;
coinex

کشف درمان نابینایی ؛ پرورش سلول‌های چشم با فناوری نانو!

کشف درمان نابینایی با پرورش سلول‌های چشم بوسیله فناوری نانو به این شکل است که دانشمندان با کاشت نانو سلول‌هایی در چشم افراد مسن، بینایی را به آن‌ها برمی‌گردانند.

محققان دانشگاه انگلیا راسکین بریتانیا با کمک فناوری نانو یک «چهارچوب» سه‌بعدی برای پرورش سلول‌های شبکیه چشم انسان را کشف کرده‌اند. آن‌ها با موفقیت توانسته‌اند سلول‌های اپیتلیوم رنگدانه شبکیه (RPE) را پرورش دهند و تا 150 روز آن‌ها را سالم نگه دارند. این سلول‌ها در بیرون بخش عصبی شبکیه قرار می‌گیرند و زمانی که آسیب می‌بینند، می‌توانند بینایی را دچار مشکل کنند.

هنگامی که استروئیدی موسوم به «فلوئوسینولون استونید» به چهارچوپ سلول‌ها اضافه می‌شود، مقاومت سلول‌ها افزایش می‌یابد و بستر رشد سلول‌های چشم به‌وجود می‌آید. این یافته‌ها از آن جهت اهمیت دارند که می‌تواند در آینده در توسعه بافت‌های چشمی برای کاشت در چشم بیماران استفاده شوند.

بیشتر بخوانیدبا نابودی جریان گلف استریم زمین در معرض هرج‌ومرج آب‌وهوایی شدیدی قرار می‌گیرد

کشف درمان نابینایی

این اولین‌باری است که از فناوری «چرخش الکتریکی» برای ساخت یک چهارچوب به‌منظور رشد سلول‌های RPE استفاده شده است. پژوهشگران امیدوارند که این سلول‌ها بتوانند برای درمان بیماری «تباهی لکه زرد» استفاده شوند. این بیماری یکی از رایج‌ترین عوامل بروز مشکلات بینایی در دنیا محسوب می‌شود.

درواقع بیماری تباهی لکه زرد با افزایش سن (AMD) بزرگ‌ترین عامل نابینایی در کشورهای توسعه‌یافته است و انتظار می‌رود که با افزایش سن جوامع، افراد بیشتری با آن درگیر شوند. این بیماری می‌تواند با تغییر غشای Bruch که حافظ سلول‌های RPE است و تخریب کوریوکاپیلاریس به‌وجود بیاید.

کشف درمان نابینایی

AMD دو نوع خشک و تر دارد. در نوع خشک، سلول‌های RPE در بخش لکه زرد از بین می‌روند و به‌مرورزمان فرد را نابینا می‌کنند. این نوع رایج‌ترین شکل این بیماری است و عمدتاً در افراد سالمند دیده می‌شود. در نوع تر که کمتر رواج دارد، رشد رگ‌های خونی غیرعادی در لکه زرد باعث نشت مایع و خون می‌شود و به شبکیه و سلول‌های RPE آسیب می‌رساند. درنتیجه بینایی سریع‌تر از دست می‌رود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف درمان نابینایی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع:دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر