coinex
راهنمای خرید تکراتو

کاهش سرعت مجاز در جاده عباس آباد میامی برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی

به‌منظور حفاظت از جان یوزپلنگ ایرانی، کاهش سرعت مجاز در جاده عباس آباد میامی به‌عنوان بخشی از مسیر حادثه‌خیز تهران به مشهد در دستور کار قرار گرفت.

جاده عباس‌آباد-میامی که قسمتی از مسیر تهران به مشهد است به‌عنوان یکی از نقاط حادثه‌خیز ایران برای حیوانات محسوب می‌شود. این جاده در قسمتی از منطقه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی واقع شده، بااین‌حال تجهیزات محافظتی ویژه‌ای در آن وجود ندارد. به همین جهت متاسفانه به‌صورت سالانه تعدادی یوزپلنگ بر اثر تصادف با خودروها در این جاده تلف می‌شوند.

درواقع در یکی از این حوادث ششم فروردین‌ماه سال جاری یک قلاده یوزپلنگ بر اثر تصادف یک دستگاه خودرو در جاده میامی-سبزوار در محدوده استان سمنان کشته شد. پیش‌تر هم حداقل هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت-عباس‌آباد در سال‌های 1389 تا 1397 در شهرستان میامی متاسفانه تلف شده بودند.

بیشتر بخوانید: نخستین باتری یون آلومینیومی غیرسمی جهان ساخته شد؛ گامی جدید برای حفظ محیط زیست

کاهش سرعت مجاز در جاده عباس آباد میامی برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی

به‌همین‌جهت فعالان محیط‌زیست طی تلاش‌های مکرر خواهان فنس‌کشی این جاده شده‌ بودند که هنوز توجهی به این درخواست‌ها نشده است. هم‌اکنون صرفاً در اقدامی جدید، کاهش سرعت مجاز در جاده عباس آباد میامی به میزان 30 کیلومتر مورد توجه قرار گرفته است. درکنار این اقدام باید به نصب چند تابلو به‌عنوان تنها اقدامات صورت گرفته جهت حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در این مسیر حادثه‌ساز اشاره کرد.

کاهش سرعت مجاز در جاده عباس آباد میامی

طبق اعلام «غلامرضا ابدالی»، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش، حداکثر سرعت مجاز خودروها در مسیر عباس‌آباد-میامی از 110 به 80 کیلومتر بر ساعت کاهش یافته و هدف از این اقدام نیز حفاظت از یوزپلنگ ایرانی بوده است. براساس گفته‌های ابدالی، در مراحل بعدی این پروژه فنس‌کشی، افزایش روشنایی، نصب بیشتر تابلو و دوربین مدار بسته نیز مدنظر قرار گرفته است.

مسئولیت اجرای این اقدامات با وزارت راه بوده و برنامه‌هایی هم جهت اجرای آن‌ در دست بررسی است. مدتی قبل هم در این راستا، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود که به علت کمبود بودجه، اجرای این اقدامات موکول به مدت دیگری شده است.

شایان توجه است که جاده میامی در شمال منطقه حفاظت‌شده توران قرار گرفته است. این منطقه، محل تردد یوزپلنگ‌ها بوده و به همین جهت تصادفات رانندگی در آن اتفاق می‌افتد. در طول 13 سال اخیر، 13 یوزپلنگ بر اثر تصادف با خودرو در جاده عباس‌آباد-میامی تلف شده‌اند. درواقع هر سال یک یوزپلنگ در این جاده کشته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاهش سرعت مجاز در جاده عباس آباد میامی جهت حفاظت از یوزپلنگ ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر