coinex
راهنمای خرید تکراتو

ساخت نوع جدیدی از چوب با اصلاح ژنتیکی درختان ؛ پایدارتر و سالم‌تر!

دانشمندان  به ساخت نوع جدیدی از چوب با اصلاح ژنتیکی درختان روی آورده‌اند که پایدارتر و سالم‌تر است و آلودگی‌های ایجادشده از تولید کاغذ را نیز کاهش می‌دهد.

براساس مطالعه‌ای از سال گذشته توسط «دانشگاه ایالتی اوهایو» انجام شده بود، درختان امروزی به‌لطف دی‌اکسید‌کربن 30 درصد بزرگ‌تر هستند. بااین‌حال، تولید الیاف چوب برای کاغذ، بسته‌بندی، نساجی و سایر محصولات الیافی، بازدهی و بهره‌وری کمتری داشته است. به همین دلیل اکنون دانشمندان به فناوری ویرایش ژن کریسپر (CRISPR) روی آورده‌اند تا چوبی را طراحی کنند که لیگنین (نوعی پلیمر) مناسب‌تری برای تولید الیاف دارد.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی ناپدیدشدن زیردریایی تایتان در کارتون سیمپسون‌ها! [+فیلم]

ساخت نوع جدیدی از چوب با اصلاح ژنتیکی درختان

دانشمندان در بیانیه مطبوعاتی مربوط به این پیشرفت جدید درباره لیگنین توضیح دادند: «امکان جداسازی الیاف از چوب تا حد زیادی توسط لیگنین مشخص می‌شود که یک بیوپلیمر مقاوم در برابر تخریب شیمیایی و آنزیمی است. دانشمندان بیش از پنج دهه در تحقیقات خود روی اجزای بیوسنتز لیگنین تمرکز کرده‌اند.»

در این تحقیق جدید، «دنیل سولیس» و همکارانش با استفاده از رویکرد خود، ترکیب اصلاح‌شده‌ای از چوب درخت صنوبر تولید کردند که در آن فناوری ویرایش ژن کریسپر نسبت کربوهیدرات به لیگنین چوب را تا 228 درصد افزایش داد. این امر شرایط را برای تولید الیاف کارآمدتر فراهم می‌کند. علاوه‌براین، درختانی که دارای لیگنین کمتری هستند، می‌توانند آلودگی‌های ایجادشده توسط صنعت تولید کاغذ را کمتر کنند.

ساخت نوع جدیدی از چوب با اصلاح ژنتیکی درختان

محققان در مقاله خود توضیح می‌دهند:

«چوب اصلاح‌شده نقاط ضعف تولید الیاف را کاهش می‌دهد و می‌تواند بهره‌وری بی‌سابقه، فرصت‌های زیست‌اقتصادی و مزایای زیست‌محیطی را به‌همراه داشته باشد.»

این اولین‌باری نیست که دانشمندان روی ژن درختان آزمایش می‌کنند. در آوریل 2022 هم محققان با دستکاری DNA موفق شدند نوع جدیدی از درخت تولید کنند که کربن اتمسفر را به‌طور مؤثرتری جذب می‌کند و می‌تواند برای مدت بسیار طولانی آن را حفظ کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ساخت نوع جدیدی از چوب با اصلاح ژنتیکی درختان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر