coinex
راهنمای خرید تکراتو

کمیسیون هوش مصنوعی مجلس با رهبری دو طرفدار فیلترینگ چه هدفی را دنبال می‌کند؟

پس از توسعه هوش مصنوعی در صنایع دانش‌محور دنیا، کمیسیون هوش مصنوعی مجلس جهت سامان‌دهی به ضوابط بهره‌مندی از هوش‌مصنوعی در ایران هم آغاز به کار کرد، اما رهبران این کمیسیون سابقه چندان درخشانی در مواجهه با تکنولوژی‌های روز دنیا ندارند!

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرآنلاین، ریاست کمیسیون هوش مصنوعی مجلس برعهده «رضا تقی‌پور انوری»، وزیر ارتباطات دولت محمود احمدی نژاد و البته چهره شاخص طرح صیانت بوده که با نقطه نظرات نزدیک به دیدگاه طیف پایداری به‌‌عنوان یکی از مخالفان سرسخت توسعه تکنولوژی‌های جدید در کشور شناخته می‌شود و تصمیمات جنجالی همچون اعمال محدودیت برای ماهواره‌ها تا فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و حتی پلتفرم‌های نمایش خانگی را در کارنامه خود دارد.

از سوی دیگر این نماینده مجلس مدتی پیش از اعلام خبر تشکیل کمیسیون هوش مصنوعی مجلس با اظهاراتی در شهرستان قم و در جمع گروهی از طلاب خبرساز شده بود. او که در این مراسم تحت عنوان رییس فراکسیون هوش مصنوعی حضور داشت، بیان کرد: «گفتمان انقلاب اسلامی در فضای مجازی را باید تدوین، ترویج و تبیین کنیم؛ نگاه دنیا به اینترنت و فضای سایبر روشن است، ولی ما به عنوان انقلاب اسلامی از فضای مجازی چه می‌خواهیم.»

تقی‌پور انوری در ادامه افزود: «سال 1388 آقای اوباما می‌گوید: اگر تکنولوژی تغییر می‌کند، رهبران، به خصوص ابرقدرت ها، باید جغرافیای سیاسی را مطابق با این پیشرفت‌ها تغییر دهند و از سال 1388 به بعد در کشور‌های مقابل آمریکا، شکل درگیری‌ها عوض شده است، و از این سال به بعد درگیر مباحث جنگ نرم در فضای کشور هستیم.»

این در حالی است که طی یک ساله اخیر هوش مصنوعی انقلابی در تمامی زمینه‌ها رقم زده و به عنوان یک فرصت بزرگ برای توسعه کشور‌ها به‌شمار می‌رود. با این حال تهدیداتی مانند احتمال از میان رفتن فرصت‌های شغلی یا حریم خصوصی و … از سوی این فناوری وجود دارد.

در چنین اوضاع‌واحوالی حضور چهره‌های شاخص مخالف توسعه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در فراکسیونی که وظیفه مدیریت هوش مصنوعی را دارد، این شائبه را ایجاد می‌کند که آیا آن‌ها در پی تسهیل‌گری خواهند بود یا هدف از تشکیل کمیسیون هوش مصنوعی مجلس تنها ایجاد صیانتی جدید برای یک فرصت علمی بزرگ دیگر است؟

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی مشاغل زیادی را از بین خواهند برد ؛ آیا موجی از بیکاری در راه است؟

جنجال‌های تشکیل کمیسیون هوش مصنوعی مجلس ؛ توهم از پیش تهدیدانگاری!

ماجرای ایجاد فراکسیون هوش مصنوعی مجلس پس از آن که فلاحی نماینده مردم همدان طی مصاحبه‌ای با بهارستان در مورد جزئیات اهداف این فراکسیون اظهاراتی مطرح کرد؛ در رسانه‌ها خبرساز شد. در این زمینه نماینده مردم همدان در مجلس مدعی شد که آن‌ها قصد دارند تا با قانون‌گذاری از این تهدید، یک فرصت بسازند!

کمیسیون هوش مصنوعی مجلس

وی در قسمت‌هایی از مصاحبه خود بیان داشت: «طی سال‌های گذشته ما شاهد رشد روز افزون فناوری‌های نوین با جایگاه محوری هوش مصنوعی هستیم. مستحضر هستید که توانمندی‌های هوش مصنوعی تمامی ابعاد زندگی بشر را در برمی‌گیرد و در نوع خود پدیده‌ای قابل توجه است. به طرزی در موج چهارم انقلاب صنعتی که طبق نظریات آینده‌پژوهان موجب تحولات عظیمی در تمامی ابعاد زندگی بشر می‌گردد هوش مصنوعی نقشی اساسی داشته و با اختلافی معنادار نسبت به سایر فناوری‌های نوین، چالش‌ها و ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند. تحلیل ما این است که مجلس شورای اسلامی در این برهه تاریخی نقشی اساسی و غیر قابل اجتناب در زمینه‌ی هوش مصنوعی دارد. هوش مصنوعی در تمامی ابعاد خود اعم از حیطه‌های فنی و صنعتی تا عرصه‌های علمی و راهبردی به صورت نمایی در حال گسترش است و ما بایستی در عین پذیرش این فناوری به عنوان یک ظرفیت، به صورت فعالانه به برنامه‌ریزی، قانون‌گذاری، نظارت و توسعه‌ی هدفمندِ مطابق ارزش‌های فرهنگی و بومی خودمان اقدام کنیم. فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در راستای تحقق این اهداف فعالیت می‌کند.»

فلاحی همچنین ضمن اشاره به قابلیت‌های مختلف هوش مصنوعی، از برنامه‌های خود برای مدارس در توسعه هوش مصنوعی خبر داد و در توضیح سیاست‌های این فراکسیون تشریح کرد:

«فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده قصد دارد در قالب سه کمیته‌ی 1- قانون‌گذاری هوش مصنوعی و حکمرانی داده 2- کمیته رصد و نظارت هوش مصنوعی و حکمرانی داده 3- کمیته تسهیل‌گری و حمایت از فعالین حقیقی و حقوقی عرصه هوش مصنوعی فعالیت نماید. عمده فعالیت‌های ما در کمیته قانون گذاری در محور‌های بررسی طرح‌ها و لوایح ارائه شده و ارائه نظر تخصصی، تلاش برای تصویب طرح‌ها و لوایح همسو با سیاست‌های کلان این حوزه و به روزرسانی قوانین موثر بر هوش مصنوعی و حکمرانی داده می‌باشد.»

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص حواشی کمیسیون هوش مصنوعی مجلس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر