coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

خبری از واردات میلیونی خودرو نشد؛ سازمان استاندارد همه را سرکار گذاشته است!

باوجود اعلام رئیس سازمان ملی استاندارد مبنی‌بر کمک جهت تحقق برنامه واردات میلیونی خودرو هنوز چنین امری تحقق نیافته و چالش‌های رفع نشده‌اند.

به گزارش تکراتو و به نقل از آخرین خودرو، ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه اواخر سال 1401 در راستای تحقق وعده واردات میلیونی خودرو کلید خورد و طبق برنامه باید تا فروردین 1402 نخستین سری خودروهای وارداتی با چانگان CS35 پلاس به دست متقاضیان می‌رسید.

بااین‌حال در این میان فعلاً باتوجه به عدم رفع چالش‌های گمرکی، از عرضه محصولات وارداتی ممانعت به عمل آمده است. از طرفی بعد از وعده آغاز شماره‌گذاری این خودروها تا پایان خرداد ماه، در همین زمان حتی مصوبه‌ای به سازمان استاندارد ابلاغ شد تا جهت تسریع در فرایند اخذ مجوزهای استانداردی خودروهای وارداتی همکاری کند.

بااین‌حال با گذشت هفته‌ها همچنان هیچگونه شواهدی دال بر اینکه خودروهای وارداتی چینی، کره‌ای، ژاپنی و اروپایی موفق به اخذ مجوز نهایی استاندارد شده‌اند، وجود ندارد.

از طرفی باتوجه به اینکه دولت در حوزه تامین ارز و برخی فرایندهای گمرکی مساعدت لازم را به عمل آورده است، اما هنوز سازمان استاندارد فرآیندی کند و فرسایشی را مدنظر خود قرار داده و عملکرد این نهاد به صورتی است که در آینده نزدیک هم حتی وعده واردات میلیونی خودرو دور از انتظار به نظر می‌رسد!

بیشتر بخوانید: شرایط واردات خودرو کارکرده به طور کامل اعلام شد [+جزئیات تعرفه و قوانین]

عدم تحقق وعده واردات میلیونی خودرو

طی اظهاراتی که تعدادی از شرکت‌های واردکننده در این رابطه داشته‌اند همچنان سازمان استاندارد روندی کندی را در پیش گرفته و گاهی پاسخگویی یک نامه دو هفته طول می‌کشد. همچنین با وجود اینکه براساس مصوبه باید استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس تا پایان سال 1402 برای خودروهای وارداتی مورد پذیرش باشد، بااین‌حال فعلاً سازمان استاندارد گواهی را مطابق با مصوبه‌های جدید صادر نکرده و همچنان همچون شرایط پیش از تحریم با شرکت‌های واردکننده رفتار می‌کند.

براساس اعلام دو شرکت واردکننده با وجود روند کند و زمان بر سازمان استاندارد، در بهترین شرایط خودروهای وارداتی در اواسط پاییز روانه بازار ایران خواهند شد و هم‌اکنون تعدادی از شرکت‌های واردکننده خودروهای صفر کیلومتر نیز محموله‌های خود که در مسیر ایران بوده‌اند را با توقف روبرو ساخته‌اند.

واردات میلیونی خودرو

یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه واردات میلیونی خودرو به عدم همکاری سازمان استاندارد با شرکت‌های واردکننده خودرو، بحث انتقال ارز و ضمانت‌نامه‌های مربوط به آن برمی‌گردد. طبق اطلاعات به دست آمده، طبق برنامه شرکت‌ها طی زمان مشخصی باید خودروهای وارداتی را ترخیص کنند و به همین جهت ارز به‌منظور اجرای این موضوع تامین شده است.

بااین‌حال عدم همکاری سازمان استاندارد منجر به عدم امکان ترخیص خودروها شده است و عملاً تامین ارز دوباره برای محموله‌های بعدی رقم نخواهد خورد. این امر نه تنها باعث افزایش هزینه‌های سربار برای شرکت‌ها می‌شود (که در نهایت این هزینه باید از جیب مشتری تأمین شود) بلکه منجر به منع امکان سفارش‌گذاری‌های جدید شده و دیگر شرکت‌های واردکننده قادر نخواهند بود طبق تعهد به طرف خارجی، سفارش‌گذاری خودروها و پرداخت وجه را صورت دهند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص عدم تحقق وعده واردات میلیونی خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر