coinex
راهنمای خرید تکراتو

مبلغ دقیق کارمزد کارت به کارت در مبالغ و با روش‌های مختلف مشخص شد [+جدول]

در این نوشته مبلغ دقیق کارمزد کارت به کارت در مبالغ و روش‌های مختلف را آموزش داده‌ایم. برای اطلاع از این موضوع، سری به ادامه نوشتار بزنید.
پیش‌تر در خبری به صمع و نظر شما رساندیم که احسان حاندوزی وزیر اقتصاد، خبر از اجرای طرح کارمزد عملیات کارت به کارت داد و عنوان کرد که این امر موجب افزایش درآمد بانکها خواهد شد. اما اطلاعاتی از مبلغ دقیق کازمزد کارت به کارت و چگونگی برداشت آن در روش‌های مختلف وجود نداشت.

حال ما نیز در این مقاله قصد داریم تمامی جزئیات آن را به شما آموزش دهیم. لازم به ذکر است که در حالت کلی، 4 روش برای انتقال وجه در کشور وجود دارد که در ادامه مطلب به تفکیک با همه آنها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: کارمزد کارت به کارت بازهم افزایش می‌یابد!

کارمزد کارت به کارت در روش‌های مختلف مشخص شده است

روش‌های مختلفی برای انتقال وجه وجود دارد. یکی از این روش‌ها، انتقال وجه در شبکه شتاب یا کارت به کارت است که ساده‌ترین، سریع‌ترین و امن‌ترین روش انتقال پول است. این روش یکی از پرکاربردترین روش‌های انتقال وجه است. هرچند از نظر سقف مبلغ تراکنش محدودیت دارد و بانک‌ها هم در این روش کارمزد دریافت می‌کنند.

نرخ تراکنش‌های بانکی، کارمزد خدمات مختلفی مثل صدور کارت، اعلام باقیمانده موجودی، انتقال وجه، پیامک و گردش حساب در سال‌های گذشته چند بار تغییر کرده‌اند. بعضی از آن‌ها از حالت رایگان خارج شده و شامل کارمزد شده‌اند.

بانک مرکزی اردیبهشت امسال در بخشنامه‌ای به نام اصلاح نظام کارمزد، نرخ جدید کارمزد خدمات الکترونیکی مثل صدور کارت، اعلام مانده کارت، انتقال وجه پایا و ساتنا، انتقال وجه شتابی یا همان کارت به کارت و دیگر خدمات الکترونیکی را برای مبالغ مختلف اعلام کرده است. علاوه بر این‌ها امسال تراکنش خرید هم شامل کارمزد می‌شود. در این جدول می‌توانید نرخ خدمات مرتبط با انتقال وجه را به طور جداگانه ببینید.

کارمزد کارت به کارت در روش‌های مختلف مشخص شده است
کارمزد کارت به کارت در روش‌های مختلف مشخص شده است

همان‌طور که می‌بینید در نظام کارمزد جدید برای بعضی از خدماتی که تا به حال به صورت رایگان انجام می‌شدند کارمزد در نظر گرفته شده است. به طور کلی نرخ خدمات بانکداری الکترونیک در شبکه بانکی نسبت به سال ۱۳۹۹ با ۲۰ درصد افزایش همراه بوده است.

مثلا انتقال وجه پایا چه در پرداخت شخصی و چه در پرداخت گروهی کارمزد نداشت. اما در این ابلاغیه جدید برای هر انتقال بین بانکی پایا بین ۲۴۰۰ تا ۳ هزار تومان کارمزد در نظر گرفته شده است. انتقال ساتنا هم از امسال مشمول کارمزد است و تا سقف ۲۸ هزار تومان برای مشتریان هزینه دارد.

برای مبالغ بالاتر از ۱۵۰ میلیون تومان در انتقال سامانه ساتنا ۳۰ هزار تومان کارمزد در نظر گرفته شده است. سقف روزانه پرداخت‌های غیرحضوری در این روش ۱۰۰ میلیون تومان و از شعبه بدون مدارک مانند سند معاملاتی ۲۰۰ میلیون تومان و با ارائه‌ی مدارک، بالای ۲۰۰ میلیون تومان هم امکان‌پذیر است.

علاوه بر این‌ها تراکنش‌های خرید هم کارمزد دارند. هر تراکنش زیر ۶۰۰ هزار تومان ۱۲۰ تومان و بالاتر از ۶۰۰ هزار تومان تا سقف ۴ هزار تومان کارمزد برای پذیرنده به دنبال دارد. البته در تراکنش‌های خرید پایانه‌های اینترنتی یا فروش حضوری با دستگاه پوز، کارمزد را مشتری نمی‌پردازد بلکه دارنده دستگاه پوز مبلغ کارمزد را پرداخت می‌کند.

همچنین مبلغ کف کارمزد انتقال وجه شتاب یا کارت به کارت هم ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است و کارمزد مبالغ بالاتر به صورت پلکانی اضافه می‌شود. هزینه سال گذشته کارت به کارت برای مبالغ تا یک میلیون تومان ۶۰۰ تومان، تا ۲ میلیون تومان، ۸۴۰ تومان و تا ۳ میلیون تومان ۱۰۸۰ تومان بود. امسال این هزینه برای مبالغ تا یک میلیون تومان ۷۲۰ تومان است و به ازای هر یک میلیون تومان مازاد مبلغ ۲۸۰ تومان اضافه می‌شود. به این ترتیب برای کارت به کارت تا ۲ میلیون تومان ۱۰۰۰ تومان و تا ۳ میلیون تومان ۱۲۸۰ تومان کارمزد در نظر گرفته شده است.

کارمزد کارت به کارت بین دو بانک صادرکننده کارت و بانک پذیرنده تقسیم می‌شود و علاوه بر اینکه مبلغ ثابتی برای آن درنظر گرفته شده است، مبلغ کارت به کارت هم بر کارمزد آن تأثیر دارد و درصدی از مبلغ کارت به کارت به مبلغ ثابت اضافه می‌شود.

بانک مرکزی در تیرماه ۱۴۰۲ اطلاعیه‌ای منتشر کرده که بر اساس آن جزئیات اجرای طرح افزایش کارمزد کارت به کارت را اعلام کرده است. در این جدول می‌توانید محاسبه کارمزد کارت به کارت را برای مبالغ مختلف مشاهده کنید. این نرخ‌ها در همه بانک‌ها یکسان است و تفاوتی بین بانک خصوصی و دولتی در این کارمزدها وجود ندارد.

کارمزد کارت به کارت در روش‌های مختلف مشخص شده است
کارمزد کارت به کارت در روش‌های مختلف مشخص شده است

این جدول به شما کمک می‌کند که هنگام انتقال وجه از طریق کارت به کارت برای مبالغ مختلف از میزان دقیق کارمزد هر عملیات مطلع باشید.

در ابلاغیه بانک مرکزی آمده است که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری می‌توانند برای همه مشتریان خود حداکثر تا ۳۰ درصد، برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد تا ۱۰۰ درصد و برای شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۴۰ درصد مبالغ جدول ابلاغی تخفیف دهند و نرخ‌های پایین‌تری را اعمال کنند.

دریافت پول نقد از عابربانک‌ها همچنان کارمزد ندارد و چه عابربانک هم‌نام کارت باشد چه نباشد مبلغی تحت عنوان کارمزد از مشتری کسر نمی‌شود. اما دریافت پول با کارت یک بانک از شعبه بانک دیگری به صورت حضوری تا سقف ۱۵ میلیون تومان با پرداخت کارمزد امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص مبلغ دقیق کارمزد کارت به کارت در مبالغ و با روش‌های مختلف چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: زومیت

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر