;
coinex

زمان‌بندی‌های فوق‌العاده دقیق یا اختلال در ماتریکس و واقعیت؟ [+فیلم]

گاهی دیده‌اید که بعضی از چیزها با عقل جور در نمی‌آیند و یا آن‌قدر غیرممکن به‌نظر می‌رسند که تو گویی اختلال در ماتریکس باشند؟ در این مطلب قرار است چند و چون آن را پیرامون یک ویدئو بررسی کنیم.

اختلال در ماتریکس یا A Glitch in the Matrix یک زمانی بحث روز بود. اما دنیا در این ۲۰ سال تغییرات زیادی کرده، ولی اخیراً با ضرب گرفتن مارک زاکربرگ برای خلق دنیای متاورس و سرمایه‌گذاری هنگفت سیلیکون ولی روی آن، نظرها دوباره این مفهوم جلب شد. هرچند که متاورس کنونی حتی به آن‌چیزی که در مجموعه فیلم‌های ماتریکس مطرح می‌شود نزدیک هم نیست ولی می‌تواند پیش‌درآمد فناوری‌ای باشد که واقعیت را شبیه‌سازی می‌کند. که می‌داند؟

بیشتر بخوانید: به زودی پخش زنده از فضا ؛ پلتفرم استریم ناسا راه اندازی می شود

گلیچ در ماتریکس یا تزریق واقعیت جعلی به واقعیت حقیقی!

سال 1999 که نخستین نسخه‌ از سری ماتریکس – ساخته خواهران واچوفسکی به بازار آمد، بحث‌های پیرامون زندگی ما در یک ماتریکس هم بین مردم اپیدمی شد. یک اپیدمی که حتی محافل دانشگاهی را هم درگیر خودش کرد، نه به آن مفهوم مبتذلش، بلکه دانشمندان علوم اجتماعی و فیزیکدان‌ها، خیال‌پردازی‌های مردم را فرموله کردند و گفتند که شاید امکانش باشد که ما در یک ماتریکس یا دنیای شبیه‌سازی شده زندگی کنیم یا نکنیم!

مثلاً به گزارش ساینس دیلی، نتیجه تحقیقات پژوهشگران دانشگاه آکسفورد درباره شبیه‌سازی نتایج جالبی داشت: « فیزیک کوانتومی شبیه‌سازی را غیرمحتمل می‌داند، چرا که الکترون‌ها و اتم‌ها دوایر کوچکی نیستند که قابل پیش بینی باشند و در طول فضا بچرخند. رینگل و کووریژین نشان دادند که ما در یک نسخۀ بیگانه مافوق بُعدی از ویندوز ۱۱ قرار نداریم و این یک سامانه کامپیوتری نیست که به آسانی قابل تصور باشد. در واقع امر، لابد در یک واقعیت گیر افتاده‌ایم و باید شروع کنیم بهترین استفاده را از آن ببریم!»

در همان گزارش، نظر نیک بستروم (Nick Bostrom)، فیلسوف دانشگاه آکسفورد در تقابل با این نتیجه‌گیری فیزیکدان‌ها قرار می‌گیرد، بر اساس نظر او، در آینده با پیشرفت فناورانه احتمالاً ما بتوانیم شبیه‌سازی دقیقی انجام دهیم. چنان‌که از نظر او، دنیای ما احتمالاً حاصل شبیه‌سازی یک تمدن پیشرفته است.

شواهد ادعایی اختلال در ماتریکس توسط خارجی‌ها

ویدئو و تصاویر زیادی به عنوان نمونه‌ای از اختلال در ماتریکس در فضای مجازی منتشر شده است. بگذارید در وهله اول ویدئو را بررسی کنیم:

شخصاً، این تصاویر و ویدئوها را تکنیک‌های تدوینی می‌دانم، یا اگر بخواهم خیلی مته به خشخاش بگذارم، تصادف و یا زمان‌بندی فوق‌العاده؛ چون اختلال در واقعیت، شکل دیگری دارد، مثلاً به فرض یکی از قوانین فیزیک نقض شود یا چند نفر همزمان حوادثی برای‌شان پیش بیاید که غیر عادی باشد.

 مثلاً تا به حال دیده‌اید که برای بعضی‌ها یک‌سری چیزها تعریف نشده است، یک‌ موضوعی را به‌شان می‌گویی ولی متوجه‌اش نمی‌شوند، نه این‌که هوش بالایی بخواهد، نه! بی‌اعتنا به حرف‌های شاید روزمره‌ای می‌شوند که می‌زنی و بعد انگار که سیستم‌عامل‌شان ریستارت شود، بعد از مکثی، حرف خودشان را درست از همان‌جایی که بود پیش می‌گیرند. این برای من ترسناک‌تر است. انگار که واقعیت یک چرخه بسته باشد که کدش را یک یارویی در ناکجاآباد نوشته است! اما ویدئوهایی از این دست، بیشتر از آن‌که اختلال در واقعیت باشند، سرگرمی‌اند که شاید وادارمان بکنند که بگوییم، اوه! چه چیز عجیبی!

بیشتر بخوانید: پیدا شدن اجساد موجودات فضایی و واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی

نگاهی نزدیک‌تر به شواهد گلیچ در ماتریکس

تصاویری هم وجود دارند که انگار یک یا چند شخصیت را کپی کرده‌ و عین‌هو اجل معلق انداخته‌اند کنارهم، یعنی خُب مثل هم لباس پوشیده‌اند و یا حتی مثل هم پوز گرفته‌اند. اگر نگوییم که تمام‌شان حاصل نرم‌افزارهای ویرایش عکس هستند و راه تخیل را نبندیم، این ماجرا شاید جالب توجّه باشد. در ادامه تصاویر را می‌توانید ببینید.

 

جمع‌بندی

اختلال در ماتریکس یا نشت واقعیت جعلی در واقعیت حقیقی شاید هیچ‌جوره با عقل و منطق جور در نیاید، اما دری را باز می‌گذارد که درباره واقعیت بازاندیشی کنیم. این‌که جلوِ ایده‌های جدید و تخیل‌مان را بگیریم، واقعیت حتّی حقیقی را هم شبیه انباشت لجنی می‌کند که جلو پیشرفت را خواهد گرفت. در نظرم، تنها چیزی که مهم است، داشتن دید انتقادی است حتی نسبت به حقایق علمی‌ای که در ژورنال‌های معتبر و استخوان خرد کرده منتشر می‌شود. چه در شبیه‌سازی زندگی کنیم و چه نه، باید ببینیم چه چیزی کار می‌کند!

سوالات متداول

آیا ما در مارتریکس زندگی می‌کنیم؟

طبق گفته فیزیکدان‌ها بعید است که ما در دنیای شبیه‌سازی شده زندگی کنیم. و اختلال در ماتریکس صرفاً خلاقیت داستانی انسان‌هاست.

گلیچ در ماتریکس چیست؟

این اصطلاح از فیلم ماتریکس درآمده و اشاره دارد به اختلالات شبیه‌سازی ماتریکس که واقعیت در آن شکننده می‌شود و ایرادات پردازشی پیش می‌آید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ اختلال در ماتریکس چیست؟ آیا تا به حال مرز بین واقعیت و شبیه‌سازی از میان رفته است؟ لطفاً تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها برای تکراتو بنویسید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    برای من همزمانی اتفاقات پیش اومده . به موضوعی فکرکردم و دررادیو و تلویزیون یا درمحیط مشابه اون رو دیدم .تکرار این همزمانی ها کمی عجیب بوده

    پاسخ

    برای من پیش اومده هرروز یه موضوعی تکرار بشه، انقد که از تاخیر در تکرار شدنش در اون روز تعجب هم کرده باشم..

    پاسخ