;
coinex

همکاری ناسا و IBM برای ساخت یک هوش مصنوعی متخصص علوم زمین

ناسا با همکاری کمپانی صاحب‌نام IBM قصد دارد ایده ساخت یک مدل هوش مصنوعی متخصص علوم زمین را پیاده‌سازی کند. مطمئناً این همکاری می‌تواند درک بشر از شرایط آب و هوایی را بوسیله یادگیری هوشمند بالاتر ببرد.

در آخرین اخبار مربوط به حوزه تکنولوژی آمده است که ناسا برای ساخت یک هوش مصنوعی متخصص علوم زمین با کمپانی مشهور IBM پیمان همکاری بسته و قصد دارد بوسیله این مدل هوش مصنوعی و بهره‌گیری از تجربیات شگرف IBM، درک بشر از شرایط آب و هوایی را تا چندین برابر گسترش دهد.

لازم به ذکر است که بزرگترین سازمان فضایی جهان بیش‌از 70 پتابایت اطلاعات جامع و کاربردی با محوریت علوم زمین را در اختیار دارد و حالا می‌خواهد از این اطلاعات نهایت استفاده را ببرد. آن‌هم در شرایطی که به نظر زمین در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن است!

بیشتر بخوانید: توسعه سیستم امنیتی فروشگاه‌های بزرگ با هوش مصنوعی ؛ AI دزدگیر می‌شود؟

ساخت یک هوش مصنوعی متخصص علوم زمین توسط ناسا و IBM

در حال حاضر ناسا و IBM در تلاش هستند تا مدل‌هایی بر پایه هوش مصنوعی ایجاد کنند که می‌توانند با تحلیل داده‌های سنجش از راه دور و متون مقالات، به سوالات مرتبط با اقلیم زمین پاسخ دهند. هدف این مدل‌ها تنظیم مجدد و قابل استفاده کردن حجم بالایی از داده است که منجر به پیشرفت علم شده و درک بشر از شرایط آب و هوایی را ارتقا می‌بخشند.

IBM مخفف International Business Machines است و درحقیقت یک شرکت چند ملیتی کامپیوتر و فناوری اطلاعات است.

ساخت یک هوش مصنوعی متخصص علوم زمین توسط ناسا و IBM

تغییرات آب و هوایی در سال‌هایی اخیر باعث افزایش دما و خشکسالی شده است که در پی آن آتش‌سوزی‌ در نقاط مختلف کره زمین نیز افزایش یافته است. اما دود حاصل از این آتش‌سوزی‌ها چه تاثیری بر کیفیت هوا دارد؟ امواج گرمای شدید سال گذشته چطور بر مزارع ذرت و گندم تاثیر گذاشت؟ این‌ها تنها بخشی از سوالاتی هستند که دانشمندان در تلاش‌اند تا با کمک هوش مصنوعی به جوابی برای آن‌ها دست یابند.

ناسا حدود 70 پتابایت داده با موضوع علوم زمین دارد که در این همکاری از آن‌ها استفاده خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود با انجام پروژه‌های جدید از جمله توپوگرافی آب‌های سطحی و اقیانوسی، این رقم تا سال 2030 به 600 پتابایت داده برسد.

ناسا و IBM در این همکاری دست به ساخت دو مدل خواهند زد. در مدل اول، داده‌های مجموعه‌ای از مجلات و مقالات علوم زمین به هوش مصنوعی آموزش داده می‌شود تا متون سازماندهی و ساده‌سازی شوند تا جستجو و درک آنها آسان‌تر شود. در مدل دوم، داده‎‌های «USGS» ناسا به هوش مصنوعی آموزش داده می‌شود که رکوردهای تغییرات شرایط و وضعیت زمین توسط ماهواره‌های مختلف به ثبت رسیده است.

به کمک این دسته اطلاعات می‌توان خطرات طبیعی را شناسایی کرده، تغییرات در پوشش گیاهی و زیستگاه حیات وحش را ردیابی کرده و منابع طبیعی را با دقت بیشتری مدیریت کرد.

همچنین می‌توان از این مدل‌های هوش مصنوعی برای درک و پیش‌بینی مکان‌هایی که جنگل‌ها در آن تحت خطر هستند – با گسترش شهرها و یا استفاده بی‌رویه از منابع – بهره برد. کاربردهای دیگر این مدل‌ها که مورد استفاده افراد متخصص است، عبارت است از:

  • ردیابی جنگل‌زدایی
  • پیش‌بینی بلایای طبیعی
  • نظارت بر معادن و ردیابی پدیده‌های آب و هوایی نادر

ساخت یک هوش مصنوعی متخصص علوم زمین توسط ناسا و IBM

«راهول راماچاندران» دانشمند تحقیقاتی ارشد در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا گفت:

این فقط ناسا نیست که از ساخت چنین ابزاری سود می‌برد. سایر سازمان‌ها نیز از چنین ابزاری استفاده خواهند کرد. ما امیدواریم اطلاعاتی که این مدل هوش مصنوعی تولید می‌کند، به اندازه کافی در دسترس عموم باشد و مردم را تشویق کند تا در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنند و بیشتر به فکر سلامت کره زمین بیفتند.

او در پایان گفت: «امیدواریم این مدل‌ها کارآیی داده‌های ناسا را چند برابر کنند، داده‌هایی که تاکنون تنها در دسترس گروه محدودی از دانشمندان بود و سطح بالای مباحث مطرح شده، آن‌ها را برای عموم بلااستفاده می‌کرد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ساخت هوش مصنوعی متخصص علوم زمین توسط ناسا و IBM چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

.

 

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر