;
coinex

تولید موسیقی با داده‌های مغزی با استفاده از هوش مصنوعی Brain2Music

حرکت رو به جلوی صنعت موسیقی با فناوری هوش مصنوعی گوگل خبرساز شده است. هوش مصنوعی Brain2Music با هدف تولید موسیقی با داده‌های مغزی به زودی معرفی می‌شود.

یکی از صنایعی که هوش مصنوعی از زمان پیدایش تاکنون بر روی آن مانور زیادی داده است، صنعت موسیقی بوده و مدل‌های بسیاری نیز تاکنون برای ساخت قطعات موسیقی معرفی شده‌اند. اخیراً نیز مدل هوش مصنوعی Brain2Music معرفی شده است که امکان تولید موسیقی با داده‌های مغزی را فراهم کرده است. اما این مدل هوش مصنوعی چطور کار می‌کند؟

بیشتر بخوانید: با هوش مصنوعی چهره فرزند متولدنشده خود را پیش‌بینی کنید!

تولید موسیقی با داده‌های مغزی بوسیله هوش مصنوعی Brain2Music

گوگل در حال کار روی هوش مصنوعی جدیدی به نام «Brain2Music» است. این فناوری از داده‌های تصویربرداری شده از مغز جهت تهیه و تولید موسیقی استفاده می‌کند. در این باره، محققان اظهار کردند که موسیقی‌های تولیدی توسط این مدل از هوش مصنوعی شباهت زیادی به بخش‌هایی از آهنگ‌هایی دارد که فرد هنگام اسکن مغز به آنها گوش می‌داد.

بر اساس مقاله‌ی تحقیقاتی‌ای که به تازگی توسط گوگل و دانشگاه اوساکا مستقر در ژاپن انجام شده است، گفته می‌شود این مدل هوش مصنوعی می‌‌تواند با ردیابی فعالیت مغز و با استفاده از داده‌های تصویری پرنوسان مغناطیسی کاربردی(fMRI)، موسیقی را بازسازی کند.

یو تاکاگی، استاد علوم اعصاب محاسباتی و هوش مصنوعی دانشگاه اوساکا و یکی از نویسندگان این مقاله هدف اصلی این پروژه را درک چگونگی پردازش موسیقی توسط مغز اعلام کرد.

تولید موسیقی با داده‌های مغزی بوسیله هوش مصنوعی Brain2Music

این فرآیند با ردیابی جریان خون که به مغز می‌رسد و مشاهده این که کدام بخش‌های مغز فعال‌تر است آغاز می‌شود. سپس از روند فعالیت مغز برای آموزش یک شبکه عصبی عمیق جهت تعیین رابطه میان الگوهای فعالیت مغز و عناصر موسیقی مانند احساس و ریتم استفاده می‌شود. محققان این حالت‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلفی مانند لطیف، غمگین، هیجان‌انگیز، عصبانی، ترسناک و شاد نام‌گذاری کرده‌‌اند.

در طول این تحقیق، محققان داده‌های fMRI پنج نفر را مورد بررسی قرار دادند. این افراد کسانی بودند که به کلیپ‌های ۱۵ ثانیه‌ای که شامل موسیقی‌های مختلفی از ژانرهای کلاسیک، پاپ، راک و غیره بود گوش داده‌اند.

در این مطالعه آمده است که هوش مصنوعی Brain2Music برای هر فرد، شخصی‌سازی شده و در تبدیل داده‌های مغز به موسیقی موفق عمل کرده است. این فناوری به مدل هوش مصنوعی MusicLM گوگل تجهیز شده است که می‌تواند از توضیحات متنی، موسیقی تولید کند.

یکی دیگر از نتایج حاصل شده از این تحقیق، تشابه بازنمایی داخلی هوش مصنوعی MusicLM با فعالیت مغز انسان است. طبق این مطالعه، هنگامی که یک انسان و MusicLM در معرض شنیدن یک موسیقی قرار می‌گیرند، بازنمایی‌های داخلی MusicLM با فعالیت مغز در مناطقی خاص ارتباط دارد.

این مطالعه تحقیقاتی نشان می‌دهد، از آنجا که مغز هر انسان منحصر به فرد است و به طور متفاوتی برنامه‌ریزی شده است، نمی‌توان مدل و الگوی واحدی را برای همه افراد تعریف و اعمال کرد.

این فناوری با توجه به ساز و کاری که دارد توجه‌ها را به خود جلب کرده است. اما اجرا و عملی کردن این فناوری در مقیاس کلان و آینده‌ای نزدیک بسیار بعید است، زیرا ضبط و ثبت سیگنال‌های fMRI نیازمند صرف زمان طولانی است. شاید در آینده این امکان فراهم شود تا به وسیله هوش مصنوعی بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به آسانی موسیقی‌ای که مردم در ذهن خود آن را مرور می‌کنند را بازسازی کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تولید موسیقی با داده‌های مغزی با استفاده از هوش مصنوعی Brain2Music چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: پیوست

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر