قیمت را داشته چرا که مخاطبی ندارد.»

توسعه صنعت کتب الکترونیکی در ایران

احمدی طی این مصاحبه ضمن بیان اینکه هر چه از آثار فاخر پزشکی دور باشیم سلامت مردم به خطر خواهد افتاد، اظهار کرد: «با گسترش سرقت‌های علمی و شبکه‌های اجتماعی نباید انتظار داشته باشیم که ناشران بتوانند کتاب‌ها و خدمات بهتری ارائه دهند. تمام دنیا در حوزه کتاب‌های پزشکی به سمت کتاب‌های الکترونیکی رفته‌اند. در حال حاضر در آمریکا هزینه کتاب، نرم افزار، نوشت افزار و تکنولوژی‌های آموزشی یک دانشجو هزار و 226 دلار است که 340 تا 400 دلار آن تنها برای کتاب‌های کاغذی و 886 دلار صرف نوشت افزار و خدمات الکترونیک می‌شود. در حالیکه در کشور ما این هزینه‌ها نیست. این هزینه باید توسط ناشران ایجاد شود، اما هیچ ناشری جرئت ورود به حوزه کتاب الکترونیک ندارد.»

همچنین وی با تاکید بر قیمت‌گذاری روی محتوای کتاب به جای خود کتاب خاطرنشان کرد: این موارد حلقه‌های مفقوده‌ای است و حاکی از نا آشنایی متولیان حوزه کتاب با این حوزه است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص مشکلات امنیتی توسعه صنعت کتب الکترونیکی در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر