;
coinex

استاندارد ارتباط نوری لای فای (Li-Fi) معرفی شد؛ 100 برابر سریعتر از وای‌فای!

استاندارد ارتباط نوری لای فای با سرعتی 100 برابر سریع‌تر از وای‌فای معرفی شد. این استاندارد جدید می‌تواند به سرعت فضایی ۲۲۴ گیگابیت در ثانیه برسد.

استاندارد ارتباط نوری لای فای (Li-Fi) به‌طور رسمی توسط مؤسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) معرفی شد. به گفته محققان، استاندارد مذکور می‌تواند تا 100 برابر از وای‌فای سریع‌تر باشد و به عدد اعجاب‌انگیز ۲۲۴ گیگابیت در ثانیه برساند. لازم به ذکر است که این نوع قابلیت ارتباطی جدید حتی از تکنولوژی 5G هم سریع‌تر بوده و سطح امنیتی فراتری را نیز ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات: پیگیر فعالیت قانونی استارلینک در ایران هستیم!

استاندارد ارتباط نوری لای فای (Li-Fi) معرفی شد

شرکت‌های مختلف دنیای فناوری ارتباطات نوری از جمله pureLiFi، Fraunhofer HHI و گروه کاری Light Communications 802.11bb، تا به امروز گزارش‌های زیادی در رابطه با مزایای استفاده از فناوری ارتباطی Li-FI (جابجایی داده‌ها با استفاده از نور مرئی) منتشر کرده و قابلیت‌های آن را برجسته کرده‌اند.

استاندارد ارتباط نوری لای فای (Li-Fi) معرفی شد

به گفته محققان، فناوری Li-Fi در مقایسه با وای‌فای و 5G می‌تواند ارتباطات بی‌سیم سریع‌تر و قابل اعتمادتری را در کنار سطح امنیت بسیار بالا ارائه دهد. در حال حاضر فناوری لای فای می‌تواند تا سرعت ۲۲۴ گیگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربر قرار دهد.

شایان ذکر است که فناوری Li-Fi از مدت‌ها قبل توسط شرکت‌های مختلف تحت بررسی، توسعه و حتی استفاده قرار داشته، با این حال هرگز یک استاندارد جامع و کامل برای این فناوری نوظهور وجود نداشت.

به گزارش Runwaygirlnetwork، حالا که استاندارد ارتباطی IEEE 802.11bb Li-Fi منتشر شده است، فناوری Li-Fi یک چهارچوب تعریفی مشخص پیدا کرده انتظار می‌رود که در آینده نزدیک شاهد استفاده از آن در کنار استانداردهای قدیمی‌تر مانند وای‌فای شویم.

استاندارد ارتباط نوری لای فای (Li-Fi) معرفی شد

البته مانند هر فناوری جدیدی، Li-Fi قرار نیست به عنوان یک جایگزین مستقیم برای وای‌فای و 5G یا حتی شبکه‌های سیمی کار خود را آغاز کند. به یاد داشته باشید که امواج رادیویی همچنان در زمینه انتقال داده از طریق اتمسفر و در فواصل بسیار دور حرف اول را می‌زنند. در عوض، توسعه فناوری لای فای باید با تمرکز بر روی کاربردهای خاص خودش ادامه یابد.

به گفته محققان، علاوه بر سرعت خیره‌کننده ۲۲۴ گیگابیت در ثانیه، با جلوگیری از نفوذ نور در دیوارها، فناوری لای فای می‌تواند مسائل و نگرانی‌های مربوط به پارازیت و استراق سمع را کنار زده و هم‌زمان با افزایش امنیت، امکان ناوبری با دقت میلی‌متری در فضای داخلی را ارائه کند.

تکنولوژی Li-Fi چیست؟

فناوری Wi-Fi و Li-Fi تقریباً شبیه هم هستند چراکه هر دو داده‌ها را به‌صورت الکترومغناطیسی انتقال می‌دهند. بااین‌حال Wi-Fi از امواج رادیویی استفاده می‌کند درحالی‌که Li-Fi با امواج نور مرئی کار می‌کند.

اصطلاح Li-Fi مخفف Light Fidelity است که به گفته برخی افراد، نسل بعدی اینترنت و فناوری‌های ارتباطی محسوب می‌شود.

فناوری لای فای می‌تواند نورهای قابل مشاهده (VLC) اطراف ما را به یک وسیله ارتباطی تبدیل کند. به عبارت ساده‌تر، این فناوری لامپ روشنایی اتاق شما را به یک روتر تبدیل می‌کند.

در فناوری لای فای از لامپ‌های LED معمولی برای انتقال داده‌ها استفاده شده و می‌تواند تا حداکثر سرعت 224 گیگابیت در ثانیه را در اختیار کاربر قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره استاندارد ارتباط نوری لای فای چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر