;
coinex

خشک شدن کامل تالاب قوری گل ؛ بعد از دریاچه ارومیه، نوبت به تالاب‌ها رسیده است! [+ویدیو]

بعد از دریاچه ارومیه حالا نوبت به تالاب‌ها رسیده و اولین نمونه، خشک شدن کامل تالاب قوری گل به عنوان یک تالاب بین‌المللی است. بحران جدید در راه است؟

در ادامه سیر ناتمام خشک شدن منابع آبی در کشور، حال خبر رسیده که بعد از بحران دریاچه ارومیه، با خشک شدن کامل تالاب قوری گل مواجه شده‌ایم. این تالاب ارزشمند که روزی مملو از آب بود، یک تالاب بین‌المللی با فاصله 30 کیلومتری از جنوب شرق تبریز است. البته این تالاب نمونه اولیه از خشک شدن تالاب‌ها در ایران نیست چرا که در سال‌های قبل شاهد خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها در کشور مانند تالاب گاوخونی نیز بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: گرد و خاک و هوای آلوده نیمی از کشور را فرا می‌گیرد

خشک شدن کامل تالاب قوری گل تأیید شد

به گزارش تکراتو و به نقل از مهر، تالاب قوری‌گل در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد در مجاورت روستای یوسف آباد قرار گرفته‌است. این تالاب که روزگاری پرآب و میزبان گردشگران از نقاط مختلف کشور بوده، این روزها خشک و متروکه شده است.

تامین نشدن حقابه زیستگاه‌های تالابی و کاهش بارندگی‌ها موجب شده تراز آبی تالاب قوری‌گل در سال‌های اخیر به شدت پایین بیاید و آن را به وضعیت هشدار برساند.

قوری‌گل سه دهه قبل به عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت شد اما تصاویر جدیدی که خبرگزاری مهر از آن منتشر کرده بیانگر نابودی کامل قوری‌گل است.

علاوه بر این تالاب،  در روز جمعه ۱۳ مرداد نیز خبرآنلاین با انتشار تصاویری جدید از دریاچه ارومیه، از وضعیت بد این دریاچه خبر داد و تاکید کرد این دریاچه در شرایط «بحرانی» قرار دارد.

این وب‌سایت خبری دی‌ماه سال گذشته گزارشی از «حذف ارائه آمار وضعیت دریاچه ارومیه از دستگاه‌های دولتی» منتشر کرد و درباره وضعیت بحرانی آن هشدار داد.

روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد نیز پایگاه خبری چندثانیه، تصویری از دریاچه ارومیه منتشر کرد که گسترده‌تر شدن شوره‌زار و خشک شدن تمامی بخش‌های آبی آن (به تقریب)، واکنش‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

معاون استاندار آذربایجان‌ غربی در آخرین مصاحبه مسئولان استانی درباره شرایط دریاچه ارومیه که مربوط به ۱۹ روز پیش است، گفت دریاچه هنوز «یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب» آب دارد و ترازش روی عدد ۱۲۷۰/۱۸ است.

خبرآنلاین اما این اطلاعات را نادرست خواند و تاکید کرد در تصاویر مخابره شده از دریاچه در همان بازه زمانی، «هرگز چنین مقدار آبی دیده نمی‌شود».

سلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا هشدار داد با خشک شدن دریاچه ارومیه حیات قریب به پنج میلیون نفر «به خطر افتاده و دچار بیماری‌های تنفسی می‌شوند».

او در ادامه تصریح کرد:

«تبعات خشکی این دریاچه نه تنها شهرها و استان‌های همجوار با آن را درگیر می‌کند، بلکه کشورهای همسایه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.»

اما عیسی کلانتری، رییس پیشین سازمان محیط زیست که در دولت دوازدهم رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه هم بود، یک ماه پیش به روزنامه اعتماد گفته بود: «اگر این روند خشک‌ شدن دریاچه ادامه پیدا کند، در شهریور تنها باتلاقی بر جای دریاچه به جای خواهد ماند.»

به گفته او، خالی از سکنه‌ شدن کلان‌شهر تبریز و ده‌ها شهر و روستای اطراف این دریاچه، تنها بخشی از نتایج این بحران زیست‌محیطی است.

دریاچه ارومیه اما تنها بخش از محیط‌ زیست ایران نیست که با بحران خشکسالی و سوءمدیریت دست و پنجه نرم می‌کند. بسیاری از تالاب‌ها در ایران به پایان عمر خود نزدیک شده‌اند.

گاوخونی یکی از این تالاب‌هاست که به تازگی خبرهایی درباره خشک شدن ۹۹ درصد از سطح آب آن منتشر شده است.

با خشک شدن گاوخونی این تالاب به کانون خیزش گرد و غبار تبدیل و پیش‌بینی می‌شود ریزگردهایش علاوه بر اصفهان، استان‌های یزد، کهگیلویه و بویراحمد و تهران را هم تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص خشک شدن کامل تالاب قوری گل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر